... שימוע - הכנה לשיחת שימוע, למה
רוצים לפטר אותי? למה זימנו אותי לשיחת שימוע? איך להתמודד עם שיחת שימוע? מה לומר בשיחת שימוע? האם יש סיכוי בשיחת השימוע? האם השימוע הוא בנפש חפצה? למה
רוצים לפטר אותי? שיחת שימוע לפני פיטורים, פיטורים בעקבות החלפת מנהל חדש, למה המנהל החדש לא
מרוצה ממני? מהי הגדרת התפקיד שלי בחברה? התמודדות עם שיחת שימוע, הכנה לשיחת שימוע, איך להתכונן לשיחת שימוע? מה לומר ... טכניות, או סיבות אחרות. אליעד ממליץ לשאול בשימוע: מהן הדוגמאות הספציפיות שגרמו לך לחשוב שאין לי מוטיבציה? האם אתה חושב שהבעיה היא חוסר
רצון שלי להצליח, או שאולי אני פשוט לא מבין את הציפיות שלך בצורה נכונה? איך להתמודד עם התחושה שהמנהל מתנכל אישית? העובד מרגיש שהבעיה היא אישית כיוון שבעבר המנהל הקודם היה
מרוצה. אליעד מסביר שאסור להניח זאת מראש. העובדה שהמנהל החדש לא
מרוצה לא בהכרח אומרת שמדובר בהתנכלות אישית. יכול להיות שהמנהל החדש פשוט מצפה לדברים אחרים בתפקיד. אליעד ממליץ לעובד ... במיוחד ככל שהתפקיד בכיר יותר. התעקשות כזו עלולה להתפרש כחוסר נכונות לקחת אחריות ולהוביל. עדיף להתנסח בצורה יוזמת וחיובית, למשל: הייתי
רוצה להבין טוב יותר איך אוכל לממש את הפוטנציאל שלי ולתרום יותר להצלחת החברה. אני מבין שככל שהתקדמתי מצופה ממני להגדיל ... אולי כדאי שננסה לתאם בינינו מחדש ציפיות לפני שתחליטו על סיום העסקה. כיצד לנהל את השיחה עצמה? אליעד מציע לפתוח את השיחה בצורה כזו: אני
רוצה להבין באופן ענייני מה בדיוק הסיבות לשימוע, ואיך אוכל להשתפר ולתרום יותר להצלחה של החברה. חשוב לי להבין האם יש ... תהיה עניינית, כך יהיה סיכוי טוב יותר להגיע לפתרון חיובי. מה המסר העיקרי שעל העובד להעביר בשימוע? בסופו של דבר, המסר המרכזי הוא: אני
רוצה להצליח, אני
רוצה שהחברה תצליח, ואני פתוח לשנות ולהשתפר. בואו נבין יחד מה בדיוק הציפיות ונראה איך אפשר לעמוד בהן. באמצעות גישה זו, ... ישירות מהמנהל להגדיר את סדרי העדיפויות מחדש ולא רק לשאול מה מצופה ממנו באופן כללי. להבהיר כי הפער בין העובד למנהל הוא בנושא התיעדוף ולא
ברצון או ביכולות. יש לומר במפורש: ברור שאני זה שאמור להחליט איך לעשות את העבודה, אבל חשוב לי שתגדיר את התיעדוף. להבהיר למנהל שיש לו את
הרצון ואת הנכונות להשתפר ולשנות גישה: גם אם ההחלטה היא לפטר, אני עדיין
רוצה לדעת שהיית
מרוצה ושעשיתי כל מה שניתן כדי להצליח. האם כדאי לערב גורמים נוספים בארגון? העובד תיאר כי שוחח גם עם המנהל הקודם שלו, ... כמציאות שהוא חייב להתמודד איתה באופן ענייני ולא אישי. הוא השווה את המצב לאדם שמתמודד עם הודעה על פרידה זוגית ומציע לנהל את המצב בצורה של
רצון אמיתי לשיפור, מתוך הבנה שההחלטה עשויה כבר להיות סגורה, אבל עדיין לנסות לשנות את התפיסה של הצד השני. אליעד גם ... חושב שלא מימשתי את הפוטנציאל שלי מספיק. אשמח שתגדיר מחדש את סדרי העדיפויות כדי שאוכל לממש את הפוטנציאל הזה בצורה שתספק אותך. אני באמת
רוצה להבין - האם ההחלטה כבר התקבלה ואתה פשוט לא מעוניין שאשאר פה, או שיש אפשרות לשינוי והתאמה מחדש של התפקיד? אני כאן ... בצורה ברורה יותר. בנוסף, אליעד הציע לעובד להראות באופן ברור שהוא מוכן ללמוד, לקבל פידבק ולהשתפר, ולהבהיר שגם אם יחליטו לפטר אותו, הוא
רוצה להיות בטוח שעשה הכל כדי למנוע זאת. אליעד סיכם את ההצעות באמירה שהגישה חייבת להיות של נתינת שירות: תראה את עצמך כאדם שנותן שירות למנהל ולחברה, ושאתה באמת מוכן לעשות כל דבר כדי שהמנהל יהיה
מרוצה. סיכום ההמלצות של אליעד כהן להמשך: ליזום שיחה נוספת ולהציע בבירור התחלה חדשה מול המנהל. להציג את הפער בין העובד למנהל כפער בתיעדוף, לא ביכולות או
רצון. לבקש באופן ברור הזדמנות נוספת או תקופת ניסיון מוגדרת וברורה. להבהיר למנהל שהמטרה היא לא רק להישאר בעבודה אלא ... עם מנהל חדש בעבודה? איך לשמור על העבודה לאחר שימוע? איך להתמודד עם שיחת שימוע? מה לשאול בשיחת שימוע בעבודה? כיצד להתנהל מול מנהל
שרוצה לפטר? איך להפוך ביקורת להזדמנות בעבודה? איך להוכיח מוטיבציה בעבודה? האם כדאי לערב מנהלים אחרים בשימוע? מה לעשות ... התחושה של העובד כי מדובר בפגיעה אישית מצד המנהל החדש. אליעד מבהיר שלא ניתן לקבוע בוודאות שמדובר בטענה אישית. גם אם המנהל הקודם היה
מרוצה, ייתכן שהמנהל החדש מצפה לדברים אחרים. זו לא בהכרח הוכחה לכך שהביקורת אינה מקצועית. אליעד מציע להטיל ספק בהנחות: ... לממש את הפוטנציאל שלי בצורה טובה יותר? איזה פעולות לדעתך יביאו את החברה להצלחה רבה יותר? איך לבחון האם מדובר בחוסר התאמה לתפקיד או חוסר
רצון? במקום להגיב באמירות כמו אבל אני כן
רוצה שהחברה תצליח, עדיף לשאול: האם לדעתך אני לא
רוצה להצליח, או שאני פשוט לא מבין מה מצופה ממני? האם הבעיה לדעתך היא חוסר
רצון או חוסר הבנה? אליעד מדגים שאם הוא היה יועץ של המנהל החדש
שרוצה לפטר את העובד, הוא היה מתחיל בברור הציפיות: איך אתה רואה את התפקיד של העובד?, האם העובד מבין מה אתה מצפה ממנו? ... אותו בעדכונים יזומים ליזום שיחות סיכום או עדכון תקופתיות לשאול אותו ישירות כיצד הוא מעדיף שתנהלו מולו הדגש הוא להראות שינוי, מעורבות,
רצון ללמוד ולהשתפר. איך להתמודד עם ההבדלים בין המנהל הקודם לחדש? אליעד מציין שלא ניתן לצפות שהמנהל החדש יחשוב או יתנהל כמו הקודם. גם אם בעבר קיבלת שבחים, ייתכן שכעת יש ציפיות אחרות, וזה לא בהכרח אישי. כדאי לשאול: מה השתנה מהעבר, שבו הייתם
מרוצים ממני, לעכשיו? האם ייתכן שיש אי - סנכרון בין מה שציפית ממני לבין מה שאני הבנתי? האם יש טעם לערב את המנכל או ... - HR: לא במטרה לדלג על המנהל אלא כדי להבין את התמונה הרחבה להבהיר שמדובר בעובד ותיק, שהושקע בו הרבה, ושהחלפתו תעלה הרבה כסף לבדוק האם יש
רצון לשמר אותו בתפקיד אחר מה לעשות אם המכתב פיטורים כבר מוכן? אליעד מזכיר שגם במקרים שבהם הפיטורים כבר כמעט חתומים, עדיין ניתן להשפיע על ההחלטה. הוא מספר שיש גם אנשים שפוטרו על הנייר אך המשיכו לעבוד בעקבות שיחה פתוחה, עניינית ואמיתית שהציגה את
רצונם להשתפר ולהתאים עצמם. כיצד לדבר עם HR? כדאי לפנות לגורמי HR בגישה חברית: לבקש להבין איך הם רואים את הסיטואציה ...