1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... שימוש נכון בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ... במציאות? מהי משמעות הסיפור של שבעת הקבצנים? איך חוזרים להיות מלך לפי תורת ברסלב? האם אפשר להיות בשמחה בזמן קושי? מהו החלל הפנוי בתורת רבי נחמן? אמשיך להרחיב את ההסברים ולפרט כל רעיון בצורה מעמיקה יותר, תוך פירוק כל מושג ותת - מושג לגורמים, כך שהטקסט ישמור על אורכו ... שכחו שבעצם שהכל זה מהאחדות. שבעצם הכל זה אחדות. ומה העניין של החכמים המופלגים העניין פה בעצם רבי נחמן מרמז על שלוש מהחלל הפנוי. מה זה השלוש מהחלל הפנוי שהם כביכול הכפירה הכי גדולה. הכוונה היא הפרדוקסים הקושי השכלי להבין את זה שהכל אחד, זה מה שגרם להם להתרחק מההבנה של האחדות. זה מה שגרם להם ... חכם המדבר. זאת אומרת, עכשיו, יש פה את שני הצדדים. כי מצד אחד כביכול שאר בני המדינה, הנושא פשוט בסיפור. מצד הקושיות של החלל הפנוי, מצד העומק של הפרדוקסים שזה בעצם העמקות והדקות הגדולה באותה חכמה של החכמים. מהצד הזה בעצם, אז יש את הכפירה במלך. אבל מהצד של החכמות הנמוכות ... שם דרגות של חכמות. בכל מקרה רבי נחמן אומר שיש שני דרגות של חכמה יש את החכמות הרגילות של העולם הזה ויש את החכמות שבאות מהחלל הפנוי. ושהם רק נדמים לחכמות והם מאד עמוקות. רבי נחמן אומר והיה עמקות ודקות גדול באותם חכמות של החכמים הנל. חכמות של דקות מאד גדולה אבל זה אל כולל ... והשכל שלו רחוקים מהאחדות היא רק בגלל השכל, בגלל הדקות שיש בתוך השכל. בגלל העומק של השכל, בגלל שאתה מבין את הפרדוקסים של החלל הפנוי ואתה מבין שזה לא יכול להיות, לכן אתה בעצם כופר באחדות. כי מי שנכנס לתוך החלל הפנוי הוא דווקא כופר באחדות. כי מצד עומק החכמה מצד השאלות של החלל הפנוי, מצד הפרדוקסים, שם אתה דווקא כופר באלוהים. אבל מצד החכמות הרגילות, שאין בהם פרדוקסים, אתה לא בהכרח כופר באלוהים. למרות שכל החוכמות איך שהוא בסוף מחוברות לחלל הפנוי ולכן כל החכמות זה בעצם כפירה באלוהים. אבל אף על פי כן יש פה את ההפרדה. רבי נחמן אומר דע לך שעיקר מהות ההפרדה בין השכל לבין הבורא זה בדיוק עניין החלל הפנוי. בדיוק בגלל השאלות הפרדוקסליות, שהם העיקר. למרות שהם מחיים את כל שאר החכמות. יש את החכמה הכי גדולה שזה האינסוף שאין בו טוב ורע, יש בו רק אחד. מתחתיו יש את החכמה הנמוכה יותר של החלל הפנוי. ומתחתיו יש את החכמה הנמוכה יותר של החכמות של העולם, והכל מחייה אחד את השני. זאת אומרת, השכל שמעל השכל מחייה את השכל של החלל הפנוי, והשכל של החלל הפנוי מחיה את השכלים הקטנים יותר. זאת אומרת, ובצעם מה שמפריד בין השכלים הקטנים של היום יום לבין השכל הגדול זה בצעם השכל של החלל הפנוי. עמקות החכמה. כאילו אם לוקחים את השכל הקטן ואנו מעמיקים בו אנו מגיעים לחלל הפנוי, לעמקות החכמה של השכל הרגיל היא זו שעומדת כהפרדה בין המאציל לבין הנאצל. מה שנקרא הכתר, הגבול שהמח יכול להבין את ההפכים. והבן מלך מחמת שהיה ... בו, אז מזה מגיע לך עונש. ואף על פי כן, שכל אחד ואחד ישתמש בשכל שלו האמיתי ובסופו של דבר יעלה מתוך השכל הקטן לשכל של החלל הפנוי ומתוך השכל של החלל הפנוי לשכל ואז יראה שהכל אחד ואז בעצם הן מלך חוזר להיות מי שהוא באמת, דהיינו, חוזר להיות המלך האמיתי ואז הוא חי חיים טובים באמת. ...