... אמיתי, וודאות אמיתית, כנראה אולי,
חוויה רגשית, מחויב המציאות, מציאות לא הגיונית, שקרים קטנים מה המשמעות של ספק אמיתי וודאות אמיתית לפי אליעד כהן? בשיחה זו ... באופן מוחלט. אליעד מתחיל מכך שכל סבל של האדם נובע מרצון מסוים שקיים בתוכו. הוא מסביר שהרצון הוא הסיבה לכך שהאדם
מרגיש שחסר לו משהו, ובכך הוא יוצר סבל לעצמו. האדם רוצה משהו אחד ולא משהו אחר, וכך נוצר אצלו סבל, משום שהוא לא מקבל את מה ... הוא סובל. כלומר, הסבל הוא תמיד תוצאה של רצון. איך אפשר לדעת אם מה שאתה חושב זאת האמת? אליעד מסביר שלפעמים האדם
מרגיש שהוא לא יודע מהי האמת, או שהוא לא בטוח בשום דבר. הוא טוען שכאשר האדם אומר אני לא יודע מה זאת האמת, הוא למעשה משקר לעצמו. למה? כי אם מישהו, למשל, היה גונב לך כסף, היית מיד
מרגיש שזה לא טוב ולא נכון. אתה יודע בבירור שהגניבה היא שקר ולא אמת עבורך, כלומר, אתה כן יודע להבחין בין אמת לשקר, לפחות ... כן עם עצמו ולהודות שיש לו אמת פנימית. גם אם הוא לא יודע את האמת הגדולה של המציאות, הוא יודע בתוך תוכו שיש דברים
שמרגישים לו יותר אמיתיים ודברים
שמרגישים פחות אמיתיים. הדרך להתחיל להתקרב לאמת היא להיות נאמן לאותה אמת פנימית, אפילו ברמה הפשוטה ביותר. למה האדם ממשיך לחפש אם הוא לא בטוח שיש תשובה בסוף הדרך? אליעד מבהיר שהסיבה שהאדם מחפש את האמת, היא כי בתוכו יש זיכרון או
תחושה שיש סוף לחיפוש הזה. האדם לא היה מחפש שום דבר, אם הוא לא היה בטוח (לפחות באופן תת - מודע) שיש מה למצוא. בעצם, ... אחרי שהאדם יתרגל להטיל ספק בדברים האלה, יהיה לו קל יותר להטיל ספק גם בדברים הפנימיים יותר, כמו החושים שלו,
התחושות שלו, והמחשבות שלו. הדרך להגיע לוודאות מוחלטת היא לא על ידי ניסיון לאחוז באיזושהי וודאות חלקית, אלא ... את האמת המוחלטת שאי אפשר לפקפק בה יותר. רק כאשר האדם יגיע לשם, הוא יהיה בוודאות מוחלטת ואמיתית. מה לעשות כשהאדם
מרגיש שמשהו מציק לו אבל הוא לא יודע מה בדיוק? אליעד מסביר שבמצב כזה האדם צריך להתחיל דווקא מדברים קטנים ומוחשיים. הוא ... שבאמת מפריעים לו, באמת מחויבים שיפריעו לו. אליעד מדגיש שרק אם האדם יהיה כנה עם עצמו לחלוטין, ויחקור למה באמת הוא
מרגיש שמשהו מפריע לו, הוא יוכל להגיע להבנת השורש של הבעיה ולהפסיק לסבול. איך האדם יכול להיות בטוח בשום דבר ועדיין
להרגיש טוב? אליעד טוען שהאדם מפחד מהרעיון שהוא לא בטוח בשום דבר, כי הוא חושב שאם הוא יהיה בחוסר ודאות מוחלטת, הוא
ירגיש רע. אבל למעשה, חוסר הוודאות המוחלט הזה הוא הדבר היחיד שמאפשר לאדם להיות באמת חופשי ומאושר. כאשר האדם מוכן באמת ... משתחרר מהתלות באותן ודאויות, ואז הוא חופשי באמת. הוודאות היחידה האמיתית היא לא להיות בטוח בשום דבר. רק מי שמגיע
לחוויה הזאת באמת יכול להפסיק לסבול ולהיות חופשי באמת. למה חשוב לא לשקר לעצמך לפי אליעד כהן? אליעד מדגיש שהבעיה ... דברים מסוימים, או שהוא בספק לגבי דברים מסוימים, אבל בפועל הוא לא באמת כנה עם עצמו. האדם צריך לבדוק לעומק כל מחשבה
ותחושה שלו ולהיות אמיתי לגמרי עם עצמו. כאשר האדם מפסיק לשקר לעצמו, הוא יכול באמת להתקדם ולהבין את המציאות כפי ... היא הבסיס לכל הבנת האמת. רק כאשר האדם כנה לחלוטין עם עצמו, הוא יכול לחוות את המציאות בצורה אמיתית ומלאה ולהגיע
לחוויה של וודאות מוחלטת. איך הסיכום של הרעיון המרכזי שאליעד כהן מעביר בשיחה זו? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מעביר ... לא טוב לך מבפנים. כאשר אתה אומר שאתה רוצה את זה, פירושו, שרע לי משאר הדברים. לומר, שאני רוצה להיות שבע, זה להיות
בחוויה שרעב זה לא טוב. שאלה: האם יש וודאות בדרך שלך? אליעד: קודם אתה צריך לשאול, מה היא וודאות? האם יש לך וודאות בדברים אחרים? השאלה שלך נובעת מכך שאתה
מרגיש הבדל בין וודאות לספק. מה זה אומר, כאשר אני אומר למישהו, תחפש את האמת, והוא אומר שהוא לא יודע מה היא האמת, הוא למעשה ... יודע שיש. אם לא היית יודע שיש לא היית מחפש שום דבר. החיפוש שלך מבטא את זה, שבתוכך אתה חושב שיש סוף. שאלה: אני
מרגיש שיש כוח שמפעיל אותי, אבל אני מטיל בו ספק. אליעד: יש לך ספק, אתה חושב שיש לך בחירה, אבל השאלה היא מי אתה? אולי אתה ... תהיה לי בחירה? קודם כל אתה צריך לבדוק מה מפריע לך. אין טעם לעשות דברים, אם אתה לא יודע מה מפריע לך. לאדם בחיים יש
תחושה שמשהו מציק לו, אבל הוא לא יודע מה מציק לו. יש שני מצבים, או ששום דבר חיצוני לא מציק לך, חוץ
מתחושה פנימית שמציקה לך. אבל יש מצב אחר,
שהתחושה הפנימית מציקה לי, אבל גם דברים חיצוניים. מה זה אומר? זה אומר שבך יש
תחושה שמציקה לך, ואתה לא יודע להגדיר אותה, אבל בפועל היא מתבטאת בדברים קטנים. אם מקרבים אליך אש וזה מציק לך, זה ... מגיעים להבנה שהכל זה כלום. אליעד: תשים לב, במשפט הזה אמרת שני דברים הפוכים, להגיד שהכל זה כלום, זה להגיד שני
חוויות מנוגדות שקורות בזה אחר זה. כשאתה אומר הכל, אתה רואה נפרדות, ושאתה אומר כלום, אתה לא רואה שום דבר. אז אתה לא חווה זאת, שזה בו זמנית זה אחד, אתה חווה שני
חוויות אחת אחרי השנייה. אז אתה לא מגיע לכלום, אלא מגיע לזה, שזה גם כלום. יש הבדל גדול, בין נעלם לי העולם, לבין זה ... אומרת, הנה צמצום, הנה הפרדה. אבל עדיין לא בדקת מה יש מאחור. אז את כל הזמן יוצרת עוד נפרדות ועוד נפרדות. הסיבה שאנו
חווים צמצום, היא בגלל שאנו אומרים, אם אני חווה כך, אז זה נכון. אבל אם תגידי, אז מה אם אני חווה כך, מי אמר שזה נכון? מצד האמת יש פה הכל, אבל אם לא תפקפקי
בחוויה שלך, את תמשיכי לסבול ולחוות נפרדות. צריך לחבר את השכל
לרגש. כשאתה רעב, אתה חווה שאתה רעב, והשכל שלך מבין שאתה רעב, אף אחד לא יסיח את דעתך מהרצון שלך לאכול. זה מה שנקרא שהשכל
והרגש מחוברים. זה המקום שאתה צריך להיות, היכן שהשכל
והרגש מחוברים. אם אתה רוצה לשאול שאלה, אבל מפחד שהשאלה תברח לך, אז זה אומר שאתה לא נמצא בשאלה ב