🖨ה"אני" ושורש הרצון - איך נוצר הרצון? איך נוצר ה"אני" של האדם?האדם סובל תמיד, מכך שהוא לא רוצה להרגיש רע. וכפי שכבר ביארתי, האדם מוכרח להבין למה הוא רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע. והאדם מוכרח להבין, למה הוא רוצה צורה אחת של המציאות, יותר מאשר צורה אחרת. וכאן יתבאר, כיצד צריך האדם לחקור ולגלות את שורש וסיבת הרצון שלו, דהיינו, למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה?
והעניין הוא, כי יש מחויב ויש אפשרי. וכל דבר, שהוא מורכב מכמה ישויות, קיומו, הוא אפשרי. כי הוא יכול להיות מורכב כפי מה שהוא, או לא. ולעומת זאת, כאשר קיימת רק ישות אחת ויחידה, שקיומה לא מורכב משום דבר כלל, היא ורק היא, קיומה הוא מחויב באמת.
וכאשר האדם בוחן וחוקר את הרצונות שלו או כל דבר אחר, עליו לראות תמיד, האם הדבר הוא אפשרי או מחויב. ועל האדם לזהות את האפשרי, ולגלות את המחויב, כדי לגלות את שורש הדבר.
וכאשר האדם מנסה להבין, למה הוא רוצה כך ולא אחרת, עליו להבין כי צורת הרצון שלו היא אפשרית, וביחס אליה, הרצון עצמו הוא מחויב. כי האדם רוצה כך ולא אחרת. אבל זה רק אפשרי בלבד. כי באותה המידה ממש, האדם היה יכול לרצות רצון אחר. אבל בכל אחת מהאפשרויות, הרצון עצמו היה ממשיך להיות קיים. והחיות של הרצון בצורה כלשהי, הוא הרצון עצמו ללא כל צורה. כי בלי הרצון עצמו, אין שום קיום לרצון בצורה כלשהי.
ולכן, במקום לשאול מהיכן מגיע הרצון להרגיש טוב ולא רע, ובמקום לשאול למה אני רוצה כך ולא אחרת, על האדם לחקור ולשאול, למה אני רוצה רצון כלשהו. כי רצון בצורה כלשהי, הוא ישות מורכבת, והצורה היא האפשרית, והמהות היא המחויבת. וכדי להבין את הצורה, צריך להבין את המהות שלה.
ולכן צריך לפרק את הרצון של האדם, לכך שהמציאות תהיה בצורה כלשהי, צריך לפרק את הרצון הזה, למהות וצורה. ולהבין, שהמהות היא הרצון עצמו, והצורה, היא הרצון הסופי עצמו שיהיה כך ולא אחרת. ויש לחקור את מהות הדבר, ולא את הצורה החיצונית שלו.
וכאשר האדם מתבונן על הרצון עצמו, הוא מבין, שבעצם גם הרצון עצמו הוא ישות מורכבת. כי הוא מורכב מה"אני" של האדם, בצירוף אל הרצון של האדם. כי האדם יכול לרצות, אבל הוא יכול גם לא לרצות, אלא להרגיש / לחשוב / לשמוע וכיו"ב צורות שונות, שהן אינן רצון. וקיומו של ה"אני" של האדם, הוא מחויב, ביחס לקיומו של הרצון של האדם, שהוא רק אפשרי בלבד. כי אפשרי שיהיה "אני" בלי שום רצון כלל (בהתחשב בהגדרה של המושג רצון). אבל בלי "אני", אין שום רצון כלל.
והמהות היא ה"אני", והצורה היא הרצון, שגם הוא מהות, של הצורה הסופית של הרצון, שהוא עצמו המהות, של הפעולה הממשית להשגת הרצון וכולי. ועל האדם לחקור את מהות ה"אני" שלו, כדי להבין את הרצון שלו. ובלי שהאדם יבין את ה"אני" עצמו, הוא לא יבין את הרצון, ולא את צורת הרצון, ולא את התוצאה של צורת הרצון.
וכאשר האדם מתבונן על ה"אני" שלו, נדמה לו שזאת ישות שאינה מורכבת כלל. אך לא כך הוא, כי גם ה"אני" של האדם, הוא ישות מורכבת.
והסימן לדעת, האם הישות מורכבת או לא, היא על ידי זה שהאדם בודק, האם קיימת ישות נוספת שונה או מנוגדת לישות עצמה. כי כמו שקיים ה"אני", כך קיים גם מה שאינו "אני". ואם ה"אני" היה המצוי הראשון, שממהותו קיימים כל הדברים כולם, הרי שלא היה כל קיום למה שאינו "אני". ואם קיים מה שאינו "אני", הרי שה"אני" הוא ישות מורכבת. שהצורה היא ה"אני", כמו גם הצורה של מה שאינו "אני", והמהות, היא דבר אחר לגמרי.
והמהות של ה"אני", היא ה"יש" עצמו כישות, ללא כל צורה. כי יכולה להיות ישות שאינה "אני", אבל לא יכולה להיות ישות של "אני", בלי שתהיה קיימת ישות כלשהי. דהיינו, ה"אני" הוא צורה של יש / של משהו שישנו. ויכול להיות משהו ישנו, שהוא אינו "אני", אבל לא יכול להיות "אני", בלי שיהיה קיים משהו שישנו. ולכן, ה"אני" הוא רק צורה, של משהו שישנו, והמהות, היא הישות של היש עצמו.
ומי שרוצה להבין את עצמו ואת רצונו, הוא מוכרח להבין את מהות מה שישנו. וכבר עכשיו ניתן להבין, שמה שישנו הוא בעצם ה"אין" והכלום וההעדר המוחלט. כי כאשר אין שום צורה כלל, הרי שאין גם צורת מקום וזמן, ואז ממילא אין שום דבר. כי גם הזמן והמקום, גם אלו רק צורות של משהו שישנו, שהוא בלי שום צורה כלל. כי המקום הוא לא מהות הזמן והזמן הוא לא מהות המקום, אלא אלו רק שתי צורות של ישות אחת, שהיא חסרת כל צורה כלל, דהיינו, מה שנקרא אצל האדם כלום / אין / שום דבר וכולי.
ובלי שהאדם יבין את מהות האין, הוא לעולם לא יבין את מהות הצורות של האין, וגם לא את מהות ה"אני" שלו ואת הרצון שלו וכולי. ולכן צריך להבין את האין עצמו. ולכאורה, האין הוא הישות הראשונה והבסיסית ביותר. ואם אין, אז אין מה להבין. אך לא כך הוא, כי גם האין הוא ישות מורכבת. וממה מורכב האין?
כי האין הוא רק אפשרי המציאות וקיומו הוא לא מוכרח. כי יש לו את הניגוד, של היש צורה. וההפך וההעדר של האין, הוא היש. כי ההעדר של האחדות, היא הנפרדות. וגם האין וגם היש, אלו שתי צורות, של מהות אחת ויחידה באמת, שבה אין שום הפרדה בין יש לבין אין כלל, אלא שם הם מהות אחת ממש. (וגם...
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?... יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה ... רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר מהווה סוג של בריאה, כי ברגע שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע ... יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של בחירה חופשית אמיתית. הוא מתאר מצב שבו הרצון והמציאות הם אחד, מצב שבו הרצון תואם לחלוטין את מה שקיים. זו בחירה במובן הגבוה ביותר, משום שאין קונפליקט או התלבטות בין רצון למציאות. במקרה כזה, כאשר הרצון והמציאות הם אחד, האדם חווה תחושת הרמוניה ושלמות מוחלטת. אליעד מדגיש כי האדם יכול להגיע למצב הזה באמצעות הבנה עמוקה של המציאות ושל העיקרון שאין לו באמת שליטה על הרצון, ומתוך ההבנה הזו הוא יוכל לחוות את הבחירה החופשית במובנה העמוק ביותר, שהיא השלמה מוחלטת בין רצונו לבין המציאות. ... לא באמת בחר לרצות את מה שהוא עושה. אמנם מה שקורה בעולם הוא ביטוי של רצונו של אלוהים, אבל הרצון עצמו לא היה נתון לבחירתו, כי לא היה לו רצון קודם. לכן, במובן זה, אלוהים הוא המהווה של כל מה שקורה אבל לא באמת בוחר את זה. אליעד מבהיר שבחירה חופשית אמיתית מתבטאת בכך שאין כלל הפרדה בין הרצון לבין המציאות. זהו מצב של אחדות מלאה, וזו המהות של בחירה חופשית אמיתית. האדם שמבין את העיקרון הזה יוכל ... הרגיל, לא אצל האדם ולא אצל אלוהים. הרצונות של האדם מתהווים מעצמם, ללא שליטה וללא בחירה אמיתית שלו. גם הרצון הראשון של אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את העולם או לרצות משהו. אולם, ... אליעד מגדיר בחירה חופשית אמיתית כמצב שבו האדם והאלוהים נמצאים באחדות מוחלטת עם המציאות. במצב זה אין הבדל בין הרצון לבין מה שקיים, ולכן זוהי הבחירה האמיתית, השלמות של המציאות עצמה. בחירה חופשית והשלכותיה הבדל בין אחדות לנפרדות האם אלוהים באמת קיים? מהות הרצון הראשון תפיסת הזמן והמקום באחדות מדוע בכלל לדבר על בחירה חופשית של אלוהים? הרעיון מתחיל מכך שרבים שואלים אם ... הוא מתלבט בין כמה אפשרויות, הוא בוחר מה לעשות. אולם, כאשר בודקים זאת לעומק, מגלים שהאדם אינו בוחר את הרצון שלו עצמו. כדי שיבצע פעולה מסוימת, עליו לרצות אותה. הרצון הזה נובע מרצון פנימי יותר, וגם הרצון הפנימי יותר נובע מרצון פנימי עמוק עוד יותר, וכן הלאה. בסופו של דבר, לאדם אין שליטה על הרצון הראשון שלו, ולכן לא מתקיימת בחירה חופשית אמיתית. למה גם לאלוהים אין בחירה חופשית? מפרספקטיבה מסוימת, אלוהים אינו מבצע ... שאלוהים ברא את העולם או בחר לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את העולם. הרצון הזה נוצר מעצמו, כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של ... העולם, ולפני כן היא הייתה אחדות מוחלטת. הרגע שבו נוצר רצון הוא עצמו רגע הבריאה האמיתי, כי כבר בהופעת הרצון יש שניים: הרצון והמבצע. אם לרצון של הבורא אין רצון שקדם לו, סימן שהוא נוצר מעצמו, ללא בחירה. מהו הרצון הראשון של הבורא ולמה הוא מבטא העדר בחירה? הרצון הראשון של הבורא, ברגע שהוא רצה משהו, הוא כבר בריאה. אם מדובר בשלב הראשוני, שבו האל עדיין באחדות מוחלטת, ... להסביר מי או מה גרם לרצון הראשון מתנגש בשאלה נוספת: אם לפני שהיה רצון כבר הייתה ישות אחת, הרי הרצון חייב היה לצאת ממנה, ואם הוא יצא ממנה בלי שהייתה בחירה קודמת, אין משמעות לכך שהאל בחר לרצות. אז ... קל וחומר שלבן אדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם מרגיש שיש לו רצון ושיש לו חופש לבחור, אבל בפועל הרצון הזה מגיע מעצמו בלי שהאדם בוחר בו. תחושת הבחירה נובעת מהרצון לעשות פעולה מסוימת, אבל רצון זה עצמו לא נבחר על ידו. אז מהי בכל זאת בחירה חופשית אמיתית? למרות ... מבט אחרת שלפיה לאלוהים (ובעקבות כך גם לאדם) יש בחירה חופשית במובן עמוק יותר. הבחירה החופשית הזו מתבטאת בכך שהרצון והמציאות הם אחד. כאשר האל רוצה את מה שקורה, ואין הפרדה בין הרצון לבין המימוש שלו, אפשר לומר שזהו מצב של בחירה מושלמת. לא מדובר על התלבטות בין אפשרויות, אלא על התאמה ... להגיע למצב שבו רצונו חופף למציאות. זה מצב של בחירה חופשית במובן שהכל מתרחש בהרמוניה, ללא חוויית מאבק בין הרצון למציאות. אך אין זו בחירה חופשית במובן הרגיל של לרצות או לא לרצות משהו, אלא ביטוי לכך שהרצון תואם את הקיים. כיצד מתבטא הדבר במעשה האלוהים? אומרים שאלוהים רוצה את כל מה שקורה, וכל מה שקורה הוא ביטוי של רצונו, אך מצד שני הוא לא בוחר לרצות. הרצון הראשון לא נברא מתוך רצון קודם, ולפיכך אין לאלוהים בחירה חופשית ברמה הראשונית. יחד עם זאת, כאשר הרצון קיים והמציאות מתקיימת בהתאמה מלאה לרצון הזה, ניתן לתאר זאת כבחירה חופשית במובן הגבוה, כי אין הפרדה בין הרצון למעשה. מה המסקנה הסופית? למעשה, אין לאף אחד בחירה חופשית במובן הרגיל. לאלוהים אין בחירה חופשית לרצות את מה שהוא רוצה, כי הרצון נוצר מעצמו כשהוא עוד היה במצב של אחדות ללא הפרדה. לאדם גם אין בחירה חופשית לגבי מה לרצות, כי ...
סוד האושר, סוד הרצון, במי תלוי האושר, איך להיות מאושר? הרצון להיות מאושר, שעבוד לרצון העצמי, למה יש רצון? מי יצר את הרצון? להבין את הרצון, המרדף אחרי הרצון, הדרך אל האושרסוד האושר, סוד הרצון, במי תלוי האושר, איך להיות מאושר? הרצון להיות מאושר, שעבוד לרצון העצמי, למה יש רצון? מי יצר את הרצון? להבין את הרצון, המרדף אחרי הרצון, הדרך אל האושרסוד האושר, סוד הרצון, במי תלוי האושר, איך להיות מאושר? הרצון להיות מאושר, שעבוד לרצון העצמי, למה יש רצון? מי יצר את הרצון? להבין את הרצון, המרדף אחרי הרצון, הדרך אל האושר מהו סוד האושר לפי אליעד כהן? הנושא שאליעד כהן עוסק בו הוא סוד האושר, כיצד להיות מאושרים באמת, והבנת המהות האמיתית של הרצון האנושי. לפי אליעד, האושר אינו תלוי במציאות החיצונית, אלא תלוי באופן מוחלט ברצון שלנו. האושר אינו תלוי במה שקורה ... את מבוקשו הוא שוב מרגיש חסר וממשיך לרדוף אחרי רצון אחר. לכן, הפתרון לפי אליעד הוא לא להשיג את הרצון, אלא להבין אותו לעומק. האם ניתן לשלוט על הרצון? אליעד מסביר לעומק כי ניתן לשלוט על הרצון, אך לא בדרך של דיכוי או התכחשות לו, אלא בדרך של הבנתו. הרצון הוא למעשה הסיבה האמיתית לכל תחושת סבל או אושר שאנו חווים. אליעד נותן דוגמה של אדם שסובל מכאב פיזי. ... לחלוטין, יכול לסבול מאוד אם המציאות לא מתאימה לרצונות שלו. לכן אליעד מדגיש שהסיבה לסבל אינה המצב עצמו, אלא הרצון של האדם ביחס למצב. מדוע חשוב להבין את הרצון ולא לשנות את המציאות? אליעד מדגיש שהבעיה המרכזית של האדם היא חוסר ההבנה שהאושר והסבל תלויים אך ורק ברצון, ... מביא לו אושר ומה גורם לו לסבל. במקום להשקיע כל הזמן בשינוי המציאות, עליו להבין לעומק את המנגנון של הרצון שלו. אם יגיע להבנה מדויקת וברורה לגבי למה הוא רוצה דברים מסוימים ולמה הוא לא רוצה דברים אחרים, רק ... ולהיפך, אדם יכול להיות בריא לגמרי ולהרגיש רע כי הוא מתנגד למשהו במציאות שלו. איך אפשר באמת להבין את הרצון לעומק? אליעד מדגיש שהשאלה המרכזית שאדם צריך לשאול את עצמו היא לא איך לשנות את המציאות, אלא למה אני ... שהאדם יחקור לעומק למה דבר אחד נחשב בעיניו טוב ואחר רע, הוא יוכל להגיע לנקודה שבה אין הבדל, ואז הרצון לא יגרום לו סבל. האם ניתן להפסיק את המרדף אחרי הרצונות? לפי אליעד, בהחלט ניתן להגיע למצב בו האדם מפסיק את המרדף אחרי הרצון. המצב הזה מגיע כאשר האדם מבין את האמת: שכל ההבדל בין טוב לרע הוא אשליה הנוצרת מתפיסת הרצון. אליעד ממליץ לנסות לדמיין מצב שבו האדם השיג את כל מה שרצה, ואז יגלה שבכל זאת הוא לא מסופק. ... ומאושר. לסיכום, איך ניתן להגיע לאושר אמיתי? בסופו של דבר, סוד האושר לפי אליעד כהן הוא ההבנה המלאה של הרצון, הבנת הסיבה מדוע אנחנו רוצים דברים, ולמה אנחנו בוחרים לרדוף אחרי מציאות שונה ממה שיש לנו. כאשר אדם מבין ... הוא חווה את האושר האמיתי, שאינו תלוי בדבר. איך לשלוט ברצון? מהו סוד האושר? במי תלוי האושר? איך להשתחרר מהרצון? האם ניתן לשלוט על הרצון? מה הקשר בין רצון וסבל? למה אנשים סובלים מכאב? מהו סוד האושר ואיך הוא קשור לרצון? בהרצאה של אליעד, נדונה השאלה כיצד להגיע לאושר, מהו הרצון, וכיצד הרצון משפיע על תחושותינו והחלטותינו. אליעד מציין כי כל תחום של האושר והסבל קשור לרצון שלנו, וכיצד אנחנו מבינים אותו ומגיבים אליו. כאשר אדם מרגיש רע, לעיתים הוא מרגיש חסר, וזה נובע מהרצון שלו להשיג משהו שאינו בידו. הוא מציע, במקום לנסות לשנות את המציאות, לשנות את עצמנו ולהבין את הרצון שלנו. מהו הרצון? איך הוא משפיע עלינו? הרצון, לפי אליעד, הוא לא רק תחושה של חיסרון, אלא הוא מקור להרגשות שלנו. הרצון מתחיל להרגיש חיסרון משום שאנו חושבים שיש משהו מחוץ לנו שצריך להישג או להתרחש כדי שנרגיש טוב. הרצון במובנים רבים משעבד אותנו, אנחנו רודפים אחרי משהו שכאילו יקנה לנו אושר, אך בפועל כל המרדף הזה הוא סבל במידה מסוימת. הרצון טמון בהרגשה של חסר, ובמה שאדם רוצה או לא רוצה. מהו המרדף אחרי הרצון? מדוע זה לא מביא לאושר? אליעד מדבר על המרדף האינסופי אחרי הרצון, אשר הוא בעצם מרדף אחרי האשליה שהשגת הרצון תביא לאושר. הוא מציין כי כל אדם שרוצה משהו, גם כשהוא משיג את מבוקשו, ימצא את עצמו אחר כך ... חדש, ובסופו של דבר אתה רודף אחרי משהו ששוב יהפוך לדימוי של חיסרון. מהו סוד האושר? הסוד טמון בהבנת הרצון עצמו. אם נבין את הרצון, נוכל להשתחרר מהשעבוד אליו. אליעד מציע שבעצם לא תמיד אנחנו צריכים לשנות את המציאות כדי להרגיש טוב - מה שצריך לעשות הוא לשנות את הרצון, להבין מה רצוי לנו ומדוע. כאשר אדם מבין שהסיבה שהוא רוצה משהו לא תמיד בהכרח הגיונית או מציאותית, הוא יכול להתחיל לשחרר את עצמו מהמרדף אחרי הרצון. איך לשלוט על הרצון? אליעד מסביר ששליטה על הרצון אינה תלויה בשינוי המציאות, אלא בשינוי היחס שלנו כלפי מה שמתרחש. עלינו להבין שמה שמתרחש בחיים הוא תוצאה של הרצון שלנו. לדוגמה, אם יש לנו כאב פיזי, תסכול או חוסר במשהו, זה לא אומר בהכרח שהסיבה היא חיצונית לנו, אלא משהו פנימי - הרצון שלנו שגרם לכך. כאשר אדם מבין את זה, הוא יכול להתחיל לשחרר את עצמו מהתסכולים של המרדף אחרי הרצון. מה ההשלכות של להבין את הרצון? כאשר אדם מבין את הרצון, הוא משוחרר מהמרדף אחרי תחושות של חסר. הרצון ...
רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1 האם באמת יש לנו בחירה חופשית? השאלה המרכזית שמעלה אליעד כהן בהרצאה היא האם יש לנו בחירה חופשית והאם האדם באמת אחראי על הרצון שלו, או שמא הרצון מנוהל על ידי משהו חיצוני ואיננו יכולים לשלוט בו כלל. אליעד מתחיל בהסבר בסיסי של תהליך קבלת ההחלטות שלנו: ... הוא לא יכול היה לעשות אחרת, אלא אם כן היה לו רצון אחר שהיה חזק מספיק כדי לבטל את הרצון הראשון. מכאן עולה השאלה מי אחראי על אותו רצון ראשוני שמניע את כל הפעולות שלנו. כדי להמחיש את הנושא, ... אין כאב, אלא האם האדם בוחר את האופן שבו הוא מגיב לכאב - כלומר, האם הוא יכול לבחור את הרצון שלו להרגיש את הכאב או לא. מהו מקור הרצון וכיצד הוא שולט בנו? אליעד מסביר שהרצון הוא השולט הבלעדי בהתנהגות שלנו. אם האדם מרגיש טוב, זה משום שהוא רוצה את מה שקורה, ואם האדם מרגיש ... לא רוצה את מה שקורה. הכל בסופו של דבר מסתכם ברצון. אם לא היה רצון, לא הייתה שום פעולה. הרצון הוא כמו השלט של הרובוט, שמפעיל את כל תנועות הגוף ומחשבות האדם. לכן, השאלה האמיתית היא: מי אחראי לרצון שלי? או מי מפעיל את הרצון שלי?. אליעד נותן דוגמה מהסדרה המצוירת תום וגרי: בסצנה שבה תום וגרי מגיעים בטעות לכוכב שבו כלבים שולטים בחתולים ... הוא ירצה או לא ירצה. מדוע לא ניתן לשלוט ברצון באופן מוחלט? אליעד מסביר שאי אפשר באמת לבחור את הרצון, כי כדי לבחור ברצון מסוים, האדם חייב שיהיה לו רצון אחר. למשל, אם אדם רוצה לאכול, והוא מצליח להתגבר על הרצון הזה ולא לאכול, זה בגלל רצון אחר שאומר לו לא לאכול. בסופו של דבר, גם אותו רצון להתגבר הוא ... באמת, מכיוון שכדי לשלוט בו צריך שיהיה רצון נוסף, שגם עליו צריך לשלוט, וכך הלאה עד אינסוף. במילים אחרות, הרצון הראשוני הוא לא משהו שהאדם בוחר, אלא משהו שפשוט קורה לו. האם אנחנו המסובב או המסובב הראשון? נקודה נוספת ... הוא רוצה שיהיה לו טוב, כי הוא מפחד שיהיה לו רע. אבל מדוע הוא מפחד שיהיה לו רע? מדוע הרצון להרגיש טוב או לא להרגיש רע מופיע בכלל? האדם אינו יכול לשלוט על רצון זה, כיוון שהוא מופעל על ... של המציאות שלו. מנקודת המבט הזו, האדם עצמו הוא אלוהים, ומכאן יש לו שליטה מוחלטת על כל דבר, כולל הרצון. מהו התהליך לחקירת הרצון והשליטה העצמית? אליעד מציע תהליך ברור ומובנה כיצד לחקור את עצמנו ואת הרצון שלנו לעומק: ראשית, כל פעולה שאנחנו עושים, יש לשאול למה אנחנו עושים אותה. התשובה תהיה תמיד - כי אנחנו ... מכן, לשאול מדוע אנחנו רוצים לעשות את הפעולה הזאת. השלב הבא הוא לשאול מי אחראי לרצון עצמו - האם הרצון הזה נוצר מבחירה שלנו, או שהוא נוצר באופן אוטומטי על ידי סיבות חיצוניות. ככל שהחקירה מעמיקה יותר, האדם אמור ... שהמטרה הסופית של תהליך זה היא להגיע למצב שבו האדם מבין בצורה ברורה ומוחלטת שאין לו שליטה אמיתית על הרצון. דווקא מתוך ההבנה המוחלטת שאין לאדם שליטה, תגיע לבסוף הבנה אחרת ועמוקה יותר - ההבנה שהאדם עצמו הוא אחד עם המציאות כולה, ולכן השליטה והרצון הם אחד. במצב כזה האדם הופך להיות חופשי באמת. איך להבין את המשמעות של הרצון והבחירה החופשית? אליעד מסכם שאם האדם רוצה להבין באמת את המשמעות של החיים ואת הבחירה החופשית, עליו להפסיק לשאול ... יש זמן ומקום, וכך הלאה. כאשר האדם יתעמק בשאלות האלה, הוא יגיע להבנה עמוקה של המציאות, ואז שאלת הבחירה והרצון תהפוך לברורה ומובנת מאליה. האם באמת יש לנו בחירה חופשית? רצון חופשי: האם אנחנו שולטים בו? הקשר בין רצון, חוויות ותודעה הבנת הרצון במציאות ובחיים מי שולט ברצון שלנו? איך נוצרת בחירה חופשית? מהי משמעות הרצון החופשי והאם אנחנו באמת בוחרים? הוויכוח על בחירה חופשית ורצון הוא נושא עמוק ומורכב, שמעסיק את המחשבה האנושית במשך ... - האם היא חווה את הפעולות או רק מבינה אותן בשכל? בהמשך השיחה, אליעד מתמקד בהסבר העמוק יותר של הרצון. הוא מציין כי הרצון הוא זה שמניע אותנו לפעול, וכדי להבין את השאלה האם יש לנו בחירה חופשית, חשוב להבין את מקור הרצון. הוא משווה את האדם לרובוט - הגוף פועל, והרצון הוא שמניע את פעולתו. אליעד שואל האם אנו יכולים לשלוט ברצון שלנו, ואם לא, אז איך אנחנו יכולים להרגיש ... אם הוא היה שולט בו, היה לו אפשרות לשנות את הרצונות על פי בחירתו. כל פעולה שאנחנו עושים נובעת מהרצון - ולכן השאלה היא, מי מניע את הרצון? האם יש לנו שליטה על הרצון או שהוא מנוהל מבחוץ? כדי להסביר זאת, אליעד מציין שלפעמים יש לנו רצון לשנות פעולה, אבל כדי לעשות זאת, אנחנו צריכים לרצות משהו אחר. לכן, הוא שואל אם אפשר באמת להיות אחראיים על הרצון שלנו. לסיום, אליעד מבהיר שהשאלה המרכזית היא לא אם יש לנו רצון, אלא מהו מקומו של הרצון בחיינו. האם אנחנו יכולים לשנות אותו, או האם אנחנו רק חווים אותו? השיחה נוגעת במעגליות של הרצון והבנה עצמית, ומובילה למסקנה שאולי אין לנו באמת שליטה על הרצון, אלא רק על הדרך שבה אנחנו מפרשים ומבינים אותו. האם באמת יש לנו בחירה חופשית? רצון חופשי: האם אנחנו שולטים בו? הקשר בין רצון, חוויות ותודעה הבנת הרצון במציאות ובחיים שאלה: אחרי הרבה בלבולים, הגעתי למסקנה שאני צריכה לעשות משהו עקבי ופשוט בעיני. אליעד: מה זה אומר? ... לעשות משהו, רק רצון אחר יכול לבטל אותו. שאלת השאלות היא מי אחראי לרצון שלך? כי את עבד של הרצון, למשל אני אלוהים ועכשיו שתלתי בתוכך מנגנון רצון. בתום וגרי יש סצנה יפה שהם בורחים מאיזה כלב, ואז הם ... שמפעיל, הוא לוחץ והרובוט זז, את אפילו רואה את הרכיבים. עכשיו את גוף שפועל, ומה מפעיל את הגוף הזה? הרצון, מי שולט במה שאת מרגישה? הרצון, אם את רוצה את מרגישה טוב, אם את לא רוצה את מרגישה רע. שאלה: יש לה רצון, אבל מי שולט ברצון? אליעד: השאלה היא מי שולט ברצון? תראי, הרצון הוא זה שמפעיל אותך, זה ברור לך? האם את מסכימה איתי שאין שום דבר שאת יכולה לעשות ללא הרצון? שאלה: כן אליעד: הרצון הוא השלט שלך, עכשיו השאלה מי אחראי עליו? האם את אחראית על הרצון? מי מפעיל את הרצון? איך הרצון ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?