... עצמית, למה יש רצון? מהו
הרצון? מה רוצה התת מודע? שיעור באלגוריתם, תכנות מחשבים, הסיפור של אליעד מהו
הרצון שמנהל אותך וכיצד הוא משפיע על החיים שלך?
הרצון הוא הכוח המניע המרכזי בחיים שלנו, והוא יכול להיות לעיתים מקור לסבל או מקור לאושר. במפגש שהתקיים, סיפר אדם ... אישית שבה הוא הרגיש
שהרצון שולט בו לחלוטין. הוא תיאר תחושה של להיות עבד לרצונותיו - צורך לקום בבוקר, ללכת ללימודים, ולבצע מטלות שאינן אהובות עליו.
הרצון, לדבריו, היה כמו בוס שאומר לו מה לעשות ונוזף בו כאשר הוא לא עושה את המוטל עליו. תחושה זו של עבדות עוררה בו ... מי באמת מנהל אותו, והאם
הרצון הוא באמת שלו. מתוך ההתבוננות העצמית הזאת הוא הבין שיש שני סוגי רצונות: רצונות שהוא מצליח לראות את ההיגיון שבהם, כמו
הרצון לעסוק בעסקים כי זה מביא כסף, ואז הוא מקבל אותם, לעומת רצונות אחרים שאין בהם היגיון ברור, כמו
הרצון ללמוד באוניברסיטה, שאותם הוא מתקשה להבין ואף מרגיש מתוסכל מהם. הוא שואל את
הרצון: למה אתה מכריח אותי לעשות את זה? אני לא רוצה לעשות את זה, אבל
הרצון ממשיך להתעקש. איך מתבטאת התחושה של להיות מנוהל על ידי רצון? הדוגמה המרכזית שאליעד מביא היא התחושה של ... עליו לחץ ללכת ללימודים.
הרצון הזה מתגלה לו ככוח פנימי שמעניש אותו כאשר הוא לא עושה את מה
שהרצון דורש. תחושת העבדות הזו עוררה בו שאלות של התבוננות פנימית ומודעות עצמית: למה אני רוצה את מה שאני רוצה? מי בכלל קובע את
הרצונות האלו? ומי שולט ברצון עצמו? אליעד מסביר שההתבוננות פנימה מגלה שכל פעולה שאדם עושה מקורה ברצון כלשהו, אבל
הרצון הזה עצמו משרת רצונות עמוקים יותר. לדוגמה, כאשר אדם רעב, הוא אוכל לא מתוך אהבת האוכל עצמו, אלא כדי להימנע ... של הרעב. באותה צורה,
הרצון ללימודים נובע, למשל, מרצון לביטחון ושייכות חברתית,
והרצונות האלה בתורם משרתים עוד רצונות עמוקים יותר. כיצד
הרצון פועל כמו אלגוריתם פנימי? אליעד משתמש באנלוגיה לתכנות מחשבים כדי להסביר איך פועל המנגנון של
הרצון. כל פעולה שאדם עושה היא בעצם תוצאה של אלגוריתם פנימי של רצונות שמפעילים זה את זה.
הרצון ללמוד באוניברסיטה יכול להיות רצון משני או אמצעי כדי להשיג ביטחון או שייכות חברתית. וכמו במחשבים, ישנו ... פעולה מסוימת?, כך גם לגבי
הרצונות שלו - האדם צריך לשאול ולהבין את הרצף שמוביל אותו אל הפעולה הסופית. כיצד נוצר
הרצון הראשוני? אליעד מסביר
שהרצון הראשון לא באמת מגיע מבחירה מודעת, אלא נוצרת אשליה של בחירה. הוא מדגים זאת דרך דוגמה של גיני, שכביכול מציע ... אך הוא אינו מודע לכך
שהרצון הושתל בו מראש על ידי כוח פנימי עמוק (התת מודע). מה הקשר בין רצונות סותרים? אליעד מסביר שכל רצון שקיים אצל האדם תמיד קיים יחד עם
הרצון ההפוך שלו. לדוגמה, אדם שרוצה ללמוד גם לא רוצה ללמוד, כי הוא רוצה חופש ורוצה להימנע ממאמץ. כל רצון תמיד ... אלו, ולאחר מכן להבין את
הרצון העמוק יותר שמנהל אותם. מה הקשר בין ביטחון, שייכות ומסגרת? אליעד מדגים גם כיצד רצונות שונים, כמו ביטחון, ... או מעגל פנימי. הוא מסביר
שהרצון ללכת לאוניברסיטה נובע מרצון לביטחון כלכלי וחברתי, שזה בתורו נובע מרצון להשתייך למסגרת או לחברה מסוימת. כך אדם מוצא עצמו במצב שבו
הרצונות הם לא מטרות בפני עצמם אלא אמצעים להשיג משהו אחר, עמוק יותר, שהוא כלל לא מודע אליו. הבנת המבנה הפנימי הזה ... מה הפתרון לקונפליקטים בין
הרצונות? אליעד מציע שתי אפשרויות עיקריות לפתור את הבעיה של רצונות מתנגשים: אפשרות אחת היא לוותר על
הרצון המסוים לגמרי, מה שימנע את הקונפליקט והלחץ שהוא יוצר. אפשרות שנייה היא להיות בטוח
שהרצון ימומש באופן מוחלט, כך שהאדם לא יחווה יותר לחץ סביבו. אליעד מציין שבסופו של דבר חשוב לא רק להבין מה האדם ...