... בצורה כלשהי. שהאדם רוצה
שהמציאות תהיה בצורה כלשהי, או שלא תהיה בצורה כלשהי, שגם זו כמובן הגדרת הרצון. ורצון כזה נקרא, רצון סופי ומוגדר. ויש גם רצון אין סופי ללא צורה, ... ממילא אין שום חוסר התאמה, בין
המציאות לבין הרצון שלו. ובנוסף, גם אין התאמה, בין הרצון של האדם לבין
המציאות, כי הרצון לא מוגדר כלל. ואפילו לומר שהאדם רוצה את
המציאות , גם זה לא יהיה נכון. אלא, שבמצב כזה האדם נהנה (עם בלי רצון מוגדר) מכך שרצונו לא מוגדר, ומכך שאין שום תחושת חיסרון כלל. וזהו סוג של ... משום שהוא חושב שצורה אחת של
המציאות, טובה יותר מצורה אחרת של
המציאות. ומי שרוצה לפרק את הרצון שלו ואת ההיאחזות והתלות הרגשית שלו, בצורות של
המציאות, עליו להשתמש בשכל שלו. ולהשתמש בשכל פירושו, שעל האדם לא להאמין לעצמו, אפילו לא כחוט השערה. ולא להאמין לעצמך פירושו, שעל האדם לא לקבל שום ... זה שהוא קיים כישות נפרדת משאר
המציאות. ואם האדם היה מבין את זה באמת, ממילא הרצון העצמי המוגדר של האדם היה מתבטל. כי האדם משקר את עצמו, בשקר של גן עדן. שאומר, שמחר בעתיד כלשהו וברגע אחר, יהיה יותר טוב, אם
המציאות תהיה כך או אחרת. והאדם אינו מבין, שהטוב והרע לא תלויים בשום צורה חיצונית של
המציאות, אלא אך ורק בצורה, שבה האדם מקבל או לא מקבל את
המציאות. ושום דבר בעולם לא מעלה ולא מוריד, מלבד רמת ההתאמה, שבין הרצון של האדם לבין
המציאות. ואם האדם היה מבין את זה באמת, אז במקום לרצות לשנות את
המציאות, הוא היה רוצה לשנות, את ההתאמה שבין הרצון של עצמו לבין
המציאות. וכל זמן שהאדם מזדהה ברמה הפנימית של עצמו, עם רצון שיש לו, לשנות את
המציאות ברמה החיצונית, הרי שהדבר מעיד על כך, שהאדם אינו מבין, שצורת
המציאות החיצונית, לא באמת משנה כלל. וכאשר האדם מבין, שבעצם עליו לשנות את הרצון העצמי שלו. עכשיו נשאלת השאלה איך לשנות את הרצון העצמי? וזה כמובן ... את עצמו, הוא גם ימשיך לסבול.
והמציאות היא רחמנית, אבל הטיפשות של האדם היא אכזרית. והאדם יכול בקלות לנטרל את הרצון שלו לגמרי, על ידי החלטה של אמת של האדם, שמעכשיו הוא נצמד רק ... ורצון ראוי, הוא רצון שרוצה
שהמציאות תהיה בצורה מסוימת טובה. והרצון הוא ראוי, רק אם באמת הצורה הרצויה של
המציאות, היא אכן טובה, יותר מאשר צורה אחרת. ועד שהאדם לא מבין בוודאות מוחלטת, מהי תכלית העולם והחיים, ממילא האדם לא באמת מבין, מהם הטוב והרע. ... האמיתי, יודע שברמה הפנימית של
המציאות, אין שום מושג תכלית כלל (ולא שאין תכלית, אלא שאין הפרדה, של תכלית מהעדר תכלית כלל). וממילא מצד האמת, לא שייך לומר, שדבר אחד, הוא באמת ... דבר אחר. כי ברמה החיצונית של
המציאות, בה יש סיבה ותוצאה, ויש תכלית וחוסר תכלית, ויש טוב ורע וכולי. אבל ברמה הפנימית של
המציאות, הכל אחד ממש. ובסיכומו של דבר, כאשר האדם משתמש בשכל שלו, ומברר מה האמת. האם באמת, צורה אחת של
המציאות טובה יותר מאשר דבר אחר? ולמה היא יותר טובה? ומה גורם לה להיות יותר טובה? והאם באמת הצורה הזאת, יותר טובה מאשר צורה אחרת? ומה הסיבה שזה ...