... של שקר - חוסר יכולת להכיל את השכל של
האחדות - מה השקר שבדבר? ובו תתבאר אחת הטעויות של האדם, שחושב לעצמו שהוא לא מסוגל להתחבר אל השלמות
והאחדות, ושהשלמות קשה לו מידי, ושהשלמות מצמצמת ... שלמות ושל אחדות, יש שלמות ואחדות של אמת ויש שלמות ואחדות של שקר. ואחדות של אמת היא החיבור של
האחדות של שקר, עם הניגוד שלה. והעניין הוא, כי הנפרדות, היא כאשר האדם מפריד בין יש לבין אין ובין דבר להיפוכו ובין טוב לרע וכולי.
והאחדות של שקר, היא הניגוד של הנפרדות, ובה אצל ... אחד, ואין טוב ורע, ויש העדר רצון של נפרדות וכולי. וכל זמן שהאדם מטעה את עצמו ומרחיק את עצמו
מהאחדות של אמת, נדמה לו כי
האחדות, פירושה הוא ההפך של הנפרדות. וכאשר האדם מרגיש רע בתוך הנפרדות של העולם הזה, אז הוא מנסה לברוח אל
האחדות. והוא תופש את
האחדות, כדבר נפרד ושונה מהנפרדות של המציאות. ונדמה לאדם שבאחדות של המציאות, יש ניתוק רגשי מוחלט מתפישת הטוב והרע, ונדמה לאדם
שהאחדות, היא ההפך הגמור של עולם הנפרדות שלנו ... מנסה להתחבר לאחדות הזאת שהיא אחדות של שקר, אז הוא בסך הכל מחליף את הסבל של הנפרדות, בסבל של
האחדות. ומצד האמת יש בכך תועלת! שהאדם מחליף את הסבל של הנפרדות בסבל של
האחדות, כי אחכ האדם מקבל את השכל שמחבר את
האחדות ואת הנפרדות כישות אחת. כי כאשר האדם בנפרדות, נדמה לו שבאחדות יותר טוב. וכל זמן שהאדם לא מבין את דרך
האחדות (של השקר), אז הוא תמיד חושב שאולי באחדות שמנוגדת לנפרדות, אולי שם יותר טוב. ועל ידי זה האדם מרחיק את עצמו
מהאחדות של האמת שתתבאר להלן. אבל כאשר האדם בורח אל
האחדות שמנוגדת אל הנפרדות, ומרגיש ומבין שגם היא שקר, על ידי זה האדם מקבל שכל של אמת, לחפש את האמת, שהיא ורק היא
האחדות והנפרדות האמיתית. ועד שהאדם מבין מהי
האחדות של האמת, הוא בורח אל
האחדות של השקר, וסובל גם שם. והעניין הוא, כי
האחדות האמיתית היא לא תופסת שום מקום כלל, והיא לא דורשת מהאדם, שום מאמץ כלשהו כלל, אפילו לא מאמץ מחשבתי רצוני כלל.
והאחדות של האמת, היא מחוברת לכל הדברים, אבל נמצאת ... מוחלטת, כי השכל לא תופש את הדבר הזה. וכאשר האדם מתקרב לאחדות של אמת, אז הוא עובר דרך
האחדות של השקר, שגם היא צמצום, בדיוק כמו ... השקר, הוא מגביל ומגדיר ומצמצם אותו, וזה כמובן נכון, רק שאין לזה שום קשר לאחדות של אמת. כי
האחדות של שקר היא תופסת מקום. היינו שהיא לא ... ההפך של הנפרדות, ומאחר שהעולם שלנו הוא עולם של נפרדות, לכן האדם מרגיש בתוכו מאבק בין השכל של
האחדות לבין השכל של הנפרדות. וכמובן שהמאבק הזה ... לא מתבונן על האמת בעין אמיתית. כי יש אחדות אחרת של אמת, אחדות שבה הכל אחד ממש, ושבה הנפרדות
והאחדות הם ישות אחת ממש. ולמרות שקשה להבין כיצד ... תמיד. והאדם נמצא תמיד, רק בנפרדות וגם רק באחדות בו זמנית ממש תמיד, ללא שום התהפכות כלשהי.
והאחדות של אמת, היא טובה באמת. משום שהיא לא נגד ... לחוויה טובה. כי מי שאינו מחובר לאחדות האמיתית, אצלו הנפרדות היא הגיהנום. וכאשר האדם רחוק
מהאחדות של האמת, שאין שום הבדל חיצוני בינה לבין הנפרדות, אז הוא סובל מהנפרדות. משום שהוא חסר את השלמות, שהיא
האחדות של אמת. ואז הוא בורח אל סוג אחר של שקר ... אחדות, למרות שהיא אחדות של שקר. ובאחדות של שקר, האדם מרגיש גם שם רע, כי הוא מרגיש שהשכל של
האחדות, חונק ומגביל ומצמצם לו את החיים של הנפרדות. ועל האדם לדעת, שכל זמן שהוא לא נמצא כל הזמן, באופן רציף ללא כל מאמץ, בתחושה של
האחדות, ללא כל הפסקה אפילו לא כחוט השערה, כל זמן שהאדם לא נמצא בחוויה הזאת, הרי שהוא לא טעם אפילו לא לרגע אחד, את טעמה של
האחדות האמיתית. כי מי שחושב שהוא לפעמים נמצא ...