... או נמצא בחרדה. ומי שיתבונן אל תוך הפחד ואל תוך החרדה שלו, יראה, כי יש גורם אחד ויחיד שבו תלוי האם ועד כמה האדם נמצא בפחד ובחרדה. והגורם הזה, הוא הבנת
המציאות של האדם. כי יש דבר אחד ויחיד בעולם, שככל שהאדם מבין אותו יותר, כך הוא פחות מפחד ופחות נמצא בחרדה, וככל שהאדם מבין אותו פחות, כך הוא נמצא יותר בפחד ויותר בחרדה. ... להבין כך או אחרת. אלא הכוונה היא, להסביר את החוקים של הפחד ואת החוקים של החרדה. והדבר היחיד שבו תלוי האם האדם מפחד או לא, זה עד כמה הוא חושב, שחייב
שהמציאות תהיה כך או אחרת. שההיפוך שלו הוא, עד כמה האדם חושב, שרק אפשרי
שהמציאות תהיה כך או אחרת. דהיינו, ככל שהאדם חושב יותר, שמוכרח חייב צריך חשוב מאוד וכיוב,
שהמציאות תהיה דווקא בצורה כלשהי, כך ממילא הרצון של האדם,
שהמציאות תהיה כך או אחרת, הרצון הזה מתחזק יותר. והאושר והשקט הפנימי של האדם, הופכים להיות בני ערובה, לפי, האם ועד כמה
המציאות תהיה דווקא כך או אחרת. ואז ברגע שהאדם חושב
שהמציאות חייבת להיות כך או אחרת, אז זה גורם לכך, שהוא יהיה חייב לפחד ושהוא יהיה חייב להיות בחרדה, שמא
המציאות לא תהיה כפי מה שהוא רוצה. אבל יש גם עוד נקודת מבט, שאם האדם נמצא בה, אז אין שום אפשרות שהאדם יהיה בפחד או בחרדה כלשהם. וזאת נקודת מבט שאומרת, ששום דבר לא חייב שיהיה כך או אחרת. ושזה לא משנה בשום צורה שהיא, כיצד
המציאות תהיה והאם בכלל
המציאות תהיה. וששום דבר לא מחויב
המציאות, שהוא יהיה דווקא כך או אחרת. אלא, זה רק אפשרי
המציאות בלבד,
שהמציאות תהיה כך או אחרת. וזאת רק אפשרות בלבד, אך זאת לא חובה,
שהמציאות תהיה כך או אחרת. ומי שחושב כך, ממילא הוא לא יכול להיות בפחד או בחרדה, כי השקט הנפשי שלו, והאושר הנפשי שלו, הם לא תלויים בכיצד
המציאות תהיה. אלא אדם כזה, הוא לא מפחד כלל ולא נמצא בשום חרדה כלל, בכל מקרה שהוא. ונחדד: אין הכוונה לומר, שהאדם חייב לחשוב
שהמציאות לא חייבת להיות כך או אחרת, אלא שרק אפשרי בלבד,
שהמציאות תהיה כך או אחרת, אין הכוונה לומר כך. כי זה רק אפשרי בלבד, שהאדם יחשוב ששום דבר לא באמת משנה, וזה באותה המידה ממש אפשרי, שהאדם יחשוב, שכל שטות בעולם, היא הכי חשובה בעולם, והיא הכי משנה בעולם. וזה אפשרי לגמרי, שהאדם מרצונו החופשי, יבחר לחשוב,
שהמציאות חייבת להיות כך או אחרת, ושממילא הוא יתחיל לפחד ולהיות בחרדה, שמא
המציאות לא תהיה כרצונו. וזה אפשרי לגמרי שהאדם יבחר, להשתתף במשחק של החיים, ושיגדיר עבור עצמו מטרות, שהוא רוצה
שהמציאות תהיה דווקא כך ולא אחרת (עע קדושת החיים וכיוב). וזו אפשרות מלאה, שהאדם יבחר לחשוב ולעשות כרצונו. אבל כאן המסר הוא, שהאדם יבין את החוקים של הפחד ואת החוקים של החרדה. ושהאדם יבין, מה אחראי, לכך שהוא נמצא בחרדות, ומה אחראי, לכך שהוא נמצא בפחדים. ושהאדם יבין, שככל שהוא יותר חושב,
שהמציאות חייבת להיות דווקא כך ולא אחרת, כך ממילא
המציאות חייבת יותר להפחיד אותו. כי ברגע שהאדם רוצה
שהמציאות תהיה דווקא כך או אחרת, ממילא זה אומר שהוא חייב להיות עם פחד וחרדה. משום, שמצד האמת האמיתית של
המציאות, שום דבר לא מחויב להיות כך או אחרת. כי מצד
המציאות, הכל טוב והכל רע והכל אחד והכל שווה באותה המידה ממש. זא, למציאות, אין העדפה אישית, שהיא תהיה דווקא כך ולא אחרת.
והמציאות מצידה, בכל רגע היא יכולה להיות כך או אחרת, בלי שום הגדרה שהיא. ולמציאות יש פוטנציאל אין סופי ואין סוף אפשרויות, כיצד היא יכולה להיות בכל רגע ורגע. ולא מחויב
המציאות, שהיא תהיה דווקא כך או אחרת, אלא רק אפשרי
המציאות בלבד, שהיא תהיה כך או אחרת. וברגע שהאדם חושב, שמחויב
המציאות, שהיא תהיה דווקא כך או אחרת, אז ממילא זה אומר, שמחויב גם שיהיו לו חרדות ופחדים. משום, שהוא בעצם חי בסוג של מציאות מקבילה. כי
המציאות היא, שהכל יכול לקרות תמיד, ו