10:27שכנוע בצורת שאלה, יכול או רוצה, איך לשכנע אנשים? מסר סמוי בשאלה, שאלה מניפולטיבית, מניפולציה בשאלה, שאלה משכנעת, לשכנע בשאלה, פסיכולוגיה הפוכה, מסר לתת מודע, איך לשאול נכון?שכנוע בצורת שאלה, יכול או רוצה, איך לשכנע אנשים? מסר סמוי בשאלה, שאלה מניפולטיבית, מניפולציה בשאלה, שאלה משכנעת, לשכנע בשאלה, פסיכולוגיה הפוכה, מסר לתת מודע, איך לשאול נכון? איך לשכנע אנשים דרך שאלות של רוצה ויכול? כדי לגרום לאדם לעשות פעולה כלשהי, חשוב להבין ששני מרכיבים חיוניים נדרשים: האדם צריך לרצות לעשות את הפעולה, ... משהו אבל הוא לא מסוגל, הוא לא יבצע את הפעולה. באותה מידה, אם הוא מסוגל לבצע פעולה אבל אינו רוצה בה, גם אז הוא לא יעשה אותה. לכן, בכל סיטואציה שבה רוצים לשכנע אדם, חשוב לבדוק שני דברים עיקריים: האם האדם רוצה לעשות את מה שאנחנו מבקשים, והאם הוא מסוגל לעשות זאת. מדוע חשוב להבדיל בין הרצון לבין היכולת? כאשר אדם אומר אני רוצה או אני יכול, הוא מבטא שני רבדים שונים. הרצון משקף את ההיבט הרגשי, את המוטיבציה, ואילו היכולת משקפת את ... שהאדם מעוניין להגיע, אך הוא מתבייש להודות ברצון, עדיף לשאול אותו: האם מסתדר לך להגיע מחר לפגישה? ולא אתה רוצה להגיע לפגישה?. השימוש בשאלת היכולת מונע מאותו אדם את המבוכה הכרוכה בהודאה מפורשת ברצון שלו. דוגמה נפוצה שממחישה זאת היא דיאטה. רוב האנשים יאמרו בקלות אני רוצה לעשות דיאטה, אך יהיה להם קשה יותר לומר אני יכול לעשות דיאטה, משום שהיכולת מעמתת אותם עם שאלות של התמדה, משמעת וקשיים בפועל. עוד דוגמה שימושית בתחום המכירות: כאשר אנו יודעים שהלקוח לא בטוח שהוא באמת רוצה את המוצר, עדיף לנו לשאול אותו: זה יכול להסתדר לך לקנות את המוצר? ולא אתה רוצה לקנות את המוצר?. באופן כזה, אנו מאפשרים לו לדלג על השאלה האם הוא רוצה, ולענות רק על ההיתכנות המעשית של הפעולה. מתי עדיף לדבר על הרצון ולא על היכולת? קיימים גם מצבים שבהם ... מחר?, הוא כנראה יגיד מיד לא, זה בלתי אפשרי. במקרים כאלה, עדיף להציג בפניו את שאלת הרצון - אתה רוצה להגיע מחר?. בצורה כזו, אם הוא אכן מעוניין מספיק, הוא יפעל וימצא פתרונות למכשולים הטכניים. איך להשתמש בשאלות כדי ... לעומת זאת, אם אנחנו יודעים שהאדם קצת מתבייש להודות ברצון שלו, אפשר לשאול אותו באופן ישיר ומכוון: אתה באמת רוצה שניפגש מחר? אתה בטוח שזה חשוב לך? שאלות כאלו יגרמו לו אולי להרגיש אי נוחות, והוא יעדיף לדחות או ... שאליעד כהן מציע הוא לבדוק מראש עם איזה משפט האדם ירגיש יותר נוח או פחות נוח להזדהות - אני רוצה או אני יכול. אם אנחנו רוצים שהוא יאמר לנו כן, נשאל אותו באופן שבו יהיה לו קל יותר להזדהות. ... עצמנו? העיקרון שאליעד כהן מציג לא תקף רק לשכנוע של אנשים אחרים אלא גם לעבודה עצמית. כשאנו נשאלים אתה רוצה לעשות משהו? מומלץ לנו לשאול את עצמנו האם אני באמת יכול לעשות זאת?. וכאשר שואלים אותנו אתה יכול לעשות את הפעולה? עלינו לשאול האם אני באמת רוצה לעשות זאת?. כך נוכל לדייק את הבחירות שלנו, ונקבל החלטות מושכלות יותר בהתאם לשני ההיבטים - הרצון והיכולת. למה חשוב להיות ערניים להבדל בין רוצה ליכול? אליעד כהן מדגיש שההבחנה בין שני המושגים הללו - רוצה ויכול - היא קריטית בתהליכי קבלת החלטות. לא פעם אנשים אומרים אני לא יכול, כשלמעשה הם פשוט לא רוצים לעשות את הדבר, או להיפך - הם אומרים אני לא רוצה, כשהסיבה האמיתית היא שהם פוחדים להיכשל או חושבים שאינם מסוגלים. הכרה מפורשת של ההבדל הזה תסייע לנו לנהל תקשורת ... בן אדם לבצע פעולה כלשהי? התשובה מתחלקת לשני גורמים: הרצון לעשות את הפעולה, והיכולת לבצע אותה בפועל. אם אדם רוצה לעשות משהו אך אינו יכול, הוא לא יעשה זאת. ואם אדם יכול לעשות משהו אך אינו רוצה, הוא גם לא יעשה זאת. לכן, כדי לגרום לפעולה לקרות, דרוש שילוב של שני היבטים: גם רצון וגם יכולת. למה זה חשוב? מפני שלפעמים אדם באמת רוצה, למשל, להתחיל דיאטה. אבל הוא עשוי להרגיש שהוא לא באמת יכול לעשות זאת בגלל קשיים שונים - יכול להיות ... ומצד שני, יש מקרים שבהם אדם יכול לבצע פעולה, אבל לא באמת מעוניין בה, לא חש אותה כדבר שהוא רוצה בו בלב שלם. מצב כזה פועל לרעת העשייה בפועל, כי אם לא מתעורר רצון חזק או גם עניין רגשי, ... על הרצון של האדם או על היכולת שלו? תשובה: לפעמים האדם מרגיש יותר נוח להגיד אני יכול מאשר אני רוצה. במצבים אחרים, הוא יעדיף לציין שהוא רוצה ולא להודות שהוא יכול. מדוע? מפני שחלק מהאנשים, לדוגמה, לא אוהבים להיחשף ולהגיד שהם רוצים משהו, כי הם עלולים ... מרגיש בנוח להודות ובמקומות אחרים דווקא יביא רתיעה. דוגמה מעשית: אדם שמנסה להתחיל דיאטה. רוב האנשים מסוגלים לומר אני רוצה לעשות דיאטה כי ברמה ההצהרתית הם מבינים שזה דבר טוב. אבל אני יכול לעשות דיאטה לפעמים יהיה להם קשה ... יכול מעמתת אותם עם שאלת המסוגלות וההתמדה. הם עלולים לפחד מכישלון ומכאן להגיב בשלילה. מתי עדיף לשאול האם אתה רוצה ומתי עדיף לשאול האם אתה יכול? נניח שאנחנו מנסים לגרום למישהו לקנות מוצר או להגיע לפגישה. אנחנו חושבים: איך לשאול אותו כדי להעלות את הסיכוי שיסכים? השאלה המתבקשת היא האם להשתמש בנוסח שמדגיש רצון - אתה רוצה לקנות את המוצר? אתה רוצה להגיע לפגישה? - או להשתמש בנוסח שמדגיש יכולת - זה יכול להסתדר לך לקנות את המוצר? מסתדר לך להגיע לפגישה? אתה יכול להגיע מחר?? שאלה: מדוע לבחור לפעמים ביכול ולא ברוצה? תשובה: יש מצבים שבהם האדם לא מוכן להודות שהוא רוצה בפעולה כי זה מביך אותו, או כי יש לו רתיעה להודות בצורך שלו. נניח שיש פגישה שהוא כן מעוניין להגיע אליה, אבל לא נעים לו להודות בכך. אם נשאל אותו אתה רוצה להגיע לפגישה?, הוא עלול להכחיש. הוא יגיד לא, אני לא רוצה רק כדי לא להודות שהוא זקוק או מעוניין בדבר. במקרה כזה, עדיף לשאול מסתדר לך להגיע לפגישה? או יכול ... אותו עם הרצון שלו, אלא בודקת האם זה אפשרי מבחינה מעשית. עוד דוגמה: אם אנחנו יודעים שהלקוח לא באמת רוצה את המוצר, אבל הוא יכול להרשות אותו לעצמו ברמה הטכנית, אז עדיף לשאול על הרצון. למה? כי אז הוא עלול להודות שהוא לא רוצה וכך לא יקנה. אבל אם נסתיר לרגע את שאלת הרצון (האם אתה רוצה?) ונשאל רק על היכולת (האם זה יכול להסתדר לך?), לעיתים האדם עשוי להקל על עצמו ולהגיד: כן, אני מסוגל, ... יענה לא, אני לא יכול, זה בלתי אפשרי. במקרה כזה עדיף לא להשתמש במילה יכול אלא דווקא לשאול אתה רוצה להגיע לפגישה?. כי אם הוא ירצה, לפעמים הרצון יניע אותו לפתור לעצמו את בעיות היכולת. שאלה: אפשר גם לעשות ... לאדם לדחות או לבטל את הרעיון. אם אנחנו לא מעוניינים באמת להיפגש איתו, ויודעים שלא נוח לו להודות שהוא רוצה, נשאל אתה בטוח שאתה רוצה להיפגש? אתה באמת רוצה את הפגישה הזו? אתה מרגיש שאתה ממש צריך אותה?. הוא מצדו עלול להרגיש לא בנוח ולהגיד תשמע, לא, לא ... אותו. וכך אפשר לכוון אותו לוותר על הרעיון. כמובן, אין כאן פתרון מוחלט. לא תמיד נשאל באופן חד של רוצה או יכול. לפעמים אנחנו מערבבים, או שואלים בדרך שמסתירה את ההתלבטות. אבל אם מבינים את ההבדל, אפשר לחדד את דרך השיחה: כשאנחנו שואלים על רוצה, אנחנו שמים את הדגש על החלק הרצוני. כשאנחנו שואלים על יכול, אנחנו שמים את הדגש על הצד הטכני של ...