... מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2 איך הצדיק מעלה את
הרצונות לפי ליקוטי מוהרן? בתורה יג בחלק א של הספר ליקוטי מוהרן, מסביר רבי נחמן מברסלב את תהליך העלאת
הרצונות (עליית הנפשות) והקשר שלה לתהליך לימוד התורה, תוך כדי מתן דגש מיוחד על היחס בין האדם לחכם או לצדיק. לפי ההסבר הבסיסי ביותר, התהליך מתואר במונחים מיסטיים: הצדיק לוקח את
הרצונות של האנשים שמגיעים אליו, מעלה אותם לשמיים, מבצע פעולה רוחנית כלשהי, ומוריד אותם חזרה מתוקנים, בליווי תורה חדשה.
הרצון, לפי רבי נחמן, נקרא נפש, ולכן העלאת הנפשות היא בעצם העלאת
הרצונות של בני האדם. ההסבר העמוק יותר מתייחס למימד הנפשי הפנימי של האדם. בכל אדם קיים חכם פנימי, מעין שכל פנימי שאמור לאסוף את כל
הרצונות השונים שבאדם, לקחת אותם ולברר את שורשם. תהליך זה נקרא עליית הנפשות, והכוונה היא שהשכל הפנימי של האדם מברר ומחבר את
הרצונות השונים לשורש אחד משותף. כך האדם מתבונן פנימה ושואל את עצמו מדוע הוא
רוצה דברים מסוימים, למה הוא משתוקק דווקא לזה ולא לדבר אחר, וכך עולה חזרה אל השורש של
הרצונות שלו. בשלב השני,
כשהרצונות חוזרים חזרה לאדם עם הבירור, מתגלה לאדם התורה, כלומר, הוא מתחיל להבין למה באמת הוא
רוצה את מה שהוא
רוצה. מה המשמעות של רצוא ושוב בליקוטי מוהרן? המונחים רצו ושוב מתוארים באופן מיוחד בהקשר זה של ליקוטי מוהרן. באופן כללי, ... החזרה לחיים הרגילים. אך במקרה זה רבי נחמן הופך את הכיוונים: רצו כאן מתייחס למצב שבו האדם נמצא בנפרדות, בצמצום, שהוא
רוצה משהו ספציפי. המצב הזה של
רצון וצמצום נקרא רצו. השוב מתייחס דווקא לחזרה אל השורש, כלומר, לחזרה אל האחדות. בדרך כלל רצוא ושוב מוסבר באופן שהאדם הולך מהעולם אל הבורא ואז חוזר לעולם, אבל כאן זה הפוך:
הרצון (רצו) זה מהאחדות אל הנפרדות, והשוב זה החיבור של הנפרדות חזרה אל השורש האחדותי שלה. הדבר מודגם כך: האדם שואל את עצמו מדוע הוא
רוצה דבר מסוים. ככל שהוא מעמיק בשאלה הזאת, הוא מגיע לשורש
הרצון, וכך מתרחש השוב, החזרה אל האחדות. ככל שאדם נמצא קרוב יותר להבנת התורה, שהיא השכל בכל דבר, הוא פחות חווה את ההפרדות ... תמיד שם, אלא שהוא עצמו רחוק ואינו רואה זאת. דוגמה שניתנה היא של אדם המנסה להסתכל על משהו, וככל שהוא מתאמץ להבין אותו,
הרצון וההבנה שלו מתפזרים והוא לא מצליח להתמקד במהות. זה מצב שבו האדם רחוק מהתורה, שהוא השכל האחדותי. במצב כזה הוא אינו ... זה בזה, כך האחדות תהיה גלויה לו יותר ויותר, והוא יראה שכל המציאות מושלמת ושהכל בסדר בדיוק כפי שהוא. מה הקשר בין תאוות
לרצון לפי ליקוטי מוהרן? אליעד מסביר שכל
רצון, כולל
הרצונות הנתפסים
כרצונות קדושים או
רצונות חומריים, הם למעשה אותו הדבר. כל
רצון הוא ביטוי של חיסרון, של תאווה. כשאדם
רוצה דבר מסוים, הוא בעצם מבטא את החיסרון שלו. אליעד מציין שאפילו
רצון רוחני לכאורה, כמו
הרצון להתקרב לאלוהים, הוא עדיין ביטוי של תאווה וחיסרון, ולכן אין הבדל אמיתי ברמה הפנימית בין
הרצונות השונים. תיקון
הרצון מתרחש רק כשמזהים את שורש
הרצון, וכך כל ה