... שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון
המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי ... למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר המונע על ידי
המציאות . במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע לבחון ... מתוך נקודת מבט חווייתית ולא רק פילוסופית. לדעתו, כאשר נעלמת התחושה של אני נפרד, נוצרת חוויית חופש עמוקה. האדם מתחיל לחוות את עצמו ככלי דרכו
המציאות פועלת. לדוגמה, כשהאדם מגלה שאין לו שליטה על הרגשות שלו, ואין הוא אחראי אם הוא מרגיש כאב או שמחה - הכל קורה דרכו, והוא משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים ... מציאות, ולכן אין משמעות אמיתית לרגשות אישיים כמו אשמה או כעס, אלא רק למציאות שפועלת דרכו. האדם שחווה את האמת הזו מתנתק מזהותו האישית, ומתאחד עם
המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם ... יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי
המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו ... העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד בעולם - לאכול, לנהל מערכות יחסים, לעבוד, ואף להתווכח או לריב אם יש צורך. אך ברקע הוא מודע שכל מה שקורה הוא רצון
המציאות, כאילו היה בתוך חלום, והפעולות שלו הן ביטויים של אותו רצון. למשל, כשאדם אומר אני אוהב אותך, זו לא באמת החלטה אישית שלו, אלא ביטוי של רצון
המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם מלחצים, מתחושות אשמה ומתסכול. האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של
המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר של אלוהים, כלי ביטוי נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של ... אין בחירה כלל. השכל הגדול רואה את שתי האפשרויות בו זמנית. בשכל זה, השאלה האם יש לי בחירה? אינה קיימת כלל, משום שאין שום הפרדה בין האדם לבין
המציאות . התשובה האמיתית תלויה תמיד ברמת התודעה של האדם ברגע הנוכחי, והחוכמה היא לא להיאחז בתשובה אחת באופן מוחלט, אלא לחקור תמיד מהי האמת כרגע. כיצד לחוות את ההבנה שאין ... חופשית? האם יש לנו שליטה על הרצון שלנו? מה המשמעות של חוסר בחירה? האם אפשר לחיות בלי תחושת בחירה? איך להבין שאין אני נפרד? האם הכל הוא רצון של
המציאות? מה זה אומר להיות כמו רובוט של אלוהים? מהי בחירה חופשית ומה ההשלכות של ההבנה שאין לנו בחירה? אליעד כהן מעלה לדיון פילוסופי מעמיק את השאלה האם יש לאדם בחירה חופשית ... אומר שאינו מסוגל להרגיש חופשי להיפגש עם אישה או להיות חופשי בחיים, כל עוד לא הבין לעומק אם יש לו בחירה או לא. מה ההבדל בין רצון אישי לרצון
המציאות? אליעד מבהיר שמי שטוען שאין לו בחירה חופשית, עליו להגדיר בצורה מדויקת מה הכוונה אין לי בחירה. מדובר בהבנה שהרצונות של האדם אינם שלו. לדוגמה, כאשר אדם רוצה לשתות מים - הוא חווה שזה רצונו, אך לפי תפיסה זו, הרצון הזה לא באמת שייך לו, אלא נובע ממנגנון חיצוני -
המציאות עצמה, או כפי שמכנים זאת לפעמים - אלוהים. אם מבינים לעומק שאין לאדם בחירה, אז כל פעולה מתפרשת כאילו האדם הוא רובוט שפועל לפי תכנות של
המציאות . גם אם האדם בוחר לריב עם מישהו, זה בעצם לא הוא שבחר לריב - זו הייתה תוצאה של תכנות קוסמי עמוק יותר. האם הבנה שאין בחירה חופשית משחררת או מכניסה לייאוש? המשתתף בשיחה ... נעלמת התחושה של האני, והאדם מפסיק לחשוב שאני זה אני - נוצרת תחושת חופש עמוק. לדוגמה, כאשר מישהו מרגיש שהרצונות שלו אינם שלו, והוא נגרר על ידי
המציאות - אז הוא גם משתחרר מהאשמה ומהלחץ. החוויה דומה למצב שבו האדם מגלה שהוא רק כלי דרכו
המציאות פועלת. הוא הופך להיות כמו פרפר של אלוהים, כך שהוא כבר לא אחראי למה שקורה, לא אחראי על הרגשות שלו, ולא אחראי אם כואב לו או לא - הכל נעשה לו. האם יש משמעות לרגשות אם ... בין רמות שונות של תודעה. ברמה אחת, יש רגשות של טוב ורע, שמחה ועצב. אך ברמה אחרת - הכל נובע מאותה מציאות. ואז גם אם האדם נפגע או סובל - זו
המציאות שפועלת דרכו, ולכן אין צורך באשמה או בכעס. ההבנה הזו מעוררת קושי רגשי, כי היא דורשת מהאדם לשחרר את זהותו האישית ולהתנתק ממנה. אבל כשזה מתרחש - האדם יכול לחוות את חייו ... פעם לאבדן תחושת האני. האדם מבין שהוא לא רק עושה את הפעולות, אלא שהוא לא קיים כאני נפרד. ואז הוא מגלה שהמחשבה אני רוצה משהו - היא בעצם הרצון של
המציאות עצמה, ולא שלו. יש תובנה עמוקה המובאת בשיחה: כשאדם מבין שאין לו בחירה, הוא מפסיק להילחם, הוא מפסיק לריב עם אנשים, הוא מקבל את
המציאות. הוא נהיה כמו כלי שקוף שדרכו הרצון הקוסמי זורם. כיצד ניתן להמשיך לחיות בתוך העולם לאחר הבנה כזו? השיחה מדגימה שדווקא אחרי שהאדם מבין שאין לו בחירה - הוא ממשיך לפעול, ממשיך לאכול, לנהל מערכות יחסים, ואפילו לריב אם צריך. אבל ברקע הוא מבין שכל זה קורה כי
המציאות רצתה את זה. זה כמו חלום שבתוך החלום הדמויות פועלות, אבל אף אחת לא באמת פועלת לבד - הן חלק מהחולם. לפי זה, גם אם אדם אומר אני אוהב אותך, זו לא בחירה שלו, אלא
המציאות שבחרה שהוא יאהב. הדמות רק מבטאת את הרצון של
המציאות. איך זה משנה את חוויית החיים? השיחה מסתיימת בכך שמובא רעיון מפתיע: ההבנה שאין בחירה לא גורמת לאדם לשיתוק, אלא משחררת אותו. היא פותחת אותו לאפשרות לחוות את החיים בלי ... בחירה לא צריכה להביא אותו לשיתוק או אפתיה. להפך - היא יכולה להוביל אותו לשלווה עמוקה יותר, לקיום נקי יותר, שבו כל פעולה נעשית כי היא חלק מרצון
המציאות, ולא מתוך תסבוכת אישית. מהי בחירה חופשית? האם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? מה המשמעות של חוסר בחירה? האם אפשר לחיות בלי תחושת בחירה? איך להבין שאין אני נפרד? האם הכל הוא רצון של
המציאות? מה זה אומר להיות כמו רובוט של אלוהים? מהו חופש בחירה? ההרצאה עוסקת בניתוח המושג בחירה חופשית דרך שיחה דינמית בין אליעד לבין אדם אחר, בה אחד מעלה שאלות פילוסופיות ... עצמו לא באמת שייך לו, כי הוא נתון לשליטה של גורמים חיצוניים, כמו אלוהים או כוחות אחרים במציאות. יש כאן הבחנה בין הרצון של האדם לבין הרצון של
המציאות או היקום, ובסופו של דבר טענה כי כל פעולה שאדם עושה, אם היא נגזרת מתוך רצונו או מתוך הבנתו, אינה בשליטתו המוחלטת. לדברים אלה יש משמעויות עמוקות לחיים היומיומיים ... לעשות? כחלק מהשיחה, השניים עוסקים בשאלה אם אנחנו באמת בוחרים מה לעשות בחיינו או שמא כל פעולה היא תגובה למניעים חיצוניים. כאן נדונה האידיאה של
המציאות מחליטה ויוצא מתוך השיחה רעיון לפיו כל פעולה שאנחנו מבצעים, גם אם היא נתפסת כבחירה, היא למעשה תוצאה של גורמים שמעבר לשליטתנו. אחד הדוברים טוען כי כל החלטה שאנחנו ...