... שרוצה לדעת ממה הוא סובל, שפשוט יבדוק מה הוא רוצה. כי כל רצון, פירושו סבל, שהאדם חווה פחד שיקרה אחרת מרצונו. ושהאדם חווה שהמציאות טובה יותר,
בצורה כזו ולא
בצורה אחרת. ומי שנדמה לו שהרצון שלו בשליטתו, שיואיל נא ... בחירה חופשית לעשות כרצונו. אבל רצונו לא תלוי בו, וגם קיומו של האדם עצמו לא תלוי בו. כי האדם הוא חלק ממשהו אחר גדול יותר. שכאשר הוא משתנה
לצורה כלשהי, אז כל העולמות כולם משתנים, וגם האני של האדם ... שהיא זו שאחראית לכל מה שהיה הווה ויהיה במציאות כולה. ומנקודת המבט הזו, האדם רואה גם, שכל הזמן והמקום כולם, וכל מה שיש בהם, אלו רק ביטויים
וצורות שונות של ההוויה האחת של הכל. ושהוא לא שונה מכל דבר ... עובר לחוויה שיש לו בחירה חופשית מלאה על הכל. כי אחרי שהאדם מתבונן היטב היטב בעין אמיתית על זה שהוא כלום ממש, שאפילו האני שלו הוא לא יותר מאשר
צורה של משהו אחר, אז על ידי זה האני של האדם נעלם לו, והוא ... שהאני שלו, הוא המציאות עצמה, היינו שהאדם חווה שהאני שלו זאת הישות האחת, שקיומה קודם לקיומם של הזמן והמקום, שהיא הוויה של הכל, שאין בה שום
צורה כלל וכולי. והדבר דומה לאדם שנמצא בתוך חלום, שהוא מבין ... עצמית אין בה. ואחכ (מצד הנפרדות), האדם חוזר אל השכל שלו, ואז הוא זוכר ברשימו, שמצד האמת הכל אחד ממש, ושאין שום נפרדות כלל כלל לא, כי המהות
והצורה הם אחד ממש באחדות מוחלטת, ואין שום דיבור ושום מחשבה ... שחושב את המציאות כולה, ואחראי לכל מה שהיה הווה ויהיה. והוא, האדם עצמו, כאלוהים עצמו, הוא מצמצם את עצמו לתוך תודעה נפרדת, שהיא חווה זמן ומקום
בצורה אחרת, ממה שאלוהים עצמו חווה זמן ומקום, כי גם אצלו יש ...