9:20אושר וסבל, הלוגיקה של האושר, הלוגיקה של הסבל, לא מחויב להרגיש רע, התמודדות עם אובדן, הנוסחה של האושר, המתמטיקה של האושר, אושר יחסי, אושר מוחלט, לא תמיד יש חיסרוןאושר וסבל, הלוגיקה של האושר, הלוגיקה של הסבל, לא מחויב להרגיש רע, התמודדות עם אובדן, הנוסחה של האושר, המתמטיקה של האושר, אושר יחסי, אושר מוחלט, לא תמיד יש חיסרון מהם הגורמים לסבל במצבים שנראים כמחויבים? השיחה מתחילה בשאלה כיצד דבר שמחויב לא בהכרח גורם לסבל. הרעיון המרכזי שנדון הוא שכשאדם מתמודד עם מצב שהוא בטוח בו לחלוטין - למשל, מצב שבו הוא משוכנע שמשהו הוא בלתי נמנע - הוא לא ... את המציאות ולכן לא יחווה סבל. עם זאת, ככל שמישהו סובל במצבים כאלה, זה מעיד על כך שהוא לא באמת משוכנע ב - 100% שמדובר במצב בלתי הפיך. ברגע שיש לאדם ספק, אפילו קטן, הוא מתחיל לחשוב אם יכול להיות שינוי במציאות, וזהו מקור הסבל. איך המוות ממחיש את הרעיון של מחויב? בהמשך ניתנת דוגמת המוות: כאשר אדם מת, על פי התפיסה המקובלת אין אפשרות לשנות את המצב. עם זאת, האנשים הסובלים - כמו בני משפחתו של המת - חווים סבל, לא בגלל שהמציאות השתנתה, אלא בגלל שהם מתגעגעים אליו או רוצים שהמציאות הייתה אחרת, כלומר, היו רוצים שהוא לא היה מת. למרות שהם מודעים לכך שלא ניתן לשנות את המצב, קיימת תמיד האפשרות לחשוב על איך הדברים היו יכולים להיות שונים, וזו בדיוק הסיבה לסבל. גם אם האדם עצמו אומר אין מה לעשות, הוא מת ובמובנים מסוימים משלים עם המצב, ספק תמיד קיים. הספק הזה - אולי בכל זאת היה אפשר לעשות משהו - הופך את הסבל לאפשרי. כיצד אנשים מתמודדים עם סבל שנראה כמחויב? השיחה מסבירה שני אופנים עיקריים להתמודד עם סבל במצב כזה: 1. קבלה של המצב כמחויב - כאשר אדם משכנע את עצמו שהמצב הוא בלתי ניתן לשינוי (כמו מוות של אדם קרוב), הסבל עלול להתמתן, שכן הוא משלים עם מציאות שכזו ומפסיק לרצות לשנות אותה. 2. חיפוש פתרון או שינוי - לעיתים, גם אם ... זה, הסבל עלול להימשך כל עוד לא נמצא פתרון. אולם, אם ימצא פתרון, הסבל יפחת או ייעלם. האם תמיד קיימת אפשרות לשינוי? המרצה מדגיש רעיון חשוב: אף מצב אינו באמת מחויב ב - 100%. לעיתים אנחנו בטוחים שמשהו הוא בלתי נמנע - כמו המוות, אבל תמיד יש מקום למחשבה שבאופן רדיקלי אולי היה אפשר לשנות את המצב. לדוגמה, אם אדם היה נוקב בדרישה ... שנראים כמחויבים? האם תמיד יש חיסרון במציאות? כיצד הספק משפיע על חוויית הסבל? האם כל דבר אפשרי לשינוי? כיצד מתמודדים עם רצון לשנות את העבר? כיצד הסבל והקבלה קשורים זה לזה? למה דבר שהוא מחויב לא גורם לסבל? השאלה מתחילה מהטענה שברגע שמשהו נתפס כמחויב לחלוטין, הוא לא אמור לגרום לסבל. לדוגמה, אם אדם בטוח ב - 100 אחוז ... שונה, ולכן לא סובל. יחד עם זאת, במהלך השיחה עולה גם נקודה חשובה נוספת: באופן מוחלט, שום דבר אינו באמת מחויב ב - 100 אחוז, כי תמיד אפשר לדמיין מצב שונה או להטיל ספק במציאות. ברגע שיש לאדם אפילו ספק קטן, מתעורר פתח לסבל, כי הוא מתחיל לשאול את עצמו האם אפשר לשנות את המצב הזה. איך דוגמת המוות ממחישה את הרעיון? הדוגמה שהובאה בשיחה היא מצב שבו מישהו מת, והמשפחה שלו סובלת מכך. לכאורה, הוא כבר מת ואין אפשרות להחזירו, וזה אמור להיות מחויב שלא ישתנה. אבל בפועל, אנשים בכל זאת סובלים, כי הם מתגעגעים לאותו אדם או רוצים את ההפך - שלא ימות. יש אנשים שאומרים אין מה לעשות, הוא מת, ולכאורה משלימים עם זה. אך גם אז הם לא באמת בטוחים ב - 100 אחוז שאין שום דרך לשנות את זה, כי תמיד יש מחשבה אולי בכל זאת היתה ... להתמודד עם סבל במצב שנחווה כמחויב? על פי ההסבר בשיחה, יש שתי דרכי התמודדות עיקריות: לשכנע את עצמך שהמצב באמת בלתי ניתן לשינוי (כלומר מחויב) - ואז, באופן יחסי, תפסיק לרצות לשנות אותו ותסבול פחות. כך קורה שלפעמים אדם משלים עם העובדה שזהו, אי אפשר להחזיר אותו לחיים או אין שום אפשרות שהיא תרצה אותי, ובצורה חלקית הסבל מתמתן. לנסות למצוא פתרון או שינוי בכל זאת - כלומר, לשמור על נקודת המבט שיש אפשרות לשנות את המצב. אבל זה מעורר סבל כל עוד הרצון לשנות לא מתממש או לא ברור כיצד לממש אותו. מצד שני, אם באמת יימצא פתרון לאותו מצב שנראה מחויב, הרי שהסבל עשוי להיעלם או לפחות לפחת. אליעד מוסיף שלאדם יש בפועל אפשרות לדמיין כמעט כל שינוי שהוא, ואפילו למצוא פתרונות הנראים דמיוניים לחלוטין. אבל לא כל אחד באמת רוצה להתעקש לחפש פתרון כזה. חלק מהאנשים מעדיפים להגיע לקבלה והשלמה, וחלק בוחרים לבדוק שוב ושוב אם בכל זאת ניתן לשנות. האם באמת קיים מצב מחויב ב - 100 אחוז? עולה רעיון שבאופן מוחלט, שום דבר לא באמת מחויב. לדוגמה, אנחנו חושבים מוות הוא דבר ודאי, אבל אם מישהו היה נחוש בצורה יוצאת דופן ודרש פתרון לאפשרות להחזיר את הבן שלו לחיים, ... לך את הכוונה, לא אתה ניסית אני אסביר לך מה הכוונה מחויב לא גורם לסבל נניח לדוגמה הבאת דוגמה למוות נגיד לדוגמה שמת לך מישהו ואתה סובל מזה שהוא מת. ש: אחרי הקבורה אני מבין שזה כאילו. אליעד: איך ...