... להשיג התחדשות והנאה מתמדת בחיים, באמצעות פריצת יכולת התפישה של האדם? כל זמן שמישהו יכול לחדש לאדם משהו, הרי שהאדם עדיין לא הגיע לידיעה ולהבנה שלמה של
המציאות. וכל זמן שהאדם עדיין לא מבין את
המציאות בשלמות, הרי שמצד האמת הוא עדיין לא מבין שום דבר ואפילו לא דבר אחד בשלמות. והעניין הוא, כי להבנת
המציאות יש סוף. ויש סוף לתפישה השכלית של האדם. וכל זמן שהאדם עדיין לא הגיע ... והאדם לא קרא את ההקדמה של הספר שבה כתוב שכל הסיפור כולו לא היה ולא נברא. והרעיון הוא, שלפעמים פרט אחד קטן יכול לשנות לאדם את כל ההסתכלות שלו על כל
המציאות כולה. ולכן, כל זמן שהאדם עוד לא מבין את כל
המציאות , וכל זמן שאין לאדם תשובות לכל השאלות, וכל זמן שיש במציאות דברים כלשהם ... אין לו הסבר עבורם, וכל זמן שהאדם עוד לא הבין את כל מה שהוא יכול להבין, הרי שמצד האמת האדם לא יכול להיות בטוח בשום דבר. וכאשר האדם מגיע להבנת שורש
המציאות, אז באמת כל התפישה של האדם את
המציאות משתנה לגמרי. ואפילו התפישה השכלית של האדם משתנה. והאדם פתאום מתחיל להתייחס אחרת, אפילו לחוקי הלוגיקה שנראים לאדם כברורים מאליהם. כי בשורש
המציאות יש תפישה אחרת. והשכל של האדם הוא רק חלק משכל אחר גדול עוד יותר. וכל מה שהאדם מבין ויודע, הוא משיג זאת באמצעות השכל המוגבל של האדם. והשכל המוגבל של האדם, הוא מוגבל להבין את
המציאות, לפי המגבלות השכליות של האדם. וכאשר האדם מעמיק את שכלו, וכאשר האדם מגיע לקצה וגבול השכל שלו, אז הוא מתחבר לשכל החדש, וממילא כל תפישת האדם את
המציאות משתנה. ויש שני סוגים של התחדשות שכלית. כי גם אחרי שהאדם מבין את כל
המציאות בשלמות, גם אז האדם מתחדש כל הזמן מבחינה שכלית. ואדרבה, עיקר התענוג בחיים הוא כאשר האדם מגלה תובנות חדשות על
המציאות. וכל זמן שהשכל של האדם מוגבל, אז גם יכולת ההבנה שלו את
המציאות מוגבלת. ואחרי שהאדם מקבל שכל חדש, על ידי זה יכולת התפישה של האדם הופכת ... עד כדי התאבדות. כי ברגע שהאדם מתקרב לגבול יכולת התפישה שלו, אז החיים שלו מתחילים לשעמם אותו. כי האדם מחפש ריגושים. והריגושים מהותם היא חוויה חדשה של
המציאות . והאדם כל הזמן רוצה להרגיש רגשות ותחושות חדשות. והעיקר שהתחושות יהיו חדשות. והתחושות והרגשות שאותן חווה האדם, הן תוצאה של מה שקורה לאדם, ובעיקר של תפישת האדם את
המציאות. ולכן, כאשר האדם מתקרב לקצה גבול התפישה שלו, על ידי זה הוא כבר מפסיק להתרגש מכל מיני דברים, והחיים שלו הופכים להיות משעממים. כי כדי לחוות חוויות חדשות, לשם כך צריך האדם לשנות את כל תפישת
המציאות שלו בכל פעם לדבר חדש. אבל האדם מוגבל ולא יכול להתחדש כל הזמן, כי השכל ... בשלמות בבת אחת. כי האדם לא יכול ברגע אחד לחשוב לדוגמה על דבר שהוא גם ישנו בשלמות וגם איננו בשלמות, בבת אחת. ובשכל הגדול יותר, שם הכל אחד. כי בשורש
המציאות היש והאין הם ישות אחת וכולי. ומי שיש לו את השכל הגדול, הוא יכול להכיל ... לחדש לו שום דבר. ומצד שני האדם הזה כל הזמן מתחדשים לו דברים חדשים. והעניין הוא, שאם עדיין אפשר לחדש לאדם איזה דבר, הרי שהאדם עדיין עוד לא הבין את כל
המציאות וממילא הוא עדיין לא ראוי להיקרא חכם אמיתי. כי מי שלא מבין את הכל, מצד ... אלא הם מחדשים לאדם את מה שכבר ידוע לו. כי אצל מי שהוא עדיין לא חכם אמיתי, הוא אפשר לחדש לו חידושים מצד המהות. כי אפשר לחדש לו דברים שישנו את תפישת
המציאות שלו בצורה כלשהי. אבל החכם האמיתי, הוא תופש את
המציאות בצורה מדויקת וכפי מה שהיא באמת. ואצל החכם האמיתי, אצלו החידושים ... ביארתי, שיש שני מצבים אפשריים של כלי קיבול כלשהו. והמצב הראשון הוא כוס מים שמלאה באופן חלקי. שזה המצב שבו נמצאים החכמים הרגילים שעדיין לא הבינו את כל
המציאות בשלמות ועדיין לא מימשו את כל הפוטנציאל השכלי שלהם. ויש גם כוס מים מלאה ... ועל ידי זה שהאדם מוציא מכוח אל הפועל בשלמות את כל הפוטנציאל האישי שלו בכל התחומים, על ידי זה האדם מקבל שכל חדש, ומתחיל להתחדש כל הזמן וליהנות
מהמציאות ומהחיים הטובים באמת. ...