...
וצורה, אין הבדל בין מהות
לצורה, להבדיל בין מהות
לצורה, מהי מהות? מהי
צורה? תכונות של מהות, תכונות של
צורה, אחדות ההפכים, לצאת מהשכל, לחבר את המהות
והצורה, מהות או
צורה מהי מהות ומהי
צורה? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג הוא נושא היחס בין מהות
לצורה. לדבריו, חשוב להבין שאין הבדל אמיתי בין מהות
לצורה, למרות שלעיתים אנשים נוטים להפריד ביניהן. כדי להבין זאת לעומק, הוא מסביר תחילה את המושגים עצמם: מהות היא הדבר עצמו, הבסיס המוחלט שאינו משתנה,
והצורה היא הדרך שבה הדבר הזה מתבטא או מופיע בעולם. לדוגמה, אליעד מביא את הכיסא בתור דוגמה
לצורה. כאשר חושבים על כיסא, חושבים בדרך כלל על
הצורה הפיזית שלו, אבל למעשה יש בו גם תכונות של מהות. כל מה שנכון לגבי המציאות כולה, נכון באותה מידה גם לגבי הכיסא. למשל, המציאות קיימת כל הזמן, ולכן גם הכיסא קיים כל הזמן
בצורה כלשהי. המציאות מכילה הכל, וגם הכיסא, מבחינה מהותית, מכיל הכל, כי הוא חלק מהמציאות הכוללת. גם מבחינת זמן ומרחב, הכיסא קיים באותה
צורה מוחלטת שבה קיימת המציאות. המשמעות היא שהכיסא, למרות שנראה
כצורה מוגבלת, מבטא בתוכו גם את התכונות של המציאות האינסופית והמוחלטת. איך להבדיל או לא להבדיל בין מהות
לצורה? אליעד מסביר שלא להבדיל בין מהות
לצורה משמעו להתייחס
לצורה כאילו היא עצמה המהות, וכאילו היא קיימת באופן מוחלט. המשמעות של הדבר הזה היא לראות
שהצורה היא מוחלטת בדיוק כמו המהות.
הצורה לא פחות קיימת מהמהות, וגם
הצורה יכולה להיחשב לקיום מוחלט שאינו משתנה. אדם שרוצה להבין זאת לעומק, צריך לנסות לחשוב באופן שונה על דברים שהוא רגיל לראות כלא מוחלטים. הדרך לעשות זאת היא לשאול שאלות יסודיות על
הצורה: האם
הצורה הזו באמת לא מוחלטת? אולי דווקא
הצורה היא המחויבת, והיא קיימת באופן הכרחי? אליעד מציע לחשוב
בצורה הפוכה גם על המהות, לשאול אם ייתכן שהמהות עצמה לא מוחלטת. לכאורה, השכל טוען שלא יכול להיות שהמהות איננה מחויבת, כי המהות היא מה שנותר כאשר כל דבר אחר נעלם. אבל אליעד ... מחויבת? איך אפשר למצוא תכונות של מהות בתוך
צורה? אליעד כהן מסביר
בצורה מפורטת כיצד למצוא את התכונות של המהות בתוך
הצורה. כאשר אדם מתבונן
בצורה כלשהי, הוא צריך לנסות לזהות בה את התכונות של המהות. למשל, הוא צריך להסתכל על ה