... הוא השיב בצורה שנראתה כמו הסכמה עם השואל, אך למעשה, לאחר חקירה מעמיקה, השואל הבין שאין לו בחירה חופשית מלאה, כי
הרצון עצמו מכריע את הבחירות. איך ניתן להשתמש בטכניקות שכנוע גם בחינוך ובטיפול אישי? טכניקות שכנוע אלו לא מיועדות רק לפילוסופיה או לשיחות עיוניות. הן ניתנות ליישום גם ... אם לא תרצה - לא תעשה!. בתחילה נראה שהמשפט מאשר את תפיסתו של השואל, אך כאשר האדם חוקר את הרעיון לעומק, הוא מבין
שהרצון שלו עצמו מכריע את הבחירה שלו, כלומר, הוא אינו בוחר את
הרצון עצמו - ובכך, למעשה, אין לו שליטה מוחלטת כפי שחשב. סיפור נוסף לקוח מתוך סיפורי מעשיות, שבו מסופר על הקבצן עם הצוואר העקום. הקבצן הזה היה מומחה להשמעת קולות עד כדי ... של מחשבותיו ולהיפתח לאפשרויות חדשות. ש: אני קורא בספר שלך עכשיו כמה זמן, חרדה. אליעד: אוקי. ש: כתוב שם שהאדם מחויב
מהרצון שלו. אליעד: האדם מחויב
מהרצון שלו, אוקי מה זה אומר? ש: זה אומר שאם עולה לי רצון אני אפילו לא מפקפק אני ישר מנסה לגרות אותו. אליעד: אה שאתה מחויב לעשות את מה שאתה רוצה, אוקי. ש: כן, אני לא יכול ... הטובים או שקט נפשי? ש: שקט נפשי. אליעד: עכשיו קחו דוגמה, מה כתבתי שם בספר? כתבתי האדם מחויב לעשות את מה שהוא רוצה
והרצון יחליט לו מה לעשות. ש: נכון. אליעד: עכשיו מה הטקטיקה ששם יש לי פה? אני חושב שהאדם לא מחויב לעשות מה שהוא רוצה הוא אפילו בוחר מה לרצות אבל אם אני אגיד לבן אדם ... אתה בכלל בוחר מה לרצות הוא לא, מה הוא יגיד לך מה לרצות. אז מה עשיתי? לקחתי את מה שהוא חושב, מה הוא חושב? הוא חושב
שהרצון שלו ממליץ לו מה לעשות ואני אמרתי
הרצון שלך לא ממליץ לך מה לעשות. ש: מחייב לו. אליעד: אתה חייב לעשות. זאת אומרת הסכמתי איתו והוספתי משהו. בן אדם רגיל חושב שמה שהוא רוצה הוא צריך לעשות. ש: אני לא הפניתי ... ואני אומר לך לא, אני אומר נכון נכון, אתה צודק, אתה חייב שיהיה לך את מה שאתה רוצה, אתה מוכרח לעשות את מה שאתה רוצה,
הרצון שלך אתה משועבד לו, עכשיו מה בעצם עשיתי? הלבשתי לו את המחויב. עכשיו מה עשיתי? בעצם יצרתי אצלו התנגדות במה שהוא חושב. זה לא הסבר מקודם עכשיו אני אסביר את זה. ש: ... למרות זאת הוא יכול גם להתחבר עם ההפך של מה שהוא רוצה. עוד פעם, בן אדם חושב שאם הוא רוצה, מה הוא רוצה? ש: למלא את
הרצון שלו. אליעד: לא, דוגמה, תן דוגמה לרצון. ש: להיות לבד. אליעד: הוא רוצה להיות לבד? ש: כן. אליעד: רוצה? ש: נגיד. אליעד לא, תני דוגמה, אנשים לא מזדהים עם זה, תני דוגמה ... עוד פעם אתה לוקח, עכשיו תסתכלו אם הבן אדם היה קם בבוקר מתוך מחשבה שאומרת לו שהוא עבד ושיש לו בוס קשוח שקוראים לו
הרצון, ושהוא חייב לעשות את מה שהוא רוצה ושאם לא יהיה לו את מה שהוא רוצה הוא ירגיש רע, ושהוא 24 שעות משועבד לרצון אם הוא היה מבין את זה אז מה הוא היה עושה? הוא היה אומר ... הוא נותן לי? אני עובד אצלו והוא אי אפשר להיפטר, אין חופשות וכלום, אז הוא היה קם בבוקר כמוני ואומר אני חייב להיפטר
מהרצון הזה, איך אני מצליח להגיע למצב שאני לא ארצה כלום או
שהרצון הזה לא ישחק אצלי תפקיד. עכשיו אבל מתי אני רציתי להשתחרר
מהרצון? כשהבנתי כמה הוא מנהל אותי. עכשיו בא בן אדם רגיל ומסביר את עצמו, בא בן אדם רגיל ואומר רע לי, למה רע לי? כי אני חולה, אז מה אם אתה חולה?, אני לא רוצה להיות חולה, ... הערצתי את רבי נחמן כאילו בהיסטוריה, זאת אומרת בתהליך היה איזה רגע מכונן שמאוד הערצתי את רבי נחמן, זה בדיוק היה לגבי
הרצון , שאני קלטתי שרבי נחמן רימה אותי אמרתי מה אותי הוא רימה? אני חשבתי שאני כל כך חכם, איך הוא רימה אותי בכזה דבר ואז אמרתי זה? הוא היה באמת חכם. עכשיו מה היה בסיפור? ... הבן אדם עם עצמו כי אם אתה תגיד לבן אדם מראש אז הוא לא יבין מה אתה רצית ממנו. אז אתה לוקח רעיונות נגיד לדוגמה לגבי
הרצון, אתה לוקח רעיון ועוטף לו את זה במה שהוא רוצה לשמוע אבל אתה אומר לו את ההפך ממה שהוא חשב שאתה הולך להגיד לו ואז כשהוא לוקח את זה אז הוא פתאום קולט שזה הפוך, ואז זה ...