... מעץ, באותו זמן ובאותו מקום קיימים גם שולחן וגם עץ. השאלה הפנימית יותר היא: האם המהות של השולחן והעץ קיימים בנפרד, או שהם דבר אחד? כשהאדם מתעמק ומסיר את כל
הצורות , הוא מגיע להבנה שלכל דבר אין באמת שום
צורה, ולכן בסוף הכל מתמזג לדבר אחד בלבד, והדבר הזה הוא גם יש וגם אין באותו הזמן. מדוע השכל לא יכול להבין את הפרדוקס של היש והאין? אליעד מסביר שהשכל הרגיל ... מבין באופן מוחלט את המציאות. מה זה סם החיים וסם המוות לפי אליעד כהן? אליעד מסביר שכל דבר במציאות יכול לשמש כסם חיים או כסם המוות. סם המוות הוא כאשר אדם נאחז
בצורה החיצונית של הדברים, ולכן הוא נמצא בשקר. סם החיים הוא כאשר האדם מתחבר לשורש של הדברים ומבין את הפנימיות שלהם. אליעד מציין שכברירת מחדל האדם נאחז
בצורה החיצונית שהיא השקר, כי היא קלה יותר, ולכן הוא חייב לעבור דרך כל הבלבולים והשקרים כדי להגיע לאמת. מדוע אליעד מבקר את חכמי היהדות ואת דברי חזל? אליעד ... למה האדם חייב לשקר לעצמו כדי למצוא את האמת? לפי אליעד, הדרך היחידה של האדם לוודא שהוא הגיע לאמת היא דווקא על ידי ניסיון מתמיד לשקר לעצמו. אם האדם מנסה לחשוב
בצורה הפוכה לחלוטין, ולא מצליח, זו ההוכחה היחידה שהוא הגיע לאמת. כי אם הוא מצליח לחשוב
בצורה אחרת, זה אומר שהאמת שלו עדיין לא מוחלטת. אליעד מדגיש שבסופו של דבר אי אפשר לברוח מהאמת, ולכן האדם חייב לאתגר את עצמו בכל דרך אפשרית ולבדוק כל אפשרות ... כאשר האדם מבין באמת שהכל אחד, הוא משתחרר מהסבל, כי אין יותר הפרדה, אין יותר ספק, ואין יותר סיבה לסבול. האדם כבר לא צריך לאחוז בשום דבר ספציפי כי הוא מבין שכל
הצורות הן ביטוי של אותה מהות אחת. מה המשמעות של אל תאמרו מים מים בליקוטי מוהרן? אליעד מציין ציטוט מתוך רבי נחמן מברסלב, אל תאמרו מים מים, שמכוון לכך שאסור ... אם נכנסים לעומק, מבינים ששניהם נמצאים בדיוק באותו המקום ובאותו זמן. אז מה זה באמת? שולחן או עץ? אם מעמיקים עוד יותר, ומתחילים לפרק את העץ, להוריד ממנו את כל
הצורות וההגדרות, האדם יגלה שבעצם אין שם שום דבר חוץ מחומר פשוט ללא כל
צורה או משמעות. למעשה, אם נמשיך ונוריד את כל ההגדרות של
הצורה, הזמן, והמקום, נישאר בלי כלום מוחלט - אפילו לא מקום ריק, כי גם המקום הוא סוג של הגדרה. כך בעצם האדם מגלה שכל
צורה בעולם אינה קיימת בפני עצמה, אלא תמיד נשענת על משהו אחר. אם האדם ימשיך להוריד את
הצורות עוד ועוד, הוא יגיע להבנה שבסוף כל היש והאין הם בכלל ישות אחת ויחידה. הבעיה הגדולה של האדם, לפי אליעד, היא שהשכל הרגיל והיומיומי שלו מתנגד להבנה כזאת. ... וסם המוות לפי אליעד כהן? אליעד משתמש במונחים סם החיים וסם המוות בהקשר רוחני. הוא אומר שכל דבר בעולם יכול לשמש כסם חיים או כסם מוות. סם המוות זה כשהאדם נאחז
בצורות החיצוניות, למשל, אני רוצה את זה ולא רוצה את זה. האחיזה
בצורות הללו גורמת לאדם לסבל. סם החיים הוא המצב שבו האדם מבין שהכל הוא ביטוי של דבר אחד בלבד, ואז
הצורות השונות לא מפריעות לו ולא גורמות לו סבל. לכן אותה מציאות ממש יכולה להיות סם המוות אם האדם נאחז בה חיצונית, או סם החיים אם האדם מתחבר אליה מתוך הבנת ... היא שאסור לראות את המציאות כנפרדת לשניים (מים ועוד מים). כלומר, אל תפריד בין היש לאין, בין הרצון לחוסר רצון, בין הטוב לרע. אדם חייב להבין שכל ההפרדות הן רק
צורות של הדבר האחד והמוחלט, והמציאות היא תמיד אחדות מוחלטת. מדוע לא ניתן לשקר באופן מוחלט? אליעד מסביר שהשקר הוא תמיד
צורה של אמת חלקית. כלומר, האדם לא יכול לשקר באופן מוחלט, כי אם הוא ישקר
בצורה מוחלטת, זה יהיה בדיוק האמת. כל שקר חייב להיות דומה במשהו לאמת כדי להיות שקר. זאת אומרת, השקר הגדול ביותר - זה השקר שהכי דומה לאמת. וזה בדיוק מה שהופך ... בין יש לאין. האדם משתחרר מהסבל רק כשהוא רואה שאין שום הבדל בין שום דבר לשום דבר אחר, ושכל המציאות היא בעצם ביטוי של דבר אחד ויחיד. כאשר הוא חווה את ההבנה הזאת
בצורה מוחלטת, אין לו יותר ספקות, אין לו יותר שאלות, והוא משתחרר מהסבל באופן מוחלט. איך יש ואין הם אחד? מהי השאלה האחרונה? סם החיים וסם המוות אל תאמרו מים מים ...