הספר להיות אלוהים - חוויית הרצון, כצורה ולא כצורך - לחוות את החסר, מתוך בחירההספר להיות אלוהים - חוויית הרצון, כצורה ולא כצורך - לחוות את החסר, מתוך בחירה למה הרצון של האדם כל כך אכזרי? הרצון של האדם מוגדר על ידי אליעד כאכזרי ביותר, וזאת משום שמהותו היא יצירת חוויית חיסרון מתמדת. בכל פעם שהאדם רוצה משהו, הוא למעשה חווה שחסר לו דבר מה, והרצון הוא זה שמזכיר לו ללא הרף את אותו החסר. למשל, כאשר אדם אומר אני רוצה להיות בריא, הרצון מיד יוצר תחושת חיסרון של בריאות. ככל שהרצון חזק יותר, כך החיסרון מורגש באופן חזק וכואב יותר. איך אפשר להפסיק לסבול מהרצון? אליעד מציע אפשרות אחרת להתמודד עם הסבל שמייצר הרצון. במקום להזדהות באופן אישי ורגשי עם הרצון, האדם יכול לראות את הרצון כצורה בלבד, ולא כצורך אישי. הכוונה היא להתבונן על הרצון כישות נפרדת ולא כחלק מהותי ובלתי נפרד מהאדם. למשל, האדם יכול לומר לעצמו: יש כאן רצון, ויש כאן אותי, אלו שתי צורות נפרדות. הרצון הזה הוא לא בהכרח שלי, אלא של המציאות, ולכן אם המציאות לא מתאימה לרצון, זה לא אומר שמשהו בי פגום או חסר. מה פירוש לראות את הרצון כצורה של המציאות? כאשר האדם מבין שהתודעה שלו, הרצון שלו, וגם הדבר שהוא רוצה, הם בסך הכל צורות שונות של מציאות אחת, הוא לא חווה עוד את הרצון כחיסרון אישי. במקום זאת, הוא רואה את הרצון כביטוי של אותה מציאות מאוחדת. באופן זה, הרצון אינו נתפס עוד כבעיה או כסיבה לסבל, אלא כעוד דרך של המציאות להתבטא. כך, גם אם הרצון לא מתמלא, האדם כבר לא סובל מכך, כי הוא מבין שאין לו הזדהות אישית עם הרצון עצמו. מהי חוויית האחדות וכיצד היא קשורה לרצון? אליעד מדגיש את חשיבות הבנת מושג האחדות, שפירושה שלמות מוחלטת, ואת ... אם האדם מבין שכל מה שקיים הוא ביטוי של אותה שלמות ואחדות, הוא למעשה חווה כל דבר בעולם, כולל הרצון והחיסרון עצמו, כמשהו חיובי. לדוגמה, אם האדם תופס את החיסרון כרצון של אחדות - אפילו אם הוא אינו מתמלא - הוא עדיין יכול ליהנות מכך, משום שהרצון מזכיר לו את השלמות. במילים אחרות, הרצון נתפס כעוד צורה של שלמות, ולכן גם אם המציאות מנוגדת לרצון, האדם עדיין נהנה מכך כעוד ביטוי של האחדות. איך גאווה וענווה של אמת משפיעות על חוויית הרצון? אליעד מסביר שכשאדם מחזיק בגאווה או בענווה של אמת, הוא חווה את עצמו כאלוהים. במצב כזה, האדם חש שיש לו שליטה מוחלטת על עצם קיומו ועל הרצון שלו. החכם האמיתי מבין שהוא זה שבוחר האם להיות קיים או לא, והאם יהיה לו רצון או לא. כשהאדם תופס את הקיום ואת הרצון כביטוי לבחירה חופשית אמיתית שלו, הוא כבר לא חווה את הרצון כמקור לסבל אלא כדבר שהוא עצמו בחר בו במודע ומתוך חופש מוחלט. מה המשמעות של לחוות את החסר מתוך בחירה? לחוות את החסר מתוך בחירה פירושו שהאדם אינו נתון עוד תחת שליטתו האכזרית של הרצון. במקום זאת, הוא חווה את החסר והרצון באופן מודע, מתוך בחירה מלאה. במצב זה האדם לא רק מפסיק לסבול מכך שהמציאות אינה תואמת את רצונו, אלא הוא גם נהנה מהמציאות כפי שהיא, כולל החיסרון עצמו. הוא מבין שהכל - כולל הרצון, החסר, והתודעה שלו - הם ביטויים של האחדות ושל הבחירה החופשית שלו כאלוהים. הוא בעצם נהנה מהאפשרות לחוות חוסר רצון, כי הוא זה שבחר בקיומו של אותו החיסרון. כיצד ההבנה שאתה אלוהים משפיעה על הרצון? כשאדם תופס את עצמו כאלוהים, הוא רואה שכל מה שקיים, כולל הרצון שלו והמציאות כולה, הוא ביטוי של עצמו. במקרה כזה, גם כשהמציאות מתנגשת ברצון, האדם לא מרגיש סבל משום שהוא ... מפסיק לסבול, אלא אף נהנה מכך שהכל קורה בדיוק כפי שהוא בחר. לסיכום, אליעד מציג שתי פרספקטיבות עיקריות בנושא הרצון: פרספקטיבה ראשונה: האדם מפסיק להזדהות עם הרצון באופן אישי, ומתחיל לראות בו רק צורה של המציאות. כך הוא כבר אינו סובל. פרספקטיבה שנייה: האדם נהנה מכך ... שבה יש רצון וחיסרון. הוא רואה את הכל כצורה של האחדות ושל השלמות שהוא עצמו יצר. איך להפסיק לסבול מהרצון? מהי חוויית האחדות? כיצד להתנתק מהזדהות עם הרצון? מה משמעות לראות את הרצון כצורה? איך לחוות את הרצון ללא סבל? איך ליהנות מהחיסרון? חלק ראשון עמוד 285 הפרק קשור לנושא, איך אתה יכול לחוות את הרצון של עצמך. הרצון הוא אכזרי ביותר, כי הוא חוויית החיסרון של האדם. אם חיסרון זאת לא בעיה, אז הרצון יזכיר לך שזאת בעיה. כל המהות של הרצון, זה שחסר, תמיד חסר לך משהו. למשל אדם רוצה להיות בריא. האדם אומר, אני רוצה להיות בריא, זה הרצון ...