... מהי, מהי התנהגות מוסרית? האם זה מוסרי או לא מוסרי? נשותיו של גואל
רצון, האם לספר או לא לספר? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, איך לחנך אוטיסט? איך ללמד מישהו להתנהג? כללי התנהגות בחברה האם מוסרי לגרום לאדם
לרצות משהו שיגרום לו להתאמץ? השאלה המרכזית שעולה בהרצאתו של אליעד כהן היא האם זה מוסרי לעורר באדם
רצונות חדשים, כאשר השגת אותם
רצונות תדרוש ממנו מאמץ גדול וייתכן שתגרום לו סבל שלא היה קיים קודם. אליעד מסביר שכאשר מעוררים באדם
רצון חדש, למשל לגרום להומלס
לרצות להצליח בחיים, מצד אחד מסייעים לו לשפר את מצבו, אך מצד שני מטילים עליו עול חדש של מאמץ, לחץ וציפיות שלא היו לו ... עלול לגרום לאותו אדם טראומה וסבל חדשים. זוהי דילמה שבה המעשה המוסרי והלא מוסרי כרוכים זה בזה באופן הדוק. אליעד מדגים זאת גם במקרה של נשותיו של גואל
רצון. הן חיו במצב שנראה להן טוב לפחות באופן שטחי, וכאשר החברה התערבה והבהירה להן שהן במצב של עבדות, לכאורה החברה עזרה ... להיות פעולה טובה מצד אחד, אך מצד שני היא עלולה לגרום לאדם לחיות בסבל לאורך זמן רב. אליעד מרחיב זאת לדוגמה של בעלי חיים: אם אדם מציל גדי מאריה
שרוצה לטרוף אותו, הוא פועל לכאורה בצורה מוסרית כלפי הגדי, אך למעשה הוא מונע מהאריה מזון טבעי. גם האכלה של אריה בשבי ... בני אדם ואין לו הגדרה אבסולוטית. בדרך כלל המוסריות מוגדרת על פי הכלל הידוע מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך או ואהבת לרעך כמוך. המשמעות היא שאם האדם היה
רוצה שיעשו לו את המעשה, הוא רואה בו מוסרי. אם לא, המעשה נחשב ללא מוסרי. עם זאת, אליעד מדגיש שאין לכך תשובה אחידה ומוחלטת. לדוגמה, דבר שאדם אחד היה שמח שיעשו לו, אדם אחר עלול לסבול ממנו מאוד. כלומר, הגדרת המוסריות היא אישית ותלויה מאוד
ברצונות ובתחושות של האדם הספציפי. איך אפשר ליישם מוסריות בחיים באופן מעשי? אליעד מציע דרך מעשית ליישום המוסריות, באמצעות בדיקה פשוטה של כל אדם כלפי עצמו. על האדם לשאול: האם אני הייתי
רוצה שיעשו לי את מה שאני מתכנן לעשות לאחר? אם התשובה חיובית, מבחינת האדם מדובר בפעולה מוסרית, ואם לא, אז לא. אליעד מוסיף ומציע לשאול את עצמך: האם הייתי
רוצה שיעשו זאת לילד שלי או למישהו שחשוב לי? תשובה חיובית פירושה שהפעולה מוסרית בעיניך. למרות זאת, הוא מבהיר שגם שיטה זו לא תמיד פותרת את כל הדילמות, כיוון שלאנשים שונים
רצונות ורגישויות שונים. איך ללמד מישהו (אוטיסט או משוגע) להתנהג בחברה? כדי ללמד אדם שאינו מבין כללי התנהגות בסיסיים בחברה, כמו ילד אוטיסט או אדם משוגע, אליעד ממליץ על הכלל הבסיסי של אל תעשה לאחרים מה שלא היית
רוצה שיעשו לך. אם האדם מתלבט לגבי התנהגות מסוימת, עליו לשאול את עצמו אם הוא היה
רוצה שינהגו כלפיו באותו אופן. במקרה שבו האדם אינו יודע מה הוא
רוצה או מה אחרים
רוצים, אליעד מציע להסתכל על האופן שבו אחרים מתנהגים ולנסות להבין מכך את הציפיות שלהם. כך ניתן ללמוד וליישם כללים ... או לא לגלות? הבסיס הרעיוני של ואהבת לרעך כמוך איך להתנהג עם אנשים? מוסריות והבחירה החופשית של האדם מדוע עולה השאלה לגבי מוסריות כשגורמים למישהו
לרצות משהו חדש? השאלה מתמקדת ברעיון של גרימת
רצון לאדם אחר,
רצון שעלול לדרוש ממנו להתאמץ כדי להשיג את מטרתו. מצד אחד, עוזרים לו להתקדם או לשפר את מצבו, אך מצד שני גורמים לו ... שמצילים אותו ממוות, אך הוא עלול לחיות שנים ארוכות עם סבל. גם בהצלת בעל חיים בטבע, למשל להציל גדי שאריה מתכוון לטרוף, יש צד של מוסריות מצדנו (איננו
רוצים לראות יצור קטן נטרף), אך מנקודת המבט של האריה - ההצלה מונעת ממנו מזון. אם מצילים אריה מרעב באמצעות אספקת מזון ... שהומצא בידי בני אדם, ואין לו הגדרה אובייקטיבית אחידה. לרוב, מוסריות מקושרת לכלל מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך, או ואהבת לרעך כמוך. כלומר, אם היית
רוצה שיעשו לך את אותו הדבר - אתה רואה בכך פעולה מוסרית. אם לא היית
רוצה שיעשו לך כך, אתה רואה בכך פעולה לא מוסרית. אולם ברור שמה שאדם אחד היה
רוצה לעצמו, אדם אחר כלל לא היה
רוצה, ולכן עולות סתירות רבות. כיצד ליישם מוסריות בצורה מעשית? ברמה הפרקטית, ניתן להציע שתמיד ישאל האדם את עצמו: האם אני הייתי
רוצה שיעשו לי את מה שאני מתכנן לעשות לאחר? אם התשובה חיובית באמת, אז מבחינתו המעשה מוסרי. אם לא, אז הוא נתפס כלא ... ללמד מישהו כיצד להתנהג או להבין את החברה, להציל בעלי חיים וכדומה. תמיד יש אלמנט של עזרה לצד פוטנציאל לפגיעה. עם זאת, במקרים מורכבים, כמו הבדלי
רצונות בין אנשים שונים, לא די בשאלה האם לך זה נראה טוב או לא. צריך לנסות להבין מה האדם השני
רוצה ולשאול את עצמך אם, בהיפוך התפקידים, היית שמח להתנהגות דומה כלפיך. זה הבסיס להכרעה המוסרית, גם אם אין לה הגדרה ...