... דבר העומד בפני
הרצון - השגת האין סוף ובו יתבאר העניין, שאין דבר שעומד בפני
הרצון, ועניין השגת האין סוף, על ידי רצון אין סוף. ואין דבר העומד בפני
הרצון, בתנאי שהוא רצון של אמת. ואמת היא אמת, ואין בה שום שקר כלל. וכל זמן
שהרצון הוא לא רק של אמת, הרי שהוא לא רצון אמיתי אלא רצון של שקר, וממילא יש המון דברים שעומדים בפניו. ורצון של אמת, הוא כאשר
הרצון הוא אחד. דהיינו, שיש לאדם רצון אין סופי אחד, כלפי דבר אחד ויחיד. כי כל זמן שהאדם רוצה, יותר מאשר דבר אחד, הרי
שהרצון של האדם, הוא לא אמיתי. כי הנפרדות, היא לבוש של שורש אחר פנימי, שנפרד ממנה. וכאשר
הרצון הוא לא היחיד, אז זה אומר שיש לו שורש, ושהוא עצמו הוא רק קליפה חיצונית. וכאשר הוא רצון יחיד של אמת, אז אין דבר העומד בפני
הרצון. ואין דבר העומד בפני
הרצון, בכלל זה, כל דבר שהוא, כולל כל ... סוף עצמה, אז אצלו יש חשק חושק ונחשק. כי כל דבר בעולם מתחלק לשלושה חלקים. והם הרוצה (= חושק), הרצוי (= נחשק) שהוא הדבר שאותו רוצים,
והרצון (= חשק) שמקשר את הרוצה ואת ... שהנחשק הוא בגודל אין סופי, כי הוא השלמות עצמה, לכן גם החשק, צריך להיות אין סופי, שזהו רצון של אמת. וכל זמן שיש לאדם עוד רצון, מלבד
הרצון להשגת השלמות, הרי שזהו לא רצון ... כך צריך רצון של אמת אמיתית. ולכן רצון שהוא סופי, דהיינו, שיש לאדם עוד רצונות נוספים, הוא לא רצון של אמת אמיתית. כי הוא לא המסובב של
הרצונות. ורק
הרצון הראשון, רק הוא המסובב של כל
הרצונות, ורק הוא רצון של אמת, שהוא ... יוכל להשיג את השלמות, כי מצד מהותו הוא חסר את השלמות, מאחר שהאדם הוא לא הישות האין סופית שמכילה בתוכה את הכל. אלא, שאין דבר העומד בפני
הרצון. ויש לאדם זכות ווטו ויכולת להתגבר על חוקי המציאות ועל
הרצון הנוכחי של אלוהים. כי כל מה שישנו, הכל בזכות
הרצון האמיתי של אלוהים. כי אצל אלוהים,
הרצון הוא רצון של אמת. מאחר שלא קודמת ... אעפכ המציאות היא שיש צמצום וכולי. וכיצד הדבר אפשרי? ואיך המציאות משתנה נגד חוקי השכל? אלא שיש רצון של אמת, שהוא חזק יותר מכל דבר אחר.
והרצון של אמת שיש לאלוהים, הוא גורם ... ממש). ולאלוהים יש רצון אמיתי ואין סופי, שתהיה מציאות שנפרדת ממנו. ורצון של אמת, אין דבר שעומד בפניו. ולכן המציאות קיימת. והכל בזכות
הרצון של האמת. ואם לרגע אחד יתבטל
הרצון של אמת של הבורא, שתהיה הבריאה, ... היא ההוויה האין סופית של האחדות. ומצד חוקי השכל, אין אפשרות שהאחדות תהווה את הנפרדות, כי זה דבר והיפוכו (כפי שכבר ביארתי במקום אחר).
והרצון של אמת, הוא מכופף את כל החוקים שיש בעולם. ואין שום חוק, מעל
הרצון של אמת. שהוא המחוקק הראשון. (ומי מחוקק את
הרצון עצמו? ומי מחליט שהוא יהיה החוק החזק ביותר? את זה ביארתי במקום אחר). ונמצא אם כן, כי קיומה של הנפרדות, הוא אפשרי רק בגלל
הרצון של אמת של אלוהים. והדבר אפשרי ... הנפרדות יכולה לחזור ולהיכלל ממש באין סוף כישות אחת ממש. ולמרות שזה נגד השכל, כי הסוף שונה במהותו מהאין סוף, אעפכ אין דבר העומד בפני
הרצון של אמת. ואלוהים מהצד שלו, רוצה ... וכאשר האדם רוצה באמת איזה דבר, כגון כאשר האדם רוצה באמת את השלמות של המציאות, על ידי זה מתעורר אצל האדם הכוח האלוהי שלו, שהוא כוח
הרצון האמיתי. וכאשר הישות עצמה רוצה ברצון אמיתי לבטל את הצמצום והלבוש, ולחזור ולהיכלל באין סוף שמהווה אותה, על ידי זה
הרצון של האדם, מתגבר על
הרצון של האלוהים. ואצל אלוהים,
הרצון הוא תמיד רק רצון של אמת, כי שום ...