הספר להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהיםהספר להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים מהו רצון עצמי, והאם אפשר לא להזדהות איתו? הרצון העצמי הוא מושג מרכזי בספר להיות אלוהים, והבנתו קשורה באופן ישיר לנושא ההזדהות עם הרצונות. לכאורה ברור שהאדם תמיד מזדהה עם הרצונות שלו, שהרי עצם הגדרתו של הרצון העצמי היא בכך שהאדם מרגיש שהרצון הזה שייך לו. עם זאת, קיימות פרספקטיבות שונות ועמוקות המציעות אפשרויות אחרות. האדם סובל רק מהרצונות של עצמו, ולא ... אחרים הוא למעשה ביטוי לרצונו העצמי. מכאן שכל סבל או אי - נחת שהאדם חווה תלוי רק בהזדהותו עם הרצון שלו עצמו. האם אפשר לא להזדהות עם הרצון? אליעד מסביר שאמנם קיימת הזדהות טבעית של האדם עם הרצון העצמי, אך אפשר להגיע למצב שבו האדם אינו מזדהה איתו. הוא מדגים זאת באמצעות שאלות והתבוננות: אם אדם יחקור ... שאני רוצה?, הוא יגיע להבנה שיש ישות או כוח חיצוני כביכול, שקובע שיהיה לו רצון, וגם קובע שהאדם ירגיש שהרצון הזה שייך לו. לפי ההסבר, האדם בעצם חווה רצונות ותחושות של שייכות רק מפני שכוח מסוים מחבר בין התודעה לבין הרצונות הללו. האדם איננו היוצר של הרצון, אלא חווה אותו כמשהו המופיע בתוכו. לדוגמה, האדם חושב אני רוצה להיות מאושר, אך אליעד מצביע על כך שהרצון עצמו הופיע באדם באופן לא מודע. האדם לא באמת החליט או בחר בכך שיהיה לו רצון להיות מאושר. יש כאן ישות או מנגנון סמוי, היוצר את הרצונות ומחבר אותם לתודעה האישית של האדם, ולכן ההזדהות עם הרצון יכולה להתבטל כאשר האדם מכיר בכך שרצונותיו אינם באמת שלו. מה הקשר בין אחדות לבין ביטול ההזדהות עם הרצון? אליעד מרחיב שיש כמה נקודות מבט שיכולות לשחרר את האדם מההזדהות עם הרצונות. הראשונה היא נקודת המבט של האחדות: ... את המציאות כאחדות מוחלטת, אין משמעות בכלל למושג רצון. אם הכל אחד ואין שום דבר חיצוני או פנימי, אז הרצון, שהוא מושג של נפרדות, מתבטל לחלוטין. במצב זה האדם אפילו אינו מבין מה זה אני, וממילא אינו מבין מה ... להיות הזדהות עם רצון כלשהו, כי רצון לא יכול להתקיים במקום שאין בו נפרדות. מה המשמעות של הזדהות עם הרצון מנקודת המבט של האדם כאלוהים? נקודת מבט נוספת, עמוקה יותר, אומרת שהאדם עצמו הוא אלוהים המצמצם את עצמו לתודעה ... רצונותיו שלו כאלוהים, ושהוא אחראי ליצירתם באופן מודע. אך אליעד מציין שלמרות שהאדם כאלוהים בוחר את הרצונות, באופן פרדוקסלי, הרצון הראשון של אלוהים נוצר ללא רצונו, מכיוון שלפני הרצון הראשון לא היה לאלוהים שום רצון. לכן, אליעד מצביע על סתירה פנימית עמוקה: מצד אחד, האדם כאלוהים יוצר את רצונו בכוונה ובמודע, אך מצד שני, הרצון הראשון עצמו נוצר באופן ספונטני, ללא רצון או כוונה מוקדמת. למעשה, אפילו אלוהים חווה את הרצון העצמי שלו בשני אופנים מנוגדים בו - זמנית: כמשהו שהוא יוצר במודע, וכמשהו שנוצר מעצמו. איך התובנה הזו משפיעה על ההזדהות עם הרצון? כאשר האדם מבין לעומק את הסתירה הזו, הוא יכול לחוות את הרצונות שלו בצורה שונה לחלוטין. הוא יכול להגיע ... בשאלות כגון למה אני רוצה את מה שאני רוצה? ומי באמת יוצר את הרצונות? מאפשרת לאדם להגיע להבנה שאפילו הרצון וההזדהות איתו אינם באמת בשליטתו, ובכך משתחרר מהסבל ומהמועקה הנלווים לתחושת הרצון שאינו מתמלא. איך השכל קשור לשחרור מההזדהות עם הרצון? אליעד ממליץ להשתמש בשכל עד הקצה כדי להשתחרר מההזדהות עם הרצונות. ההבנה הזאת דורשת אימון, כמו שימוש במתג שלא ... עמוק ויסודי, כך הוא מתקרב להבנה שכל הרצונות, ההזדהויות והסבל נובעים מהזדהות מוטעית עם אני נפרד. מהם השלבים להבנה שהרצון אינו באמת שלך? לחקור למה אתה רוצה את מה שאתה רוצה. לזהות שיש כוח חיצוני או פנימי שיוצר את ... המבט של האחדות, שבה אין שום רצון ושום הזדהות. לחוות את עצמך כאלוהים שיוצר את הרצונות, אך גם להבין שהרצון הראשוני לא נוצר מתוך בחירה. להבין את הפרדוקס העמוק, שבו אתה גם יוצר את הרצון וגם מקבל אותו באופן ספונטני וללא כוונה. באמצעות חקירה ותרגול של ההבנות הללו, האדם יכול להשתחרר מההזדהות עם הרצונות, לחוות את המציאות אחרת, ולהשתחרר מהסבל. איך להשתחרר מהרצון? האם הרצון הוא שלי? הזדהות עם הרצון העצמי מהי אחדות אמיתית? איך להפסיק לסבול מהרצון? האם האדם הוא אלוהים? מי יוצר את הרצונות שלי? שאלה: איך אפשר להיעלם? אליעד: כאשר תשתמש בשכל עד הסוף. ... האדם יצליח להגיד - זה רצון וזה לא שלי, אבל איך האדם יכול להגיד זאת? הרי כל המהות של הרצון, זאת ההזדהות של האדם עם הרצון, אז איך אפשר להגיד לי שאני לא אזדהה עם הרצון שלי? והאם אפשר לא להזדהות עם הרצון? האדם סובל רק בגלל הרצון העצמי שלו, אתה לא סובל מכך שהרצון של השכן שלך לא מתמלא, אתה סובל רק בגלל שהרצון שלך לא מתמלא. ואם אדם אומר, מאוד רע לי בגלל מישהו אחר, בעצם רע לי, בגלל שאני לא רוצה שיהיה למישהו האחר רע, ולכן אני סובל. לאדם תמיד אכפת ממנו ולא ממישהו אחר. אם למשל האדם מזדהה עם הרצון העצמי שלו, ומשייך אותו לעצמו, אז האדם סובל כאשר הרצון לא מתמלא. אבל קיימת נקודת מבט נוספת, שבה האדם לא מזדהה עם הרצון שלו. כשאני אומר לכך לשאול את עצמך, למה אני רוצה, את מה שאני רוצה? זה כדי שתבין שיש משהו ... שאתה אלוהים ואתה הוא זה שעושה הכל. אבל קודם כל תכיר בזה, שמשהו עושה דרכך. אם תבין שזה לא הרצון שלך, אז לא תגיד שזה הרצון שלך. מה שאני מתכוון שאם אתה מבין את זה, אתה חווה את זה. ...