... למתקדמים, שיטות טיפוליות למתקדמים, שיטות לא להרגיש רע, שיטות להרגיש טוב, ניתוח שיטות טיפול, גישה טיפולית, לא להיות דתי, להטיל ספק
ברצון, לראות את הטוב שברע, לחנות בחניית נכים מהן השיטות המתקדמות להרגיש טוב ולהיפטר מתחושות רעות? ... מתקדמות להשגת אושר, להיפטרות מתחושות רעות, ולהשגת תחושות טובות. אליעד מסביר שישנן שתי שיטות עיקריות שבאמצעותן ניתן להתמודד עם תחושה שלילית הנובעת
מרצון מסוים שלא מתממש: שיטת הטלת הספק
ברצון עצמו. שיטת זיהוי היתרונות שנובעים
מהרצון שגורם לתחושה הרעה. לפי השיטה הראשונה, כשמרגישים רע צריך להטיל ספק
ברצון הגורם לתחושה הרעה. לדוגמה, אם חם לאדם, הוא יכול להטיל ספק בשאלה למה אכפת לי שחם לי?, מי אמר שזה משנה?, למה זה בכלל מפריע לי?. באמצעות השאלות האלה, האדם יכול להקטין את ההזדהות שלו עם
הרצון המקורי ולהרגיש פחות רע. השיטה השנייה גורסת כי על האדם לבדוק מה היתרונות שהוא מקבל מכך שיש לו את אותו
רצון שגורם לו להרגיש רע, ולבחון האם הוא מוכן לוותר על היתרונות הללו. לדוגמה, אם חם לאדם, עליו לשאול את עצמו מה הטוב שהוא מקבל מזה שיש לו
רצון שלא יהיה לו חם. הוא עשוי לגלות
שהרצון הזה נותן לו תחושת הנאה גדולה כשהוא נכנס למזגן. אם הוא יהיה מוכן לוותר על ההנאה הזאת, התחושה הרעה ... היא, כי שני הצדדים (היתרונות והחסרונות) באים תמיד ביחד. מתי שיטת הטלת הספק תעבוד יותר טוב? שיטת הטלת הספק תעבוד טוב יותר כאשר האדם מצליח לראות
שהרצון שלו אינו מחויב במציאות. אליעד מדגיש כי אם האדם מאמין
שהרצון שלו מחויב ואמיתי (כמו אמונה דתית מוחלטת), הוא יתקשה להטיל בו ספק, כי הוא מרגיש שזה באמת ככה. אדם כזה לא יוכל להיפטר מתחושותיו הרעות בעזרת הטלת ספק בלבד, והוא יצטרך לעבור לשיטה השנייה, שהיא בדיקת היתרונות
שברצון. לדוגמה, אדם דתי המאמין באלוהים באופן מוחלט לא יוכל להשתחרר מתחושת פחד מעונש של אלוהים בעזרת ... מקבל מאמונתו - כמו משמעות או ביטחון - ויהיה מוכן לוותר עליהם, הוא יוכל להשתחרר גם מהפחד. למה קשה יותר להיפטר מתחושה רעה באמצעות זיהוי היתרונות של
הרצון? אליעד מסביר שהשיטה השנייה (זיהוי היתרונות) קשה יותר למימוש, מכיוון שהיא דורשת מודעות והבנה מעמיקה של האדם לגבי
הרצונות שלו. אדם צריך להיות מסוגל להכיר בכך שהסיבה שהוא סובל היא משום שיש לו יתרונות
ברצון הזה, והוא צריך להסכים לוותר על היתרונות הללו כדי שהסבל ייעלם. רוב האנשים מתקשים לוותר על ההנאות או היתרונות
שהרצון נותן להם, ולכן קשה להם להפסיק להרגיש רע באמצעות השיטה הזו. דוגמה לכך היא אדם שרע לו כי הוא לא הצליח במבחן. האדם הזה מרגיש רע משום שהוא מאמין
שרצונו להצליח במבחן מחויב, כי ההצלחה מעניקה לו תחושת ערך עצמי. כדי להפסיק להרגיש רע בשיטה הזו, ... הסבל ייעלם. רוב האנשים לא מוכנים לכך ולכן ממשיכים לסבול. מהו התנאי הבסיסי ליישום כל אחת מהשיטות? התנאי הבסיסי ליישום שתי השיטות הוא להבין תחילה
שהרצון עצמו איננו מחויב המציאות. כלומר, האדם חייב קודם להבין ולהכיר בכך
שהרצון שמייצר לו סבל הוא רק
רצון, ואיננו עובדה מוחלטת או מחויבת. רק לאחר שהבין
שהרצון הוא לא מחויב, הוא יכול להטיל בו ספק או לבחון את היתרונות שמגיעים בעקבותיו. דוגמת חניית נכים - איך להבין
רצון מחויב? אליעד מביא דוגמה נוספת שבה אדם שחנה בחניית נכים, כאשר ברור שאין נכה שנפגע מכך, מקבל ... של החברה לכך שאסור לחנות בחניית נכים. החברה מתייחסת לכך כאילו זה חוק מוחלט, אפילו שאין כל פגיעה ממשית באדם אחר. המסר של אליעד הוא שזו דוגמה
לרצון שמוחזק כמחויב לחלוטו, למרות שבמציאות אין כל הצדקה לכך שיהיה מוחלט. מי שירצה להיפטר מהתחושה הרעה של הפרת חוק כזה יצטרך קודם להבין
שהרצון להיות מוסרי במקרה הזה איננו באמת מחויב. רק אחר כך הוא יוכל להטיל ספק בו או להעריך את היתרונות והחסרונות
שברצון הזה. סיכום שתי השיטות והשימוש בהן בפועל אליעד מבהיר כי שתי השיטות אינן סותרות זו את זו, אלא משלימות אחת את השנייה. השלב הראשון והבסיסי יותר הוא הטלת ספק
ברצון עצמו (השיטה הראשונה). השלב המתקדם יותר, המצריך מודעות גבוהה יותר, הוא זיהוי היתרונות
שברצון ובדיקת הנכונות לוותר עליהם (השיטה השנייה). למעשה, אדם יתחיל תמיד בשלב של הטלת ספק. אם זה לא יעבוד - או אם הוא עדיין ממשיך להרגיש רע - הוא יצטרך לעבור לשיטה השנייה ולהבין מה הוא מרוויח
מהרצון שמייצר את הסבל. כדי להשתחרר לחלוטין, האדם צריך להבין
שהרצון לא מחויב, ובו זמנית להיות מוכן לוותר על ההנאות שהוא מקבל מאותו
רצון. איך להפסיק להרגיש רע? איך להתמודד עם