... אחדות מוחלטת. מה מפריד בין ישויות בעולם שלנו? ההבדל בין כל ישות וישות הוא בעצם נפרדות במקומם או בזמן. לדוגמה, אם יש לנו שני ספרים, הם שונים לא בגלל
הצורה שלהם, אלא בגלל שהם נמצאים במקומות או בזמנים שונים. כל דבר בעולם שלנו משתנה ומסתגל למקום ולזמן ... יש ביניהם מכנה משותף - הם שניהם צבעים. המהות של כל אחד מהם היא צבע, ולכן אין ביניהם הבדל מהותי אם נסתכל עליהם מנקודת מבט רחבה יותר. מהו המקיף ומהות
הצורה? המהות של כל דבר בעולם היא בעצם זה שהוא מהות אחת. כל דבר במהותו הוא חלק מהתמונה הגדולה, והמכלול ... הם אחד או שהם 10 ספרים, האם זאת אחדות או נפרדות? האדם חווה שיש הבדל בין 10 ספרים לספר אחד, אבל זה בגלל שהוא מוגבל בשכל. כי בהבנה שלי לדוגמה, היא וכל
צורה אחרת במציאות, היא המהות של המציאות. יש כאן כמה דברים מוזרים, ראשית אני טוען שהיא
כצורה, היא מהות המציאות. אם היא מוגבלת אז איך היא מהות המציאות? אבל דבר נוסף שאני טוען, שכול אחת
מהצורות היא מהות המציאות. שזה אומר שיש ריבוי של אלוהים, ריבוי של אין סוף. השכל שלנו לא יכול להבין שזה ... ובנוסף יש גם מהות מקבילה למהות האחרת, ובכל זאת הם אחד וגם יש ריבוי מהויות. בעולם שלנו כל הדברים שונים אחד מהשני. וכל ההפכים שנפרדים, הם נפרדים רק
בצורה החיצונית. בין כל שתי ישויות שיש בעולם אפשר למצוא מכנה משותף וגם הפרדה מסוימת. ומה מהות ההפרדה בין כל הדברים שבעולם? שלאחד יש
צורה מסוימת, ולשני אין את
הצורה הזאת. למשל לאחד יש
צורה של יד ולשני אין
צורה של יד. ההבדל הוא בין יש לאין. יש
צורה ואין
צורה . שנבין שכול הדברים השונים שיש בעולם הם בגלל ההפרדה שיש בין האין ליש. אם למשל לא הייתה הפרדה בין יש לאין, אז לא הייתה הפרדה בין
הצורות והכל היה אחד. עד עכשיו הבנתם שיש הבדל בין
הצורות, אבל אם תעמיקו אתם תראו שההבדל הוא בעצם שיש משהו מסוים ואין משהו מסוים. מה ההבדל בין הים לבית. ... ושם אין חול, פה יש שמש ושם אין שמש, יש אין, יש אין, יש אין, ובסוף יש ים ויש בית. זה משחק של יש ואין. ואם לא היה הבדל בין היש והאין אז לא היה הבדל בין
הצורות. מה שעשינו זה שלקחנו את כל ההבדלים שיש בעולם ואמרנו שהם הבדלים בין היש והאין. דע שבשכל אתה חווה ... של היש והאין. ומה ההפך של הספר הזה, כל מה שהוא לא הספר הזה. אבל תדע לך, שגם שני דברים שהפוכים אחד מהשני, כמו זה קר וזה חם, זה חי וזה מת, הם הפוכים רק
בצורה החיצונית שלהם. אבל לכל הדברים בעולם יש מכנה משותף רחב מהם, שמקיף אותם. למשל שחור ולבן, למרות ... המקיף שלהם הוא שהם רהיטים, נכון? הכסא נמצא במקום ובזמן מסוים ולכן הוא כסא וכך גם השולחן, אבל הם גם רהיט, כך הכסא הוא גם רהיט וגם כסא, כך שאין אפילו
צורה אחת שנפרדת מהמהות שלה. שאלה: אז אין מהות שנפרדת
מהצורה שלה? אליעד: יש, במקום ובזמן הזה יש מהות אבל היא לא חייבת להיות
בצורה של כסא, היא יכולה להיות בכל
צורה. פה יש רהיט וכסא, יכול להיות כסא בלי שיהיה רהיט? לא. אבל יכול להיות שיהיה רהיט בלי שיהיה כסא. לכל דבר יש מהות, ולכל מהות חייב שתהיה
צורה כל שהיא, אבל לא בהכרח. שאלה: האם יכולה להיות מהות בלי
צורה? אליעד: יכול להיות, אבל אין משמעות למהות אם אין לה
צורה. אין משמעות למילה צבע, אם אין צבעים. אבל גם אין משמעות לצבע לבן, אם אין דבר כזה צבע. אם לא היו ... אפשר להגיד הפוך, שאם לא היה ישות צבע, אז לא היו צבעים, למעשה הצבעים זה הביטויים של הצבע. כך שאם לא הייתה מהות לא הייתה נפרדות. מה שאני רוצה להגיד ששום
צורה לא נפרדת ממהותה. ושכול הדברים במהותם הם אחד. והאחד הזה הוא המקיף והמהות של הכל. כך שאין הבדל בין מקיף למהות. אם לא הייתה הפרדה בין המהות
לצורה שלו, אז לא יכול להיות צבע לבן, כי אם כל הישות של הצבע הלבן היא רק צבע, והצבע השחור זה רק צבע, ...