... יש סיבה לחיות? למה לחיות? מה הסיבה לחיות? רצון לחיות, רצון
למות, רצון להתאבד, סיבה למה לחיות, סיבה למה לא להתאבד, לא רוצה לחיות, רוצה
למות, לשכנע מישהו לא
למות, לשכנע מישהו לא להתאבד, למה לא
למות? האם יש סיבה אמיתית לחיות או
למות? כאשר בן אדם שואל את עצמו למה לחיות, הוא מחפש משמעות או סיבה ... שאלה נוספת. זו נקודה קריטית להבנה: כל תשובה לשאלה למה לחיות? תהיה יחסית בלבד, לא מוחלטת. אם אין סיבה לחיות, האם כדאי
למות? אליעד מתמודד עם המחשבה של אנשים שחושבים: אם אין סיבה אמיתית לחיים, אז אולי עדיף כבר
למות? הוא מסביר שהמחשבה הזאת נובעת מחוסר הבנה עמוקה של השאלה. הוא מדגים את זה כך: בן אדם קם בבוקר, רע לו מאוד, והוא חושב שאם הוא
ימות, הוא יפתור את הבעיה. אבל אז הוא תוהה האם יש סיבה שבכלל יחיה, ... את השאלה. הוא שואל אנשים ולא מוצא תשובה מספקת. כשהוא מגיע למסקנה שאין באמת סיבה, הוא עלול לחשוב שעכשיו כבר מותר לו
למות. אבל אליעד מדגיש שזה לא נכון: אם בן אדם יגיע להבנה מוחלטת שאין סיבה לחיות, באותו רגע הרצון
למות ייעלם, כי אם אין סיבה מוחלטת לחיות, אז אין גם סיבה מוחלטת
למות. למעשה, הרצון
למות נובע מההנחה הסמויה שיש משמעות כלשהי, שאם החיים רעים אז כדאי
למות כדי להפסיק לסבול. אם המשמעות באמת תיעלם לחלוטין, האדם לא ירצה להתאבד, אלא יהפוך לפסיבי, אדיש ומנותק, הוא כבר לא יתאמץ לעשות שום דבר - לא
למות ולא לחיות. מדוע אנשים רוצים להתאבד ומה הטעות שלהם? אליעד כהן מסביר שהסיבה שאדם רוצה
למות היא תמיד בגלל שהוא סובל או חווה חוסר משמעות בחייו, והוא מניח
שבמוות הסבל או חוסר המשמעות ייעלמו. לדוגמה, אדם שמתעללים בו רוצה
למות כי אז הוא מאמין שההתעללות תיפסק. אך זאת טעות, כי
המוות לא מבטיח פתרון או הקלה. אף אחד לא באמת יודע מה יש לאחר
המוות, יכול להיות יותר טוב, אך גם יכול להיות גרוע יותר, ויכול להיות שלא ישתנה שום דבר. אדם שחושב כך עושה טעות לוגית פשוטה: הוא מניח שאם בחיים רע, אז
במוות יהיה טוב יותר, בלי שיש לו כל וודאות לכך. כדי להסביר זאת בצורה ... חיצונית, כגון חוק או אמונה. אך מה יקרה אם הסיבה תיעלם פתאום? למשל, אם יתגלה שאין איסור להתאבד? האם זה אומר שצריך
למות מיד? לא. כי אם הסיבה לחיות אינה מוחלטת, הרי שגם הסיבה
למות אינה מוחלטת. מה ההבדל בין הבנה חלקית להבנה מוחלטת שאין סיבה ... שום סיבה לחיות, לא יהיה מוטרד בכלל מהשאלה אם להתאבד או לא. הוא יהיה במצב פסיבי. לעומת זאת, אדם שמוטרד ומתייסר ורוצה
למות, זהו סימן שהוא עדיין מחפש משמעות או מניח שישנה משמעות, ולכן הוא עדיין סובל ומוטרד. אליעד מסביר שאם באמת אין סיבה מוחלטת לחיים, אז אין גם סיבה מוחלטת
למות, ולכן הרצון
למות הוא סימן שהאדם עדיין לא הבין באמת שאין משמעות. הרצון
למות מעיד שהאדם לא הגיע לתובנה האמיתית והעמוקה שאין סיבה אמיתית לחיים. אם הוא היה מגיע לתובנה הזאת באמת, הוא היה נעשה שווה - נפש לגמרי, ולא היה מתייסר או מוטרד כלל מהשאלה אם לחיות או
למות. למה לא צריך לפחד להודות שאין סיבה מוחלטת לחיות? אליעד כהן מסביר שאין צורך לפחד מההכרה שאין סיבה מוחלטת לחיות, כי ברגע שאדם באמת יכיר בזה, הוא לא ירצה
למות ולא יזיק לעצמו בשום צורה. הרצון לפגוע בעצמך או
למות הוא תמיד תוצר של חשיבה לא שלמה ולא נכונה. דווקא ההבנה שאין משמעות מוחלטת לחיים
ולמוות היא המפתח לשקט נפשי אמיתי ולמצב של איזון ושלווה. למה לא ...