7:55איך ליצור התניה אצל מישהו? איך לדעת מה מישהו רוצה? איך לשכנע מישהו? איך לשתול מחשבות? איך לגלות אינטרסים? איך לדעת ממה מישהו מפחד? איך לזהות פחדים? איך לזהות מניע?... לזהות פחדים? איך לזהות מניע? איך לגרום לאדם לבצע פעולה באמצעות יצירת התניה? כאשר רוצים לגרום לאדם לבצע פעולה מסוימת, צריך ליצור אצלו התניה במחשבה שהפעולה הזו מביאה יותר טוב מאשר רע. ישנן שתי דרכים עיקריות לכך: לקחת את ... שיעשה או שלא יעשה. ליצור אצל האדם תחושות חדשות של טוב ורע, ולהשתמש בהן להתניה לפעולה או להימנעות מפעולה מסוימת. לדוגמה, אם רוצים לגרום לאדם להפסיק לעשן, אפשר ליצור התניה בין הפסקת עישון לבין תחושה טובה (למשל אהבה או בריאות), ולהיפך - בין המשך עישון לתחושה שלילית (כמו בדידות או מחלה). כך האדם מתחיל להאמין שעדיף לו להפסיק לעשן, כי הוא יקבל יותר טוב ופחות רע. מה ההבדל בין שימוש ברצונות ופחדים קיימים ... אם אדם אינו מעריך מספיק את בריאותו, אפשר ליצור אצלו תפיסה חדשה שבריאות היא הדבר הכי חשוב (טוב חדש), ומוות הוא הדבר הכי מפחיד (רע חדש), ואז לחבר את הטוב החדש לפעולה הרצויה ואת הרע החדש לפעולה הלא - רצויה. איך אפשר לדעת מה אדם באמת רוצה או ממה הוא מפחד? כדי ליצור התניה יעילה אצל אדם, צריך לדעת מה באמת חשוב לו או מה מפחיד אותו. לפעמים האדם אומר ישירות מה הוא רוצה ומה לא. למשל, אפשר לשאול אותו: ... את הרצונות והפחדים שלהם. במקרה כזה, הדרך לגלות את המידע היא על ידי שאלות על אירועים יומיומיים ופשוטים שהאדם מתאר, למשל: אם אדם מספר שקנה נעליים חדשות, אפשר לשאול: למה דווקא את הנעליים האלה? איך זה גרם לך להרגיש?. שאלות אלו חושפות אם הוא אוהב אופנה, תחרותיות, תשומת לב או נוחות. אם אדם אומר שהיה לו יום קשה בעבודה בגלל לקוחות רבים, אפשר לשאול: למה אתה לא אוהב הרבה לקוחות? מה מלחיץ בזה?. כך אפשר להבין אם הוא מפחד מלחץ או מחוסר שליטה. באמצעות שיחות יומיומיות תמימות, שאלות על תחושות ומניעים, ניתן לאתר את הרצונות והפחדים האמיתיים של האדם. איך אפשר להשתמש בשיחות חולין כדי לשתול מחשבות? אחרי שמזהים מה האדם באמת רוצה ומה הוא פוחד שיקרה, ניתן לשתול אצלו מחשבות באמצעות חיבור של ההתנהגות הרצויה לדברים שהוא כבר אוהב, והימנעות מהתנהגות לא רצויה לדברים שהוא כבר פוחד מהם. לדוגמה, אם ילדה אוהבת להיות במרכז תשומת הלב ופוחדת להיות לבד, אפשר ליצור אצלה התניה מחשבתית שהכנת שיעורי בית תוביל לתשומת לב חיובית מההורים, ואי הכנת שיעורים תוביל להיעדר תשומת לב או להישארות לבד. כך הילדה תאמין שכדאי לה להכין את השיעורים. איך זיהוי מניעים פנימיים יכול להזיק למערכות ... הפרצוף האמיתי שלו, זה יכול לגרום לתחושת ריחוק ואפילו להפסקת השיחות והקשר. לכן מומלץ להשתמש בכלי הזה בזהירות ובעדינות, מתוך כוונה אמיתית להבין לעומק את האדם, לעזור לו ולהשפיע עליו באופן חיובי. אם עושים זאת בצורה נעימה ולא מאיימת, זה יכול לשפר משמעותית את מערכות היחסים ואת ההשפעה החיובית על אחרים. כיצד שיחות רגילות יכולות לספק מידע על ... העמוקים יותר. כששואלים על אירועים אלו שאלות כמו למה אהבת את זה? או איך הרגשת כשעשית את זה?, האדם מתחיל לחשוף בהדרגה את המניעים הפנימיים שלו, וכך מתקבל מידע מדויק יותר על הצרכים והפחדים שלו. לדוגמה, כאשר האדם מגיב לסדרה בטלוויזיה ואומר זה מוצלח, זה חכם, אפשר לשאול למה זה מוצלח בעיניך? ובכך להבין את המניעים הפנימיים, האמונות והערכים שלו. באופן כזה מתגלה מידע שימושי שמאפשר לשכנע אותו ולהשפיע עליו בקלות וביעילות רבה יותר. איך להבין את המניעים הפסיכולוגיים של אנשים? איך ... הרגלים ודפוסי חשיבה? איך לשפר מערכות יחסים באמצעות הבנת צרכים ופחדים? איך אפשר ליצור התניה שתשכנע מישהו לפעול בדרך מסוימת? כדי ליצור התניה אצל מישהו, חשוב לגרום לו לחשוב שהפעולה שנרצה שיעשה תביא לו יותר טוב מרע. אחת הדרכים ... רוצים לגרום למישהו להפסיק לעשן, אפשר לחבר בין המשך העישון לבין משהו שהוא מפחד ממנו (למשל להיות לבד או למות), ובאותו זמן להדגיש את היתרונות שבאי - עישון (אהבה, בריאות וכדומה). מהן שתי הגישות העיקריות כדי לשתול מחשבות של ... ליצור אצלו תחושות חדשות של טוב ורע. לדוגמה, אם מישהו לא מייחס חשיבות לבריאות, אפשר להסביר לו שעישון מוביל למוות שהוא רע מאוד, ולהציג את הבריאות כטוב חדש שכדאי לשאוף אליו. אחר כך מחברים בין הפסקת עישון לחיים טובים יותר, ובין המשך העישון לפגיעה בריאותית. איך לדעת מה מישהו באמת רוצה או ממה הוא מפחד? לעתים, כשלא רוצים להגיד ישירות אם תעשה X תקבל טוב ואם לא תעשה X ... על בן או בת משפחה (למשל ילד שמסרב להכין שיעורים), אפשר לחבר פעולה רצויה למשהו שהוא כבר אוהב (כמו מתנה או תשומת לב) ולהרחיק פעולה לא רצויה ממשהו שמפחיד אותו או נתפס אצלו כרע. איך מזהים רצונות ופחדים אם האדם לא ... אנשים משוחחים בשיחות חולין ולא חושפים ישירות מה הם רוצים או ממה הם פוחדים. אפשר ללמוד על הרצונות והפחדים מתוך הדברים הקטנים שהם מספרים. לדוגמה: מישהו מספר שקנה נעליים חדשות. אפשר לשאול: למה דווקא הנעליים האלו? מה אהבת בהן? ... בשאלות כמו איך זה גרם לך להרגיש? מה אתה אוהב בקנייה הזו? וכך מגלים אם הוא מחפש חידוש, אופנה, תשומת לב, נוחות וכו. מישהו מספר שעבד קשה וחזר הביתה מוקדם בגלל ריבוי לקוחות. אפשר לשאול: למה אתה לא אוהב ... בדיוק מלחיץ בזה? וכך מבינים שהוא אולי מפחד ממצבים של לחץ או חוסר שליטה. באופן כזה, דרך שיחות יומיומיות ותמימות, ניתן לחשוף את המניעים העמוקים: מה האדם מנסה להשיג (אהבה, ביטחון, עניין) ומה הוא מנסה להימנע ממנו (בדידות, מחסור, לחץ). איך לשתול מחשבות כשמגלים מניעים דרך שיחות חולין? לאחר שמזהים מה באמת האדם רוצה (למשל הילדה שלי אוהבת להיות מרכז תשומת הלב) ומה הוא פוחד שיהיה לו (למשל היא לא רוצה שיעזבו אותה לבד), אפשר לחבר את ההתנהגות שרוצים לעודד ... מה שלא רוצים שיעשה למה שמפחיד אותה. כך נוצרת התניה במחשבה שלה: אם אעשה את מה שמבקשים ממני, אזכה לתשומת הלב שאני אוהבת. אם לא אעשה, אולי איענש בבדידות או בהרחקה. כיצד איתור מניעים יכול להשפיע על הקשר שלנו ... לא בנוח עם השאלות החודרניות. יחד עם זאת, השימוש במידע הזה יכול להיות יעיל אם משתמשים בו באופן עדין ומתוך כוונה חיובית: להבין את האדם לעומק ולחבר אותו לפעולות שיקדמו אותו באמת, תוך התחשבות ברצונותיו ובפחדיו. איך להבין את המניעים הפסיכולוגיים של אנשים איך לפתח כישורי שכנוע והשפעה איך לשנות הרגלים ... את זה אפשר לעשות עוד ווריאציה אפשר ליצור לו טוב ורע, נגיד שאנחנו חושבים שאם הוא יעשן נגיד הוא ימות ואם הוא לא יעשן נגיד הוא יחיה יהיה בריא אז בוא ניצור לו אנחנו ניצור לו טוב ורע חדשים. ניצור לו מחשבה שאומרת שמוות זה מאוד רע וניצור לו מחשבה שאומרת שבריאות זה מאוד טוב ואח כך ניצור לו התניה בין בריאות להפסקת עישון ובין מוות להמשך עישון. זאת אומרת אפשרות אחת זה להשתמש בטוב וברע הקיימים אצלו ואז לחבר אותם למה שאנחנו רוצים שהוא ... איך עושים את זה? ש: אם אתה מדבר עם הבן אדם אתה רואה איך שהוא מדבר על משהו והוא מתלהב ממנו אז אתה יודע שהוא אוהב את זה. אליעד: נכון אז אחד אם אתה מדבר עם הבן אדם לפעמים ... לזה מה עוד אפשר לעשות? ש: לפי ההתנהגות שלו לראות מה הוא עושה ואז להבין ההתנהגות הזאת כנראה היא גורמת לו טוב אז הוא עושה את זה. אליעד: אז מה שאני אומר זה כזה דבר אם רוצים לדלות ממישהו ... ואף פעם לא אומר מה הוא לא רוצה, איך דולים ממנו מה הוא רוצה ומה הוא לא רוצה? ש: מתי שכשהוא אומר משהו הוא מתלהב לא יודע. אליעד: נניח שהוא מתלהב שהוא קנה נעליים, סבבה אז מה תעשה תגיד לו שאם הוא יהיה איתך הוא יקבל נעליים? ש: לא זאת ... חושב שכולם. עכשיו אני לא אומר איך לעשות את זה בפועל כי לא להעמיס עליו לא להלחיץ אותו אבל המקומות האלה שהבן אדם מספר את הסיפורים התמימים דרכם אפשר להיכנס ללמה מה הסיבה מה המניע, איזה רצון זה ניסה ...