... במצב הזה: או שמשהו מכריח אותך להמשיך לצפות בהרצאה או ששום דבר לא מכריח אותך ואתה פשוט בוחר לצפות מרצונך. אם אתה
מוכרח לראות את ההרצאה, אז למעשה אינך בוחר. אך אם אינך
מוכרח, עליך לשאול מדוע אתה בוחר להמשיך לצפות? האם הרצון שלך מכריח אותך? הנקודה הבאה שאליעד מעלה היא: האם ... היא שאתה יכול לבחור את הרצון עצמו, אז השאלה חוזרת שוב צעד נוסף לאחור - מדוע אתה בוחר לרצות לשמוע? האם הרצון הזה
מוכרח או שהוא נבחר מרצונך החופשי? התהליך הזה של בדיקה חוזרת של הרצון הוא מה שאליעד ממליץ לכל אדם לעשות. רק על ידי התבוננות אמיתית ויסודית בשאלות האלו, האדם יכול להבין באמת אם הוא חופשי בבחירתו או שמא הבחירות שלו
מוכרחות על ידי גורמים פנימיים וחיצוניים. האם יש סוף לתהליך ההתבוננות? אליעד מבהיר שההתבוננות על הבחירה היא ... את עצמו שוב ושוב לגבי כל רצון ופעולה: האם משהו מכריח אותי לעשות את הפעולה הזו? האם אני יכול לבחור אחרת, או שאני
מוכרח לבחור דווקא כך? האם הרצונות שלי הם תוצאה של הכרח או בחירה חופשית? ואם שום דבר לא מכריח אותי, מדוע בכל ... ומתמשכת של האדם בעצמו ובמניעים שלו. האדם צריך לשאול את עצמו באופן רציף על הסיבות לבחירות שלו ולהבין האם הוא
מוכרח לבחור או שהוא באמת חופשי. רק בדרך הזו הוא יוכל להבין באופן מלא את נושא הבחירה החופשית. התבוננות כזו ... ומרצונו החופשי הוא בוחר לעשות כך ולא אחרת וכמובן שהחלפתי את המילה רצון חופשי בבחירה חופשית. כי אם מישהו לדוגמה,
מוכרח לעשות את מה שהוא עושה, כלומר, אם מישהו תופס מישהו ומכריח אותו לשתות בעל כורחו משהו, האם הוא בחר לשתות, ... בחר. ונגיד שיש לבן אדם רק אפשרות אחת, האם היתה לו בחירה? לא! כי היתה לו רק אפשרות אחת. זאת אומרת שכאשר האדם היה
מוכרח לעשות משהו, לא היתה לו בחירה חופשית. ובחירה חופשית המהות שלה היא כשהאדם לא
מוכרח לעשות משהו! ועל האדם סהכ להתבונן על הבחירה החופשית של עצמו, ולשאול את עצמו לדוגמה האם אני בוחר לראות ... שאתה לא בוחר לראות אותה ועל זה צריך להיות סגורים. אפשר להתפלפל על זה ולשנות את ההגדרה של הבחירה החופשית והאם אתה
מוכרח כרגע לבחור לרצות לראות את ההרצאה? כי אם כן, אתה לא בוחר לראות את ההרצאה. אם משהו מכריח אותך כרגע לראות ... אותה. ונלך על ההפך, אם משהו לא מכריח אותך לראות עכשיו את ההרצאה, אז למה אתה בוחר לראות אותה? זאת אומרת האם אתה
מוכרח כרגע לראות את ההרצאה. ותוכל להגיד, כן אני בוחר, כי אני רוצה לשמוע מה שאתה אומר. האם הרצון שלך לשמוע את ... את ההרצאה, אבל אני בחרתי, כי יכולתי לבחור שלא לרצות. והשאלה הבאה היא, אז למה אתה בוחר, לרצות לשמוע אותי, האם אתה
מוכרח לבחור את הרצון הזה או לא? האם אתה יכול לבחור רצון אחר. ואם הרצון שלך ואין הכרח, אז השאלה היא למה? ואם יש רצונות נוספים שנוגעים לרצון הזה, האם הם
מוכרחים הרצונות הללו, על האדם לבדוק את עצמו, האם הוא בוחר, למרות שנדמה לו שהוא בוחר, עליו לבדוק את זה. וזה ...