אמת תלויה / אמת מוחלטת - מהן? ואיך להגיע?
מהי אמת מוחלטת ומהי אמת תלויה?
אליעד כהן בהרצאה זו מתעמק בנושא האמת, ומסביר את ההבדל בין שני סוגים של אמת: אמת תלויה ואמת בלתי תלויה (אמת מוחלטת). אליעד מסביר כי כל אמת שנתפסת על ידי האדם היא אמת תלויה, כיוון שהיא תמיד נשענת על משהו חיצוני, כגון ידיעות שנמסרו על ידי אחרים, החושים או השכל האנושי. כל האמיתות שאנחנו מכירים הן תמיד מוגבלות, כי הן תמיד תלויות בתפיסת המציאות המוגבלת של האדם.
אליעד מפרט שלוש דרגות של אמת:
אליעד מסביר כי אמת מוחלטת, או אמת בלתי תלויה, היא אמת שאינה תלויה בשום גורם חיצוני או הוכחה לוגית. זו אמת שלא ניתן להוכיח אותה, משום שהיא לא נשענת על השכל האנושי, שהוא מוגבל. כל זמן שהאדם מסוגל לשאול שאלות לגבי המציאות או לגבי הידיעות שלו, הוא עדיין לא הגיע לאמת המוחלטת. במצב של אמת מוחלטת אין שום שאלה, משום שאין אפשרות שההפך יהיה נכון, או שהדבר לא יהיה כפי שהוא.
איך מגיעים לאמת המוחלטת?
אליעד מסביר שהדרך להגיע לאמת המוחלטת היא לחקור לעומק את כל האמיתות והדעות השונות שיש בעולם, ולגלות שהן כולן מבוססות על הנחות יסוד. על ידי חקירת ההנחות הללו, האדם יכול לגלות שבשורש של כל הנחות היסוד השונות והסותרות עומדת אחדות מוחלטת שבה כל ההפכים מתאחדים.
לדוגמה, כאשר אליעד מציג את השאלה "האם יש סיבה לכל דבר או אין סיבה לכלום?" - שתי התשובות הסותרות האלו מגיעות מאותו שורש. אם האדם יחקור לעומק את שני הצדדים, הוא יגלה ששתי הטענות מבוססות על אותו מקור, שבו "יש סיבה" ו"אין סיבה" מתאחדים לתוך אותה אמת אחת.
האם יש הבדל בין יש לאין באחדות מוחלטת?
אליעד מדגיש שכאשר מגיעים לאמת המוחלטת, אפילו ההבדל בין "יש" ל"אין" נעלם. הוא מדגים זאת באמצעות דוגמת המפץ הגדול: לפני היווצרות היקום, הכל היה אחד לחלוטין. הוא מוסיף שגם לאחר היווצרות היקום, האחדות הזו עדיין קיימת ברמה עמוקה יותר, ולכן "יש" ו"אין" הם אותו דבר בתפיסה המוחלטת.
לדוגמה, בעולם החלומות, המציאות של החלום והמציאות שמחוץ לחלום קיימות בו - זמנית, אך התודעה של האדם נמצאת רק באחת מהן. כשהאדם מתעורר מחלום, הוא מפסיק להיות מחובר למציאות של החלום, אך אין זה אומר שהמציאות הזו מפסיקה להתקיים. באופן דומה, האחדות והנפרדות קיימות בו - זמנית כאמת אחת.
למה אי אפשר להוכיח את האמת המוחלטת?
אליעד מסביר שאי אפשר להוכיח את האמת המוחלטת באמצעות השכל, כי כל הוכחה שכלית מבוססת על ההנחה שהשכל האנושי הוא נכון. אך השכל עצמו הוא מוגבל ולא מוחלט, ולכן כל אמת המבוססת על השכל היא בהכרח אמת תלויה. האמת המוחלטת היא מעבר לשכל וללוגיקה האנושית, ולכן הדרך היחידה להגיע אליה היא דרך התבוננות פנימית מעמיקה, שבה כל ההפכים וכל הסתירות מתמזגים לאחד.
מדוע באחדות המוחלטת אין שאלות?
אליעד מסביר ששאלות תמיד נובעות מנפרדות - ממצב שבו יש לפחות שתי אפשרויות. באחדות המוחלטת אין אפשרות נוספת, ולכן אין שום שאלה. ברגע שהאדם תופס את האחדות המוחלטת שבה כל דבר והיפוכו הם אותו דבר, הוא לא יכול לשאול שאלות, כי הוא מבין שכל אפשרות וכל תשובה הן נכונות באותה מידה.
לסיכום, איך אפשר לזהות שהגענו לאמת מוחלטת?
אליעד מסכם בצורה ברורה מאוד: כל זמן שהאדם שואל את עצמו אם הוא הגיע לאמת המוחלטת, סימן שהוא עדיין לא הגיע. כאשר האדם באמת נמצא באחדות המוחלטת, הוא כבר לא יכול לשאול שום שאלה, משום שהכל ברור לו לחלוטין, וההבדל בין דבר להיפוכו כבר לא קיים עבורו.
אליעד כהן בהרצאה זו מתעמק בנושא האמת, ומסביר את ההבדל בין שני סוגים של אמת: אמת תלויה ואמת בלתי תלויה (אמת מוחלטת). אליעד מסביר כי כל אמת שנתפסת על ידי האדם היא אמת תלויה, כיוון שהיא תמיד נשענת על משהו חיצוני, כגון ידיעות שנמסרו על ידי אחרים, החושים או השכל האנושי. כל האמיתות שאנחנו מכירים הן תמיד מוגבלות, כי הן תמיד תלויות בתפיסת המציאות המוגבלת של האדם.
אליעד מפרט שלוש דרגות של אמת:
- אמת שמבוססת על ידיעות חיצוניות: לדוגמה, הידיעה על שם ראש ממשלת סין או שכדור הארץ מסתובב במהירות מסוימת. אלו ידיעות שהאדם מקבל ממקורות חיצוניים, אך הן לא מבוססות על חוויה ישירה או אימות אישי, ולכן הן מוגבלות ולא מוחלטות.
- אמת שמבוססת על החושים: לדוגמה, אדם רואה משהו ומסיק מכך שהדבר קיים. אבל אליעד מדגים כיצד החושים יכולים להטעות את האדם, למשל בחלום, שבו האדם חושב שהוא באמת חווה משהו, אך במציאות החיצונית זה לא קורה כלל. הוא מדגים זאת דרך דוגמת החלום: בחלום האדם בטוח שהוא מדבר עם מישהו, אך במציאות האמיתית הוא לא מדבר, אלא חולם בלבד.
- אמת המבוססת על שכל או על חשיבה פנימית: לדוגמה, ההבנה של האדם שהוא עצמו קיים. אליעד מדגיש שגם ידיעת הקיום העצמי היא עדיין מוגבלת, משום שגם היא תלויה בשכל האנושי המוגבל. לדוגמה, כאשר האדם טוען שהמספר הגדול ביותר והמספר הקטן ביותר אינם אותו מספר, הטענה הזאת מבוססת על מגבלת השכל האנושי, שאינו מסוגל לתפוס הפכים כדבר אחד.
אליעד מסביר כי אמת מוחלטת, או אמת בלתי תלויה, היא אמת שאינה תלויה בשום גורם חיצוני או הוכחה לוגית. זו אמת שלא ניתן להוכיח אותה, משום שהיא לא נשענת על השכל האנושי, שהוא מוגבל. כל זמן שהאדם מסוגל לשאול שאלות לגבי המציאות או לגבי הידיעות שלו, הוא עדיין לא הגיע לאמת המוחלטת. במצב של אמת מוחלטת אין שום שאלה, משום שאין אפשרות שההפך יהיה נכון, או שהדבר לא יהיה כפי שהוא.
איך מגיעים לאמת המוחלטת?
אליעד מסביר שהדרך להגיע לאמת המוחלטת היא לחקור לעומק את כל האמיתות והדעות השונות שיש בעולם, ולגלות שהן כולן מבוססות על הנחות יסוד. על ידי חקירת ההנחות הללו, האדם יכול לגלות שבשורש של כל הנחות היסוד השונות והסותרות עומדת אחדות מוחלטת שבה כל ההפכים מתאחדים.
לדוגמה, כאשר אליעד מציג את השאלה "האם יש סיבה לכל דבר או אין סיבה לכלום?" - שתי התשובות הסותרות האלו מגיעות מאותו שורש. אם האדם יחקור לעומק את שני הצדדים, הוא יגלה ששתי הטענות מבוססות על אותו מקור, שבו "יש סיבה" ו"אין סיבה" מתאחדים לתוך אותה אמת אחת.
האם יש הבדל בין יש לאין באחדות מוחלטת?
אליעד מדגיש שכאשר מגיעים לאמת המוחלטת, אפילו ההבדל בין "יש" ל"אין" נעלם. הוא מדגים זאת באמצעות דוגמת המפץ הגדול: לפני היווצרות היקום, הכל היה אחד לחלוטין. הוא מוסיף שגם לאחר היווצרות היקום, האחדות הזו עדיין קיימת ברמה עמוקה יותר, ולכן "יש" ו"אין" הם אותו דבר בתפיסה המוחלטת.
לדוגמה, בעולם החלומות, המציאות של החלום והמציאות שמחוץ לחלום קיימות בו - זמנית, אך התודעה של האדם נמצאת רק באחת מהן. כשהאדם מתעורר מחלום, הוא מפסיק להיות מחובר למציאות של החלום, אך אין זה אומר שהמציאות הזו מפסיקה להתקיים. באופן דומה, האחדות והנפרדות קיימות בו - זמנית כאמת אחת.
למה אי אפשר להוכיח את האמת המוחלטת?
אליעד מסביר שאי אפשר להוכיח את האמת המוחלטת באמצעות השכל, כי כל הוכחה שכלית מבוססת על ההנחה שהשכל האנושי הוא נכון. אך השכל עצמו הוא מוגבל ולא מוחלט, ולכן כל אמת המבוססת על השכל היא בהכרח אמת תלויה. האמת המוחלטת היא מעבר לשכל וללוגיקה האנושית, ולכן הדרך היחידה להגיע אליה היא דרך התבוננות פנימית מעמיקה, שבה כל ההפכים וכל הסתירות מתמזגים לאחד.
מדוע באחדות המוחלטת אין שאלות?
אליעד מסביר ששאלות תמיד נובעות מנפרדות - ממצב שבו יש לפחות שתי אפשרויות. באחדות המוחלטת אין אפשרות נוספת, ולכן אין שום שאלה. ברגע שהאדם תופס את האחדות המוחלטת שבה כל דבר והיפוכו הם אותו דבר, הוא לא יכול לשאול שאלות, כי הוא מבין שכל אפשרות וכל תשובה הן נכונות באותה מידה.
לסיכום, איך אפשר לזהות שהגענו לאמת מוחלטת?
אליעד מסכם בצורה ברורה מאוד: כל זמן שהאדם שואל את עצמו אם הוא הגיע לאמת המוחלטת, סימן שהוא עדיין לא הגיע. כאשר האדם באמת נמצא באחדות המוחלטת, הוא כבר לא יכול לשאול שום שאלה, משום שהכל ברור לו לחלוטין, וההבדל בין דבר להיפוכו כבר לא קיים עבורו.
- מהי אמת מוחלטת?
- איך מגיעים לאמת בלתי תלויה?
- האם ניתן להוכיח אמת מוחלטת?
- מה ההבדל בין אמת תלויה לאמת אבסולוטית?
- האם החושים שלנו מטעים אותנו?
- למה תמיד יש שאלות?
- האם יש הבדל בין יש לאין?
אמת מוחלטת ואמת בלתי מוחלטת. מהי אמת מוחלטת? מדוע כל האמיתות הן לא מוחלטות? איך להגיע לאמת מוחלטת? ועוד.
וביארתי כי כל זמן שיש לאדם שאלה האם הוא הגיע אל האמת, הרי שהוא עדיין לא הגיע אל האמת. כי ברמת וודאות מוחלטת, אין שום שאלה. ולא שיש תשובה, אלא שאין שום שאלה כלל. וביארתי שיש רמות שונות של וודאות ורמות שונות של אמת. ושיש אמת תלויה ואמת בלתי תלויה. ושכל סוגי האמיתות שיש בעולם, הן אמת תלויה.
ויכול להיות שהחושים מטעים את האדם. וגם בשעת החלום, האדם נמצא במציאות מדומה, שבה נדמה לו שהכל אמת, אע"פ שזה רק דמיון ולא מציאות. והאמת הנמוכה ביותר, היא אמת שמבוססת על ידיעות חיצוניות. אח"כ יש מעליה אמת גבוהה יותר, שמבוססת על החושים. וידיעת הקיום העצמי, דהיינו, ידיעת האדם שהוא עצמו קיים, זאת ידיעה פנימית יותר.
ויש את ידיעת השכל, ידיעה שנובעת מהמגבלה של השכל להכיל את המידע האחר. כמו המגבלה להכיל ששני מקומות הם מקום אחד. וכל סוגי הידיעות בעולם, הן שתלויות בתפישה האנושית בלבד, אך הן אינן אמת אבסולוטית. וביארתי העניין של אני חושב אני קיים וקיום ה"אני" של האדם. ולפני שהאדם רוצה להיות מאושר, עליו לנסות להבין מהו אושר, ומהיכן באים הרצונות.
ועל האדם לנסות להגיע לנקודת וודאות כלשהי וממנה לבנות את החיים שלו. וביארתי שאמת בלתי תלויה, לא תלויה בשום סיבה. ואם האמת תלויה בהוכחות לוגיות, אז היא לא אמת מוחלטת, כי היא תלויה בלוגיקה האנושית. ושאין דרך להוכיח שהלוגיקה עצמה נכונה. וביארתי שגם אם יש לאדם תשובות לכל השאלות, כל זמן שיש שאלות, הרי שהוא עדיין לא בנקודת האמת.
וביארתי שאמת מוחלטת היא כאשר גם הדבר והיפוכו הם אחד. כאשר הגדרה וגם ההפך שלה, זהות אחת לשנייה, אז זאת האמת. וכל דבר ההפך שלו שונה ממנו. אך יש שכל, שבו ההפך שלו זהה אליו לחלוטין. וכל זמן שההפכים לא מתחברים, הרי שזאת עדיין לא האמת, ועדיין יש שאלות. ומי שיחקור את שורש הדעות המנוגדות שיש בעולם, יגלה את השכל שמעל השכל, שבו ההפכים מתחברים ושהוא שורש האמת. ושאפילו ה"יש" וה"אין" גם הם מתאחדים בסופו של דבר.
והכל מבוסס על הנחות יסוד. ובשורש הכל אחד. הנחת היסוד הראשונה, שבה הכל אחד. וביארתי שהכל אחד, היינו שאין הבדל בין אחדות לבין נפרדות. וביארתי שלפני המפץ הגדול ובריאת העולם, הכל היה אחד. ושמה שהיה לפני המפץ, קיים גם עכשיו ברובד כלשהו. ולכן האחדות והנפרדות הם אחד ממש.
וביארתי שמנקודת מבט כלשהי אפשר לומר שכאשר האדם קם מחלום, המציאות שבחלום ממשיכה להתקיים. כי היא מציאות מאיזה יקום מקביל שאליה האדם מתחבר בשעת השינה. והמציאות של החלום, קיימת במקביל למציאות שמחוץ לחלום. והנפרדות והאחדות קיימות בו זמנית. וביארתי שגם לפני בריאת העולם והמפץ הגדול, גם שם היה קיים כל מה שקיים כרגע ממש.
וביארתי שכל השאלות מבוססות על הנפרדות, וחוסר היכולת של השכל להכיל הפכים. וכאשר הכל אחד, אין שום שאלה כלל.
וביארתי כי כל זמן שיש לאדם שאלה האם הוא הגיע אל האמת, הרי שהוא עדיין לא הגיע אל האמת. כי ברמת וודאות מוחלטת, אין שום שאלה. ולא שיש תשובה, אלא שאין שום שאלה כלל. וביארתי שיש רמות שונות של וודאות ורמות שונות של אמת. ושיש אמת תלויה ואמת בלתי תלויה. ושכל סוגי האמיתות שיש בעולם, הן אמת תלויה.
ויכול להיות שהחושים מטעים את האדם. וגם בשעת החלום, האדם נמצא במציאות מדומה, שבה נדמה לו שהכל אמת, אע"פ שזה רק דמיון ולא מציאות. והאמת הנמוכה ביותר, היא אמת שמבוססת על ידיעות חיצוניות. אח"כ יש מעליה אמת גבוהה יותר, שמבוססת על החושים. וידיעת הקיום העצמי, דהיינו, ידיעת האדם שהוא עצמו קיים, זאת ידיעה פנימית יותר.
ויש את ידיעת השכל, ידיעה שנובעת מהמגבלה של השכל להכיל את המידע האחר. כמו המגבלה להכיל ששני מקומות הם מקום אחד. וכל סוגי הידיעות בעולם, הן שתלויות בתפישה האנושית בלבד, אך הן אינן אמת אבסולוטית. וביארתי העניין של אני חושב אני קיים וקיום ה"אני" של האדם. ולפני שהאדם רוצה להיות מאושר, עליו לנסות להבין מהו אושר, ומהיכן באים הרצונות.
ועל האדם לנסות להגיע לנקודת וודאות כלשהי וממנה לבנות את החיים שלו. וביארתי שאמת בלתי תלויה, לא תלויה בשום סיבה. ואם האמת תלויה בהוכחות לוגיות, אז היא לא אמת מוחלטת, כי היא תלויה בלוגיקה האנושית. ושאין דרך להוכיח שהלוגיקה עצמה נכונה. וביארתי שגם אם יש לאדם תשובות לכל השאלות, כל זמן שיש שאלות, הרי שהוא עדיין לא בנקודת האמת.
וביארתי שאמת מוחלטת היא כאשר גם הדבר והיפוכו הם אחד. כאשר הגדרה וגם ההפך שלה, זהות אחת לשנייה, אז זאת האמת. וכל דבר ההפך שלו שונה ממנו. אך יש שכל, שבו ההפך שלו זהה אליו לחלוטין. וכל זמן שההפכים לא מתחברים, הרי שזאת עדיין לא האמת, ועדיין יש שאלות. ומי שיחקור את שורש הדעות המנוגדות שיש בעולם, יגלה את השכל שמעל השכל, שבו ההפכים מתחברים ושהוא שורש האמת. ושאפילו ה"יש" וה"אין" גם הם מתאחדים בסופו של דבר.
והכל מבוסס על הנחות יסוד. ובשורש הכל אחד. הנחת היסוד הראשונה, שבה הכל אחד. וביארתי שהכל אחד, היינו שאין הבדל בין אחדות לבין נפרדות. וביארתי שלפני המפץ הגדול ובריאת העולם, הכל היה אחד. ושמה שהיה לפני המפץ, קיים גם עכשיו ברובד כלשהו. ולכן האחדות והנפרדות הם אחד ממש.
וביארתי שמנקודת מבט כלשהי אפשר לומר שכאשר האדם קם מחלום, המציאות שבחלום ממשיכה להתקיים. כי היא מציאות מאיזה יקום מקביל שאליה האדם מתחבר בשעת השינה. והמציאות של החלום, קיימת במקביל למציאות שמחוץ לחלום. והנפרדות והאחדות קיימות בו זמנית. וביארתי שגם לפני בריאת העולם והמפץ הגדול, גם שם היה קיים כל מה שקיים כרגע ממש.
וביארתי שכל השאלות מבוססות על הנפרדות, וחוסר היכולת של השכל להכיל הפכים. וכאשר הכל אחד, אין שום שאלה כלל.