... כמו שולחן, מבלי להסתמך על השכל? זהו אתגר מעמיק שמעלה אליעד כהן, ומסביר כיצד ניתן להבחין במחשבות
ובתחושות בצורה שונה ממה שאנו רגילים לעשות ביום - יום. כשרואים שולחן, השכל ... לשורש שלה. לדוגמה, כאשר אנו זוכרים משהו, חשוב להבין מהו המקור שמחייה את הזיכרון. כל מחשבה,
תחושה ורצון מבוססים על הבחנה בין יש לאין. ברגע שמבינים זאת, אפשר לראות את המציאות דרך ההבחנה הזו, ולפני השכל. זהו שלב שבו התודעה מתחילה לחוות את הדברים בצורה שונה, מעין
חוויה של אין שכל של חכמים, שבה אין הגדרה נוקשה למציאות. הקשר בין אני ... עצומה של מידע. כדי להבין את קיומו של דבר, כמו שולחן, צריך עיבוד של אינפורמציה: זיכרון, צבע, צורה,
תחושות ועוד. כל המחשבות,
תחושות ורצונות שלנו נובעים מההבחנה בין יש לאין. חקר אני מוביל אותנו להבנה ... של הדברים. ניתן לראות את הצורה מבלי להאמין במציאותה כפי שהיא נתפסת על ידי השכל. איך לחקור את
החוויה של ראיית שולחן? כיצד אפשר לפרק את
החוויה של ראיית שולחן? אליעד מציע לקחת חפץ כמו שולחן או כוס ולבדוק את כל רכיבי
החוויה: מה אני רואה? מה החושים המעורבים? מה הצבע, הצורה והמשמעות שלי? המשך ... יכול להוביל להבנה עמוקה של ההפרדה בין יש לאין, שמביאה להכרה בכך שכולה מבוססת על הבחנה זו. האם
תחושה שונה מהבנה? האם יש הבדל בין
להרגיש ולהבין? אליעד טוען כי בסופו של דבר, אין הבדל מהותי בין
תחושה להבנה, כי כל אחד מהם הוא ביטוי לאותו תהליך פנימי. כך, גם אם
נרגיש או נבין, אנחנו למעשה
חווים את אותו תהליך פנימי של חקירה והבחנה. מהם תוצאות החקירה העמוקה? אליעד ... או לא. אנו יכולים לפעול בניתוח כפי שעשינו קודם, ועדיין להיות מודעים לכך שאין הבדל בין ניתוח לבין
חוויה בלתי נפרדת מהמציאות. מה התועלת
בחוויה הזו? האם
החוויה הזו קשורה לאושר מוחלט? אליעד טוען כי
חוויה כזו פותחת את הדרך לאושר, כי היא מאפשרת להבין שההפרדה בין יש לאין לא ... חופשי יותר, בלי פחד מהשפעתן של הגדרות נוקשות. הבנת מקור המחשבות ההבחנה בין יש לאין הקשר בין רצון,
תחושה ומחשבה מדיטציה והבנה שכלית השלב של אין שכל
החוויה הפנימית של המודעות איך אפשר להתבונן בשולחן בלי להשתמש בשכל? ... של ראיית שולחן, מנין נוצרה הידיעה על שולחן, איך היא קיבלה חיים? וכאשר מסתכלים לעומק בכל מחשבה,
תחושה או רצון (כולל
תחושת האני) , רואים שבסופו של דבר הכל מבוסס על ההפרדה בין יש לאין. ... עמוקה, ולא מאי - שפיות. מהו האני וכיצד הוא מתקשר להבחנה בין יש לאין? שאלה: מה בדיוק קורה
כשמרגישים אני? תשובה: האני הוא נקודה, גודל קטן לאינסוף, שממנו יוצאת כמות עצומה של מידע. כדי להגדיר משהו כדבר מוחשי כמו שולחן, צריך שכבה על שכבה של אינפורמציה: זיכרון, צבע, צורה,
תחושות, משמעויות ועוד. האני הבסיסי מתהווה ברגע שיש הבחנה כלשהי בין משהו ... את מקור האני, רואים שזה נובע מהעובדה שקיימת הפרדה כללית בין קיים ללא קיים. שאלה: איך זה קשור
לתחושה? תשובה: זו שאלה על מודעות. כמו שאדם מדמיין פילים ויודע בו - זמנית ... קורה כשעדיין רואים שולחן וכסא, אך בו - זמנית לא רואים אותם? תשובה: כשמגיעים להבנה העמוקה, נוצרת
חוויה דו - כיוונית: מצד אחד החושים והמוח עדיין קולטים ומפרשים, ומצד שני ... גם יודעים דברים מוגדרים, וגם לא יודעים כלום. איך החקירה המעשית מתבצעת? שאלה: כיצד בפועל אפשר לפרק
חוויה של שולחן? תשובה: לוקחים חפץ כמו כוס או שולחן, ובודקים שלב אחר ... אני רואה את זה? אילו חושים מעורבים? מה הצבע והצורה? מה המשמעות שלי לאותו חפץ? ממשיכים עד שמגיעים
לחוויה עמוקה: אני זה שמפריד בין יש לאין, וכך נוצרה ההבנה על שולחן. ... את זה עד הקצה, קולטים גם את ההיפך הגמור של ההפרדה, כלומר, שאין שום הפרדה. שאלה: האם זה אומר
להרגיש במקום להבין? תשובה: אין באמת הבדל בין
להרגיש ולהבין. הכל תלוי בשפה. יש כאלה שבשבילם
להרגיש אומר משהו מוחשי יותר מלהבין, ולכן משתמשים לעתים במילה לה