... חברתית, יותר מידי נחמד לאנשים, בעיות במקום עבודה, מריבות עם אנשים, איך לא לפחד מאנשים? נחמדות יתר, מרצה אנשים, ריצוי אנשים, לא
מרגיש בנוח עם אנשים, חלק 2 למה קשה לבקש עזרה מאחרים? מה הסיבות לפחד מכך? אליעד כהן מתאר כיצד אנשים רבים מתקשים לבקש עזרה או טובות מאחרים, על אף שייתכן והם זקוקים לכך. אחת הסיבות לכך היא החשש מהתגובה השלילית או
מתחושת דחייה. לדוגמה, אדם שעובד במסעדה עשוי להימנע מלבקש עזרה מהברמן, למרות שהוא נמצא במרחק נגיעה ממנו, כי הוא חושש שמא הברמן לא ירצה לעזור לו, או שיביע חוסר נוחות. הסיבה לכך אינה בהכרח הגיונית או פרקטית, אלא גם
רגשית. תחושת האי - נוחות נובעת מהפחד לקבל תגובה שלילית, למרות שאין סיבה מעשית או לוגית שזו תהיה תגובת ... כי הפחד לבקש קשור במידה רבה לציפייה פנימית לקבל יחס חיובי מהצד השני. אם האדם מצפה שהאחר יענה לו בסיוע או בקבלה, כל סירוב גורם
לתחושת אכזבה פנימית, שכן האדם
מרגיש שנפגע מהמענה של הצד השני. התפיסה החברתית המובילה לכך היא האמונה שאם אתה נותן לאחר, הוא יחזור ויתן לך בסופו של דבר. כאשר הציפייה לא מתממשת, נוצר מתח פנימי, והאדם
מרגיש כאב או אכזבה. למה קשה לקבל לא מאחרים? הקושי לקבל לא או סירוב נובע לרוב
מהתחושה שזה משקף חוסר ערך או חוסר כבוד כלפי האדם המבקש. לדוגמה, אדם שעובד במסעדה יכול
להרגיש פגוע אם הוא מבקש עזרה מהברמן והברמן לא עוזר לו, גם אם אין לכך סיבה ממשית. הסירוב נתפס כאי - כבוד, ... ממישהו שיגיב כפי שהוא היה מגיב במצב דומה, ולהבין שזו ציפייה לא תמיד ריאלית. 2. לנטרל את החשש מהסירוב: השלב השני הוא להתמודד עם
תחושת הכישלון שמגיעה בעקבות סירוב. יש להבין שהסירוב הוא רק אינדיקציה להשפעת המצב על האדם השני, ... עזרה? לפי אליעד, הפחד לקבל לא משדר לעיתים סיפור פנימי של אני לא ראוי, אני לא שווה או אני לא מספיק טוב. אדם שעוזר לאחרים עלול
להרגיש כאילו הוא לא מקבל את התמורה המגיעה לו,
והתחושות הללו מקבלות חיזוק כאשר הצד השני לא מגיב בהתאם לציפיותיו. במקרים כאלה, האדם כועס על עצמו ... לפחד לבקש מאנשים? למה אנשים מרצים אחרים? איך להתמודד עם חרדה חברתית? מדוע קשה לקבל סירוב? איך לתת בלי לצפות לתמורה? למה אני
מרגיש לא בנוח עם אנשים? מה הסיבות לריצוי יתר? למה אנשים מפחדים לבקש עזרה או טובות מאחרים? אנשים רבים מפחדים לבקש עזרה או טובות מאחרים כי הם חוששים מתגובה שלילית או
מתחושת דחייה ואכזבה. אליעד כהן מסביר את התופעה בצורה מפורטת באמצעות דוגמה של אדם העובד במסעדה שחש אי ... שנמצא קרוב יותר למטבח, הוא מעדיף לקחת בעצמו או להימנע מלבקש. הסיבה לכך, מסביר אליעד, אינה תמיד לוגית או מעשית בלבד. האדם יכול
להרגיש שלברמן לא יהיה נעים או נוח לעזור לו, אף על פי שהברמן עשוי להיות מחויב מתוקף תפקידו. כאן יש שתי סיבות: אחת היא סיבה פרקטית - הברמן עסוק או טרוד עם לקוחות אחרים, והשנייה
רגשית - האדם עצמו חש אי - נעימות, חוסר ביטחון, פחד מדחייה או אכזבה. הוא מפחד לקבל תגובה שלילית ולכן ... שפוחד לבקש בעצם מצפה שהאחר יהיה חיובי, ידידותי וירצה לעזור לו. הציפייה הזאת יוצרת לחץ ואי - נוחות, כי אם הוא יקבל סירוב, הוא
ירגיש נפגע ומאוכזב. הציפייה החברתית שמי שאתה טוב אליו יחזיר לך טובה דומה, יוצרת מתח פנימי ומונעת מהאדם ... לדוגמה, אליעד מתאר מקרה של אדם הנוסע על קטנוע שעומד ברמזור ומבקש מנהג אחר שיזוז קצת קדימה. אם הנהג השני לא יזוז, אותו אדם
ירגיש נפגע, משום שהוא חושב לעצמו: אני הייתי זז אם היו מבקשים ממני. כלומר, האדם חושב באופן לא מודע שאחרים מחויבים לפעול בדיוק כפי שהוא היה פועל. כשהאחר לא פועל כך, הוא
מרגיש שמזלזלים בו או פוגעים בו. הבעיה היא לא רק עצם הסירוב, אלא
התחושה שהסירוב משקף משהו עמוק יותר - אני לא שווה, לא שמים עליי, לא מכבדים אותי. כאן עולה דוגמה נוספת של העובד במסעדה שמתאכזב כאשר הברמן אינו מוכן לעזור לו למרות שהוא עצמו תמיד עוזר לברמן.
התחושה היא תחושה של חוסר צדק: אם אני הייתי טוב אליו, איך הוא לא יכול להיות טוב אליי בחזרה?. מה המשמעות של ... לנטרל את החשש מהסירוב: להגיע למצב שבו אתה מסוגל לבקש משהו מתוך הבנה עמוקה שגם אם תקבל לא, זה לא ישפיע על הערך העצמי שלך או על
הרגשתך. להבין שהסירוב של האחר אינו אומר שום דבר עליך באופן אישי, אלא רק על העדפתו או יכולתו ברגע ... הייתה הפוכה הוא היה נענה למרות שלא היה רוצה בכך באמת. האדם צריך לבדוק עם עצמו האם הוא מעניק לאחרים דברים ללא רצונו, כי זה יוצר
תחושה עמוקה של קיפוח כאשר הוא לא מקבל יחס דומה מהצד השני. אליעד מציע להבין היטב את הסיפור הפנימי ... לפחד לבקש מאנשים? למה אנשים מרצים אחרים? איך להתמודד עם חרדה חברתית? מדוע קשה לקבל סירוב? איך לתת בלי לצפות לתמורה? למה אני
מרגיש לא בנוח עם אנשים? מה הסיבות לריצוי יתר? ...