31:11מי שרוצה להרגיש טוב - שלא יפחד להרגיש רעמי שרוצה להרגיש טוב - שלא יפחד להרגיש רע למה מי שרוצה להרגיש טוב חייב לא לפחד להרגיש רע? הרצאתו של אליעד כהן עוסקת באחד הנושאים המרכזיים והחשובים ביותר במסע של ... הסבל של האסיר, אליעד מסביר, נובע מכך שבתוך תוכו הוא יודע שהוא לא אמור להיות שם. כיצד האדם משועבד לרצון שלו? הנמשל של המשל הזה הוא האדם והרצונות שלו. אליעד מסביר שהכלא האמיתי שבו האדם נמצא הוא הכלא של הרצון שלו. האדם נמצא תחת עבדות תמידית לרצונותיו 24 שעות ביממה, ללא חופש אמיתי אפילו לשנייה. כל החלטה, כל פעולה, כל מחשבה של האדם היא ביטוי לרצונו. הרצון הזה הוא המעביד האכזרי ביותר משום שאינו מעניק מנוחה ואינו מאפשר לאדם אף רגע אחד של חופש אמיתי. לדוגמה, גם אם האדם מחליט להפסיק לעשן, הוא למעשה נשלט על ידי רצון אחר - הרצון להפסיק לעשן. אין לאדם מצב בו הוא אינו נשלט על ידי רצון. אפילו בשנתו הוא עדיין רוצה וחולם, וכך בעצם ממשיך לעבוד ללא הפסקה. למה המרדף אחר האושר אף פעם לא מסתיים? אליעד מסביר שהאדם לעולם אינו מאושר באמת, משום שהרצון כל הזמן משקר לו ואומר לו אם תשיג את הדבר הבא, תהיה מאושר. כאשר האדם משיג את מה שרצה, תמיד מתגלה רצון נוסף שגורם לו להמשיך במרדף אחרי האושר. מצב זה דומה למעגל קסמים אינסופי, כאשר לעולם לא מגיעים לשביעות רצון מלאה. האדם לעולם אינו מאושר משום שבתת המודע שלו הוא יודע שקיימת אפשרות לאושר מושלם, ובגלל הידיעה הזו הוא ... המושלם, בעוד שאצל אלו שהצליחו האשליה הזו כבר התנפצה. כיצד משתחררים מהפחד להרגיש רע? כדי להשתחרר מהכלא הפנימי של הרצון, על האדם להיות מוכן לחקור באופן אמיתי וכנה את המושגים טוב ורע. עליו לשאול את עצמו שאלות כגון: האם ... אינו באמת טוב ושהרע שלו אינו באמת רע. האדם צריך לזכור שבכל מקרה, כל עוד הוא נשאר בכלא של הרצון, הוא תמיד ירגיש רע ולא יהיה באמת מאושר. לכן אין לו מה להפסיד בניסיון לברר את האמת עד הסוף, ... להבין שאין מה לפחד ושאין מה להפסיד, ואז האדם יכול להגיע לחופש אמיתי, שבו הכל טוב באמת. איך להשתחרר מהרצון? מהו אושר אמיתי? איך מתמודדים עם פחד להרגיש רע? האם באמת אפשר להיות מאושר תמיד? איך לצאת ממעגל קסמים ... את חייו הרגילים. הידיעה שיש אפשרות להשתחרר יוצרת בתוכו קונפליקט פנימי, משום שהוא כבר השלים עם מצבו. אם היה מרוצה באמת מחייו בכלא, דברי אותו אדם לא היו מטרידים אותו כלל - הוא היה מקבל אותם בשוויון נפש. אך ... אסיר, המילים הללו מטרידות אותו ומעוררות בו חוסר מנוחה. יתכן שהאסיר יגיב בכעס: תעזוב אותי, אני רגיל לכלא, לא רוצה להיאבק ביציאה, אך ברגע שהוא מבין בוודאות שהוא מלך אמיתי, התגובה שלו עלולה להיות קיצונית עוד יותר. הוא עלול ... האמיתי אינו רק להיות בכלא, אלא להיות בו מתוך מודעות לכך שבעצם אינך אמור להיות שם. האדם והכלא של הרצון האדם נמצא בכלא אחר - הכלא של הרצון שלו. בחיים הרגילים, אפילו בכלא פיזי, יש לפעמים רגעים של חופש: שעה של הפסקה, חופשה קצרה. אך האדם בחייו ... ימים בשנה. אין לו דקה של מנוחה, אין לו אפשרות להגיש ערעור או לקחת ימי מחלה. האדם עבד של הרצון שלו. כל החלטה, כל פעולה, כל מחשבה - כולן מוכתבות על ידי הרצון. גם כאשר נדמה שהוא מצליח להתגבר על הרצון, הוא למעשה ממשיך לפעול מתוך רצון אחר. לדוגמה, אדם שרוצה להיגמל מעישון מחליט להפסיק, אך הוא עדיין פועל מתוך רצון - הפעם הרצון להיגמל. כך או כך, הרצון שולט ... אחרי האושר. הוא חושב שאם ישיג משהו נוסף, אז יהיה מאושר, אך בפועל, גם לאחר שמשיג - הוא עדיין רוצה משהו נוסף. זהו מעגל קסמים אינסופי. למעשה, הסיבה לכך שהאדם ממשיך לחפש היא משום שהוא יודע, עמוק בתוכו, שקיימת ... - וזוהי הטרגדיה האמיתית. הוא מבין שאין מטרה חיצונית שתביא לו אושר אמיתי. לא לפחד להרגיש רע לסיכום, מי שרוצה להרגיש טוב, לא צריך לפחד להרגיש רע. עליו לשאול את עצמו: האם מה שאני חושב שהוא רע, באמת רע? ... ואף על פי כן יש בתוכו דבר שלא מסכים עם המציאות עם הכלא אז זה מטריד, ואם באמת היה מרוצה בבית הכלא, לא היה מטריד אותו שמישהו אומר לו שהוא בבית כלא, כי היה אומר, טוב פעם הייתי מלך, אבל גם עכשיו אני מלך, אבל הוא יודע שלא כך, והוא רוצה להשתחרר, למרות שגם יש אפשרות שהוא יגיד אני רגיל לסבול, תעזבו אותי. וגם בנוסף אם מגלים לאדם שבכלל הוא ... כל מה שיש, אבל האדם אף פעם לא מאושר, כי הוא יודע שהוא כן מלך והוא כלוא, ובעצם הוא רוצה לחזור ולהיות מלך. והעצה האמיתית שצריך לתת לאדם שבבית הכלא, זה, אל תפחד, יותר טוב שתדע שאתה באמת מלך, ... לצאת, עכשיו לפחות ירגיש טוב, כי אין אפשרות לצאת ולהשתחרר. והסבל הוא לא בגלל שהוא בכלא, בגלל שהוא לא מרוצה להיות בבית כלא, לא מרוצה מהמצב הזה. וכל מחשבה הכי קטנה שאולי אני לא אמור להיות כאן ויש מצב לצאת מכאן, לא תהיה לו ... לרצון שלו, האדם עובד אצל הרצון שלו. אף אחד בעולם לא יכול לעשות אחרת ממה שהוא עושה. גם מי שרוצה לעשן, והוא רוצה להתגבר על העישון, והוא מחליט להתגבר, עדיין הוא רצה לא לעשן, להתגבר, ועשה מה שרצה. וגם כשהאדם ישן, הוא גם עובד, עושה פעולות, רוצה רצונות, ועושה מאמצים להשיג את הרצון. והרצון הזה הוא הדבר הכי אכזרי בעולם, וזאת למה? קודם כל כי אין ... האדם מתחיל להתלבט, אולי יתפסו אותי, אולי אני לא יצליח לצאת מהרגשה רעה, ואז זה בעצם הנמשל לזה שלא רוצה להתאמץ לצאת מבית הכלא, כי הוא כבר רגיל, ולא בטוח בכלל שבאמת אפשר לצאת משם. וכאן על האדם לבחור, ... כשהוא בוחר בעצם לשחק את המשחק, מתוך הבנה שהכל טוב והכל אחד, ואף על פי כן משחק בנפרדות של רוצה וצריך כך או כך. וברגע שמסבירים לאדם את תפישת המציאות של האחדות, הוא חווה סוג של פחד, ולמה הוא ... אפשרויות, אבל כולן גרועות, בחירה באיזה צד לישון בלילה, איזה אוכל לאכול משלוש האפשרויות שיש לי, ואז הוא לא רוצה לצאת מהכלא, כי הוא חושב שהוא בוחר ומחליט. אבל מה שמנסים להגיד לאדם, תתבגר, זה לא הטוב הזה שאתה ... בו נכפיל לך פי מליון את הטוב שלך, ואז שואלים אותו, גם אז תרצה יותר טוב? והאדם שלא יהיה מרוצה אף פעם, יגיד לא... תמיד אשאף לעוד משהו, תמיד ארצה עוד משהו. השורש של השאיפה של להרגיש יותר טוב, ... שיכול להיות תמיד טוב בשלמות, ואם לא הייתה בתוך תוכו הידיעה הזו שיכול להיות מושלם, הוא ממילא לא היה רוצה או מחפש בתודעה של הנפרדות להרגיש יותר טוב כל הזמן, ידיעת האמת הפנימית שיודעת שיש טוב מושלם, היא הגורמת ... יצליחו יום אחד ויהיה להם טוב, אבל למצליחנים זה הכי גרוע, כי הם כן מצליחים להשיג את מה שהם רוצים ואף פעם לא טוב להם, וזה מצב ממש גרוע. וכפי שהתחלנו, מי שרוצה להרגיש טוב, הוא באמת לא צריך לפחד להרגיש רע. ועל האדם לשאול את עצמו, האם הדבר הזה שאני חושב שהוא רע, האם באמת הדבר הזה רע. ואותו הדבר על הטוב, שאדם רוצה להרגיש טוב, ורוצה לעשות משהו שיגרום לו להרגיש טוב, עליו לשאול את עצמו האם באמת הדבר הזה יגרום לי להרגיש טוב יותר? ...