... היה לו רע. ונמצא אם כן, כי רע לאדם, רק משום שהוא חושב שצורת המציאות שלו, היא אינה מחויבת המציאות, אלא רק אפשרית בלבד. כי האדם חווה
צורה כלשהי של המציאות. והאדם חושב,
שהצורה הזאת, היא לא מוכרחת להיות קיימת. ונדמה לאדם, שיכולה להיות, גם צורת מציאות אחרת. והאדם רוצה צורת מציאות אחרת, ועל ידי זה רע לאדם. אבל, אם היה ברור ... חוסר שלמות. כי יש משהו שאתה שונה ונפרד ממנו. כך שמוכרח שהאדם תמיד יחווה חוסר שלמות. דהיינו, מוכרח שהאדם תמיד יחווה רע בעוצמה כלשהי
ובצורה כלשהי. וכל זמן שהאדם קיים, הרי שהוא חווה חוסר שלמות. וכל זמן שהאדם חווה חוסר שלמות, הרי שיש לו רצון להשיג את השלמות. והרצון של האדם להשיג את ... השונים של האדם. וכל זמן שיש לאדם רצון כלשהו, הרי שמוכרח המציאות, שהוא ירגיש גם טוב כלשהו וגם רע כלשהו. כי הרצון של האדם להשיג
צורה מוגדרת כלשהי (וגם להשיג את השלמות, גם זו
צורה מוגדרת), מכריח את זה, שהאדם ירגיש טוב ורע. ולכן, מחויב המציאות שהאדם ירגיש תמיד גם רע וגם טוב. כי בכל דבר שיש בעולם, יש בו גם טוב כלשהו. כי כל דבר שיש בעולם, הוא חלק מהשלמות של המציאות, שמתבטאת באין סוף
צורות. ובכל
צורה, יש היבט כלשהו של השלמות, היבט ייחודי לאותה
הצורה, היבט שאינו נמצא בשום
צורה אחרת, היבט ייחודי, שהוא זה שמפריד את
הצורה האחת, מכל שאר
הצורות. ולכן, בכל
צורה כלשהי, תמיד יש חלק כלשהו של השלמות, שהוא החלק הטוב שיש בדבר. ומצד שני, בכל
צורה באשר היא, תמיד יש חיסרון כלשהו של השלמות. כי כל
צורה באשר היא, אין בה את כל מה שיש בכל שאר
הצורות ששונות ממנה. ולכן, בכל
צורה, תמיד יש חיסרון, של כל שאר חלקי השלמות, שנמצאים בכל שאר
הצורות האחרות. ולכן, בכל
צורה בעולם, יש גם טוב וגם רע כלשהם. ולכן, מוכרח המציאות, שהאדם ירגיש גם טוב וגם רע תמיד. וכאשר האדם מרגיש רע, אם האדם חושב ומדמיין שהוא יכול להרגיש רק ...