... אליעד כהן מסביר שהתפיסה הרווחת היא שהאדם פועל מתוך אינטרס אישי, אפילו כאשר הוא טוען שהוא פועל למען אחרים. כל פעולה שאדם עושה נחשבת לכזו שמניעה אותו ממקום של
רצון אישי. המרצה מציע כי כל דבר שאדם עושה, אפילו אם הוא נראה כפעולה של זולתנות (כגון עזרה לאחרים), מתבצע בסופו של דבר מתוך
רצון של האדם להרגיש טוב עם עצמו. אפילו אם מדובר במעשים של נדיבות או פילנתרופיה, יש בכך מימד של אינטרס אישי שמניע את האדם. אם לדוגמה אדם עוזר למישהו, ההנחה היא שהוא עושה זאת מתוך
רצון לקבל משהו בתמורה, כמו תחושת סיפוק פנימי. איך זה קשור לאלטרואיזם ולפילנתרופיה? האם כל פעולה של עזרה לזולת היא בהכרח ... היא למעשה צורת אינטרסנטיות אחרת. אם אדם עוזר לאחר, הוא עושה זאת משום שהוא מרגיש צורך זה. כל סיפור כזה של גמילות חסדים או נדיבות נמצא במישור שבו אדם מספק את
רצונו הפנימי, ואם הוא היה פועל באמת מתוך אינטרס אישי, הוא היה מקבל דבר בתמורה. מהן השאלות המרכזיות שבני אדם צריכים לשאול את עצמם? אליעד מזמין את המשתתפים לחשוב על ההבדלים בין
רצון אישי והפועל מתוך אינטרס. כל פעולה של בני אדם קשורה בשאלת מניעים: מדוע אני עושה את מה שאני עושה? הוא שואל כיצד ניתן להסביר את
הרצון להרגיש טוב או רע? כיצד ניתן להסביר את התשוקה לאותם דברים שיכולים להביא לרגשות טובים? האם כל מה שאנחנו עושים זה למען ... האישית? לסיום, הוא מבקש מהמשתתפים להבין שהאדם כל הזמן פועל מתוך אינטרס פנימי. כל פעולה, גם אם היא נתפסת כאלטרואיסטית או מבוססת על עזרה, בסופו של דבר נעשית מתוך
רצון אישי של טובת עצמי. אפילו כאשר אדם עוזר לאחר, בסופו של דבר הוא עושה זאת כי הוא מאמין שזה יעזור לו להרגיש טוב יותר. ... שמא יש מקום לפעול מתוך טובת הכלל, במובן של אלטרואיזם אמיתי. הוא התחיל בדיון על אינטרסנטיות, כשהוא מציין שברוב המקרים אנחנו פועלים מתוך אינטרסים - בין אם מדובר
ברצון אישי שלנו, או
ברצון למלא את הצרכים שלנו. הוא גם ציין כיצד לעיתים אנו משכנעים את עצמנו כי אנחנו פועלים למען אחרים, אך למעשה כל פעולה שנעשית, מתבצעת גם מתוך
רצון לשרת את טובתנו האישית. בהמשך, אליעד שאל את השאלה: אם אינטרסנטיות היא המניע מאחורי כל פעולה, האם יש מקום אמיתי לפעול ... אינטרסנטיים, גם אם הם לא תמיד מודעים לכך. האם יש פעולה אמיתית שאין מאחוריה אינטרס? שאל אליעד, והתשובה, לפי דבריו, היא שכל פעולה מנוהלת בסופו של דבר על ידי
הרצון להרגיש טוב. כחלק מההסבר, אליעד דיבר על תרגול היפוכים, שבו יש לקחת עקרונות שנראים לנו ברורים ולעיתים מוחלטים, ולערער ... ובין טובת הזולת. הוא תיאר כיצד האדם המודע יכול להגיע להבנה עמוקה יותר על מטרותיו ופעולותיו, והאם הוא באמת עושה דברים עבור אחרים, או שמא כל פעולה נובעת מתוך
רצון לשרת את עצמו, אפילו אם הוא לא מודע לכך. במהלך ההרצאה, הוא לא פספס את ההזדמנות לדון על נרקיסיזם, המורכב מהתמקדות עצמית ... להיות נדיב מבלי לפעול מתוך אינטרס? בהמשך ההרצאה, אליעד שאל אם באמת אפשר לפעול מתוך נדיבות טהורה, בלי שום אינטרס. לדוגמה, האם יכול להיות אדם שיפעל אך ורק מתוך
רצון לתרום למישהו אחר, ולא מתוך
רצון אישי או לעזור לעצמו להרגיש טוב? הוא שוחח על זה בהקשר של צדיקים אמיתיים, שאולי לא פועלים מתוך
רצון להרגיש טוב, אלא מתוך הבנה עמוקה של טובת העולם כולו, אך בכל זאת, כל פעולה, אם נבחן אותה לעומק, יכולה להיות מנותבת מתוך
רצון אישי, אפילו אם לא מודעים לכך. הוא גם הביא את הדוגמה של אדם שמסייע למישהו אחר, ואילו ייתכן מאוד שהוא עושה זאת מתוך
רצון שיתפייס איתו או שיש לו תועלת אישית ממעשה זה. כל פעולה, גם כשהיא נראית כנדיבות, יכולה להיות ממניע של
רצון אישי. מהם ההיפוכים של אלטרואיזם ואינטרסנטיות? ההרצאה הסתיימה בשאלות על היפוכים של אלטרואיזם ואינטרסנטיות. אליעד טוען שלפני שאנחנו מבינים את המניע האמיתי מאחורי כל פעולה שלנו, עלינו להטיל ספק
ברצונותינו ובמניעים האמיתיים שמאחוריהם. האם אנחנו באמת פועלים לטובת הזולת, או שאנחנו רק חושבים כך כי זה גורם לנו להרגיש טוב? ההבנה כי כל פעולה, אפילו אם נראית כאלטרואיסטית, נובעת לעיתים קרובות מתוך
רצון למלא את הצרכים האישיים שלנו, יכולה לשנות את הדרך בה אנחנו תופסים את עצמנו ואת העולם סביבנו. אינטרסנטיות אלטרואיזם ...