... תהליך,
מהירות הורגת, נסיעה מסוכנת, זהירות בדרכים, הגבלת
מהירות הנסיעה,
מהירות לא חוקית, נסיעה בלי חגורת בטיחות, נסיעה לפי תנאי הדרך, חלק 1 האם לשים רגליים על הדשבורד מסוכן? אליעד כהן מסביר את הטענה ששמת רגליים על ... עלול לפגוע בנוסע. הנקודה שאליעד מדגיש היא שלכל דבר יש סיכון, ולכן הבעיה אינה בפעולה עצמה, אלא בתוצאה של פעולה זו בתנאי תאונה. האם לנסוע
במהירות גבוהה הוא בהכרח מסוכן? אליעד מתייחס גם
למהירות הנסיעה, ושואל האם נהיגה
במהירות 200 קמש היא מסוכנת באופן מוחלט. הוא מסביר שהטענה
שמהירות כזו מסוכנת היא לא נכונה באופן מוחלט, מכיוון שהסיכון תלוי בתנאים רבים. אליעד נותן דוגמה של נסיעה בכביש ריק לחלוטין, כמו ביום כיפור בכביש 6, שם לדבריו הסכנה כמעט ואינה קיימת, אפילו
במהירות גבוהה מאוד. לדבריו, החוק שאוסר על
מהירות גבוהה הוא חוק בעייתי, כיוון שהוא לא מתייחס לנסיבות, אלא קובע באופן גורף מה מסוכן ומה לא. אליעד נותן דוגמה נוספת של תאונות, ומסביר כי הסכנה אינה נובעת מעצם
המהירות אלא מהתנאים: תאונה יכולה להיות קטלנית גם
במהירות נמוכה אם הרכב לא בטיחותי או אם הנהג לא מיומן. מנגד, יש רכבים שבהם עדיף לעבור תאונה
במהירות גבוהה מאשר ברכב אחר
במהירות נמוכה יותר. כלומר,
המהירות בפני עצמה היא לא הסכנה, אלא התנאים שבהם מתרחשת התאונה. מדוע חוקי
המהירות והבטיחות אינם מדויקים? אליעד כהן מצביע על הסתירה בחוקים השונים ומדגים זאת באמצעות אופנועים. הוא מעלה את השאלה מדוע באופנוע לא חייבים ... היגיון בחוקים הקיימים: החוק קובע שיש לשמור על בטיחות אך לא מגדיר את רמת הבטיחות האופטימלית באופן מלא. האם הסכנה בכביש קשורה ישירות
למהירות? אליעד כהן ממשיך לטעון שהבעיה אינה
המהירות עצמה אלא ההתנהגות של הנהג בתנאים שונים. הוא מדגיש שאדם שנוהג ב - 80 קמש אך נוסע בצורה לא בטיחותית עשוי להיות מסוכן יותר מאדם שנוהג
במהירות גבוהה יותר בצורה אחראית. הוא נותן דוגמה נוספת לכך שאנשים שנוסעים
במהירות גבוהה יכולים להיות מיומנים יותר וערניים יותר מאנשים שנוסעים לאט ואינם מודעים לסביבתם. לדבריו,
המהירות היא רק פרמטר אחד בין רבים. לדוגמה, נהג שנוסע
במהירות נמוכה מאוד ומפריע לזרימת התנועה עלול לסכן את עצמו ואת האחרים יותר מאשר נהג מהיר ומיומן. האם
מהירות גבוהה מגבירה סיכון בתאונה? אליעד מדייק ואומר שלמרות שהסיכון להיפגע בתאונה גובר עם עליית
המהירות, הסיכון האמיתי טמון בשילוב בין
המהירות לתנאי הדרך ולמיומנות הנהג. הוא נותן דוגמה שאם נהג נוסע
במהירות גבוהה אך בצורה ישרה, ללא זיגזוג בין נתיבים, הוא עשוי להיות בטוח יותר מנהג שנוסע לאט אך מזגזג בין נתיבים. הוא גם מביא דוגמה של נהג שחוצה ... שבו אדם מתנהג, כמו לנסוע מהר או לזגזג בין נתיבים, ואילו המהות היא התוצאה של הפעולה, כלומר, האם הוא מסכן את עצמו או אחרים. לטענתו, לא
המהירות או ההתנהגות בפני עצמה היא שמסוכנת, אלא התוצאה הפוטנציאלית שלה. כדוגמה לכך הוא נותן את נושא הגשם: גשם בפני עצמו אינו טוב או רע, אלא הוא ... ההבדל בין תפיסה שטחית של מסוכן לבין התפיסה האמיתית שמסתכלת על התוצאה הסופית, בהתאם לתנאים ולמיומנות של מי שפועל. בסיום, אליעד מדגיש שוב
שמהירות גבוהה אינה בהכרח מסוכנת בפני עצמה, אלא שזו הגדרה שמשרתת בעיקר חוקים וכללים שנועדו להקל על אכיפה, במקום לעסוק במה שבאמת יוצר את הסיכון. ... מהירה מסוכנת? האם לשים רגליים על הדשבורד מסוכן? האם חגורת בטיחות חובה באופנוע? מה ההבדל בין צורה למהות? האם חוקים בכביש שרירותיים? האם
המהירות הורגת? ...