... מנגנון האושר והסבל וכיצד עובד הרצון? אליעד כהן מסביר את מנגנון האושר והסבל דרך הבנת המהות של הרצון האנושי. כל
התחושות הטובות והרעות שלנו מבוססות על מושג החיסרון.
התחושה שמשהו חסר לנו מייצרת סבל, והרצון למלא את החיסרון יוצר
תחושה של אושר כאשר הוא מתמלא. לדוגמה, אדם חש כאב כשהוא רעב כי חסר לו אוכל, וברגע שהוא אוכל,
התחושה של החיסרון מתמלאת ומגיעה
תחושת האושר. עם זאת, אליעד מציין שגם כאשר אדם ממלא את כל רצונותיו, עדיין נותר בו חיסרון בסיסי ומהותי. הוא מביא דוגמה של אדם שמדמיין כי יש לו את כל מה שהוא רוצה - כסף, בריאות, הצלחה, ועדיין, באופן בלתי נמנע, הוא
ירגיש שחסר לו דבר נוסף, כי בעצם ההגדרה של יש קיימת תמיד הגדרה נגדית של אין. האם כאב הוא דבר אובייקטיבי או סובייקטיבי? אליעד מציג דיון לגבי אובייקטיביות וסובייקטיביות של הכאב. ... לעומת כאב פנימי, כמו כאב בטן. למרות שלכאורה מדובר בשני סוגים שונים של כאב, במהות שניהם זהים כי הם מבטאים את
התחושה של חוסר ההתאמה בין הרצון למציאות - המציאות נגד רצונך. לדוגמה, הוא מציין שכאב חיצוני של מכה וכאב פנימי של מחלה שונים רק בצורתם, אך במהות שניהם מבטאים סבל בשל ... חיסרון לדבר ההפוך. לדוגמה, אדם שאין לו כסף חש חיסרון של כסף, אך ברגע שיש לו הרבה כסף, החיסרון מתהפך והוא עשוי
להרגיש שחסר לו
הריגוש שהיה בעבר כשלא היה לו כסף. האדם, למעשה, לא רוצה באמת את הדבר עצמו, אלא הוא רוצה את המילוי של החיסרון. אך המילוי הוא תמיד זמני, מכיוון שתמיד יש דבר נוסף שחסר. האדם נמצא במרדף בלתי פוסק אחר מילוי חסרונות חדשים, ולכן לעולם אינו מגיע
לתחושת שלמות אמיתית. מה הסיבה האמיתית לרצונות שלנו? אליעד מסביר שהסיבה האמיתית מאחורי הרצונות היא
תחושת החיסרון הבסיסית שקיימת באופן תמידי. לדוגמה, כאשר אדם אומר שהוא רוצה כסף או בריאות, בפועל הוא רוצה למלא את החיסרון של אין כסף או אין בריאות. אולם, במציאות, ברגע שהוא ישיג את רצונו, יופיע חיסרון חדש, אחר. אליעד מתאר את הרצון כמשהו שנוצר משני רכיבים: הרכיב הראשון הוא
התחושה שמשהו חסר. הרכיב השני הוא הצורה הספציפית שהאדם מאמין שתמלא את החיסרון. לדוגמה, חסר לי אוכל, ולכן הצורה הספציפית היא אני רוצה לאכול. האם אפשר להפסיק את המרדף אחרי ... במטרה להמחיש שגם במצב כזה עדיין יישאר בו חיסרון. גם כאשר האדם משיג את כל מה שהוא רוצה באופן דמיוני, הוא עדיין
ירגיש תחושה של חוסר סיפוק. אליעד מבהיר
שהתחושה הזו של החיסרון לעולם אינה נעלמת, מכיוון שהאדם רוצה באופן מובנה גם את הדבר וגם את ההיפך שלו בו זמנית. האדם רוצה שלמות מוחלטת, אך שלמות כזו אינה אפשרית בעולם ... הספר היא לעזור לאדם להגיע לתפיסת המציאות שבה הוא חווה באופן ישיר שאין באמת הבדל בין דבר להיפוכו. האדם מגיע
לתחושה של שלמות אמיתית שבה אין יותר סבל או אושר מותנה, אלא
חוויה של אחדות מוחלטת. האם הכאב הוא הכרחי להישרדות או רק מנגנון אקראי? אליעד דן בשאלה האם כאב הכרחי להישרדות, ומסביר שכאב הוא בעצם סוג של איתות על חיסרון. הוא נותן דוגמאות כמו רעב, כאב פיזי, ופחד, ומציין שהכאב יכול להיות מנגנון הישרדותי, אך זה אינו מחויב. בפועל,
תחושת הכאב היא תמיד סובייקטיבית, תלויה בהגדרה של האדם ובדרך בה הוא מתייחס למציאות. לדוגמה, אדם היפוכונדר חש כאב ופחד ממחלה למרות שאין בהכרח סכנה ממשית. הכאב במקרה ... הם מעגל אינסופי. כאשר הוא מבין זאת לעומק, הוא יכול להפסיק לרדוף באופן בלתי פוסק אחרי מילוי חסרונות, ולהגיע
לחוויה של שחרור אמיתי מהסבל שנוצר מהפער בין רצון למציאות. אליעד מציע לאדם לפתח יכולת חשיבה ודמיון, ולהשתמש בהם כדי להגיע להבנת המציאות שבה אין באמת הבדל בין הדבר ...