... המטרה היא לזהות אם הסיבה אכן מחייבת את התוצאה, ואם לא, החלשת
הרצון או המחשבה נעשית באופן טבעי. כדי להדגים את השיטה, אליעד מציין דוגמה של אדם שרוצה שיאהבו אותו, אך לא מרגיש טוב עם
הרצון הזה ורוצה להחליש אותו. אם נשאל למה אני רוצה שיאהבו אותי?, נגלה שלעיתים התשובה היא כי אני לא מעריך את עצמי מספיק. השאלה המרכזית היא אם הסיבה הזו באמת מקדימה את
הרצון שיאהבו אותו, ואם היא מחייבת את
הרצון הזה. אם התשובה היא לא, אז
הרצון ייחלש, וזהו שלב חשוב בניתוח סיבתיות. איך ניתוח סיבתיות עוזר בהחלשת רצון? הנוסחה מציעה ארבע שאלות שמסייעות להחליש רצון או מחשבה ... שיאהבו אותו ברמה כזו. 2. האם התוצאה באמת מתחייבת מהסיבה? - האם
הרצון להיות נאהב באמת נובע מחוסר הערכה עצמית, או שיש סיבות נוספות או שונות? 3. האם הסיבה מחייבת את התוצאה? - האם חוסר הערכה עצמית באמת ... בודקות את הקשר בין סיבה לתוצאה, ובמהלך התהליך מתחילים להבין
שהרצון או המחשבה לא תמיד מחויבים כפי שנראה בהתחלה. ברגע שמבינים שאין קשר סיבתי מוחלט,
הרצון או המחשבה מתחילים להיחלש. דוגמאות נוספות ליישום ניתוח סיבתיות במהלך ההרצאה, אליעד מספק מספר דוגמאות להמחשה של ניתוח סיבתיות: - ... בין הסיבה לתוצאה. ברגע שנשאלות השאלות בצורה נכונה, תהליך החלשת
הרצון או המחשבה נעשה באופן טבעי. מה ניתן ללמוד משיטה זו? אליעד מציין שהשיטה יכולה לשמש במגוון תחומים של החיים - התמודדות עם פחדים, ... אישיות נוספות. מדובר בשיטה שיכולה לעזור לאדם להבין את מהות
הרצון או המחשבה, ולהתמודד איתם בצורה יותר ברורה ומועילה. הכוח של ניתוח סיבתיות טמון ביכולת לזהות סיבות מיותרות ולהחליש אותן, כך שהרגשות ... את התוצאה, וכך ניתן לשאול שאלות החושפות את מקור המחשבה או
הרצון ואת מידת החיוב שלהם. דוגמה שכיחה היא מצב שבו אדם רוצה שיאהבו אותו. אדם כזה עלול לסבול מכך
שהרצון הזה מנהל אותו, והוא מעוניין להחליש את
הרצון. השאלה הנשאלת היא: מדוע הוא בכלל רוצה שיאהבו אותו? כששואלים למה אני רוצה שיאהבו אותי?, לוקחים את המחשבה אני רוצה שיאהבו אותי ... בשלב זה נשאלת השאלה אם אכן חוסר הערכה עצמית מקדים בציר הזמן את
הרצון שיאהבו, והאם הוא מחייב את
הרצון הזה. אם מתברר שאפשר לא להעריך את עצמי ובכל זאת לא לרצות שיאהבו אותי, הקשר הסיבתי נחלש,
והרצון עצמו נחלש. מדוע כל כך חשוב להבין מהי סיבה ומהי תוצאה? דוגמה להמחשת חשיבות ההבחנה בין סיבה לתוצאה היא שריפת דף נייר באש: האש היא ... אי אפשר להגדיר זאת כסיבה אמיתית. לכן, כאשר מחפשים את סיבת
הרצון (למשל, למה אני רוצה שיאהבו אותי?), יש לוודא שהסיבה אכן קדמה לרצון ולא התרחשה אחריו. אם מוצאים סיבה פוטנציאלית, אך מתברר שהיא ... אותי ברמה כה גבוהה?. לפעמים עצם השאלה עשויה לגרום להבחין
שהרצון אינו כה חזק. 2. האם התוצאה באמת מתחייבת מהסיבה? לדוגמה, אני רוצה שיאהבו אותי כי אני לא מעריך את עצמי. האם
הרצון הזה נובע רק מחוסר הערכה עצמית, או שיש סיבות אחרות או נוספות? ייתכן
שהרצון להיות נאהב בכלל נובע מגורמים אחרים, ולכן לא בהכרח זו התוצאה היחידה. 3. האם הסיבה מחייבת את התוצאה? במקרה של אני לא מעריך את עצמי ... צורך חזק באהבה חיצונית. ברגע שרואים שהסיבה לא חייבה את התוצאה,
הרצון מתחיל להיחלש. 4. האם הסיבה עצמה מחויבת? אם אדם אומר אני לא מעריך את עצמי כי אין לי השכלה, אפשר לשאול: האם באמת אין לי השכלה? או ... עצמי גם בלי השכלה, הרי שאין הכרח באותה סיבה (חוסר הערכה), ואז
הרצון שהתבסס עליה נחלש עוד יותר. אילו דוגמאות ממחישות את ניתוח הסיבתיות? ישנן כמה דוגמאות מפורטות להמחשת השיטה: חוקר משטרה והאישום ברצח: ... הוא ייצא לחופשי. הרעיון דומה לרצון: בכל פעם שיש סיבה המניעה את
הרצון, אפשר לשאול אם היא באמת מחייבת את התוצאה או בכלל קיימת. דוגמה על קורונה וסגר: יש קורונה (סיבה) וסגר (תוצאה). נשאלות השאלות: - האם ... או האם באמת יש מחויבות להצליח דווקא כך? אם מגלים שלא הכל מחויב,
הרצון להיאחז בסיבה נחלש, וכך גם התוצאה. כיצד ניתן ליישם את הנוסחה בכל תחומי החיים? כל בעיה אפשר לקחת ולבדוק מה הסיבה לה. לאחר מכן שואלים ... התוצאה נחלש, ובאותו רגע נחלשות גם המחשבות והרגשות השליליים או
הרצונות הלא רצויים. שלבים עיקריים: לזהות את הבעיה או
הרצון ולנסח אותם כתוצאה. לדוגמה: אני רוצה שיאהבו אותי. לשאול: למה קיימת התוצאה הזו? (למצוא את הסיבה). למשל: כי אני לא מעריך את עצמי. ... למשל: האם חוסר הערכה עצמית מחייב רצון באהבה מאחרים? אם לא,
הרצון נחלש. לשאול מה הסיבה לסיבה. למשל: למה אני לא מעריך את עצמי? אולי כי אין לי השכלה. ואז שוב לבדוק אם זה באמת נכון ומחייב. להמשיך ... וכך הלאה. כאשר נגמרות הסיבות או מתברר שאין סיבה באמת מחייבת,
הרצון או המחשבה השלילית נחלשים. כאשר מתרגלים את הניתוח הזה באופן עקבי, אפשר לגלות שהוא חל על מגוון מצבים: פחדים, חרדות, מחשבות טורדניות, ...