... לדעת אליעד, כשמישהו רואה התנהגות מסוימת ואומר אם הוא מתנהג כך, זה מעיד על מהותו, האדם הזה מחויב לנפרדות משום שהוא שופט את המהות לפי
הצורות המשתנות, כלומר, ההתנהגות החיצונית. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם תלמיד רואה שאליעד כהן כועס, והתלמיד חושב ... ילמד אותי לא לכעוס? הוא השכל של האדם שחי בקונפליקט מתמיד. המורה, לפי אליעד, יכול לכעוס ועדיין ללמד איך לא לכעוס, משום שהכעס הוא רק
צורה אחת, והמורה מחובר למהות, שהיא מעבר לכל
צורה . מדוע אנשים חולקים על הצדיק ומבקרים אותו? אליעד מסביר כי הסיבה לקיומה של מחלוקת כלפי הצדיק היא שהצדיק ... לשלמות פנימית. אילו היה האדם שלם, היה מסוגל לראות את האחדות בתוך הנפרדות ולהבין ששני הצדיקים שחולקים ביניהם אומרים את אותה האמת
בצורות שונות. כיצד מתנהג מורה רוחני אמיתי? אליעד מסביר כי מורה רוחני אמיתי אינו חייב להתנהג
בצורה שנראית רוחנית כלפי חוץ. לעיתים דווקא התנהגות שנראית מוזרה או אפילו שלילית בעיני התלמידים היא ביטוי עמוק של אמת פנימית. הוא מדגיש כי לפעמים הצדיק נראה כמשוגע, ורבים אינם מסוגלים להבין אותו. אבל דווקא
בצורות המשונות הללו, מסתתרת אמת פנימית עמוקה שאותה התלמיד צריך לגלות. לדוגמה, אם אליעד כועס, תלמיד שטחי יראה ... ויחשוב שהוא אינו יכול ללמוד ממנו, אך תלמיד עמוק יותר יראה שהכעס הוא רק לבוש, ובמהות אליעד נמצא במקום של אחדות ושלווה פנימית מוחלטת.
הצורה לא מעידה בהכרח על המהות, ולכן התלמיד חייב ללמוד לראות מעבר
לצורות. מדוע אנשים נמנעים מלפגוש את אליעד כהן? אליעד מסביר את התופעה שאנשים נמנעים מלפגוש אותו או ללמוד ממנו, ... אני שונאת אותך, אינך יכול לראות בכך ביטוי עמוק לאהבה, אתה עדיין רחוק מאוד מהאחדות הפנימית. האחדות מתגלה כאשר אתה רואה את ההפך בכל
צורה ובכל ביטוי של המציאות. אליעד מסכם כי כל
צורה במציאות, כולל התנהגות של מורה רוחני, היא רק לבוש לאמת הפנימית. הדרך היחידה להגיע לאחדות ולהבנה של המהות, היא להתבונן לעומק, מעבר
לצורה החיצונית, ולהבין מה מסתתר מאחוריה. איך להתמודד עם ביקורת על המורה הרוחני? מדוע יש מחלוקת על הצדיק? האם ...