... איך מנהלים שיחה יכולת רטורית רטוריקה דיבייטינג - חלק 6 תן לבן אדם
תחושה שאתה מתלהב לדבר איתו. זה יגרום לו
להרגיש שאתה אוהב אותו. וזה יגרום ליצירת אמון שלך מולו. מה שיגרום לך להיות מסוגל לשכנע אותו יותר בקלות. בפועל, דבר ... חכם. לדוגמה, הוא אומר טענה כלשהי מידע כלשהו. תגיב בצורה שתגרום לו
להרגיש שאתה מעריך ומתייחס בכבוד למידע שהוא הציג. אם אתה רוצה לגרום למישהו לתת בך אמון, אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות ... רוצה לומר, בדיוק במשפטים ובמילים שהוא היה רוצה לומר. זה גורם לשומע
להרגיש שאתה מזדהה איתו ומבין אותו בצורה מוחלטת. ואיך אפשר לדעת מה האדם השני רוצה לומר, ובאיזה מילים בדיוק הוא רוצה ... שלו... וכמובן שצריך לשים לב שלא לעשות את זה בצורה מחשידה. תיצור
תחושה רגועה בשיחה. תשדר רוגע ושהכל בסדר, כדי לגרום לאדם השני גם להיות רגוע. כשהשני לחוץ, לפעמים קשה יותר ... ולהבין את המסרים התת הכרתיים שאתה מעביר לו. אם תגרום לו להירגע, הוא
ירגיש יותר בנוח במחיצתך... ומכאן יהיה יותר קל להשפיע עליו. יש לשים לב לכך, שעודף רוגע, עוזר לאדם השני לחשוד בך ... כזה, אפשר להחמיא באופן עקיף. להחמיא פירושו, לומר לו דבר שיגרום לו
להרגיש טוב ביחס לעצמו. להחמיא באופן עקיף, פירושו לשבח ולומר דבר טוב על משהו שקשור אליו, כגון על המשפחה שלו וכיוב, גם ... אם אתה לא יודע עליו מידע. והמחמאה שאתה מחמיא לו, גורמת לו להירגע,
להרגיש בנוח עם עצמו, לאהוב אותך יותר, ליצור איתך אמון
ולהרגיש בנוח במחיצתך, כי אתה משדר לו שאתה אוהב אותו. וגם כאן יש לשים לב, שלפעמים, עודף רוגע יוצר בעיה אצל השומע. ... פתאום קולט, שאולי הוא לא ישיב לך עליה בחיוב. אז כדי למנוע מצב שבו תהיה
תחושה של התנגדות שלו מולך, במקרה כזה אתה יכול להוסיף הבהרה לשאלה, שתגדיל את הסיכוי לכך שהוא יענה לך ... הזה. שעכשיו יקרה X. אז אם אתה חושש שאולי התשובה תהיה שלילית ותיצור
תחושה לא נעימה, אז באפשרותך לדוגמה להוסיף מתישהו לשאלה. כך שהסיכוי שתקבל תשובה שלילית, קטן יותר. ואת זה אפשר להוסיף, כאשר
מרגישים היסוס כלשהו בצד השני, לענות בחיוב למה שאתה שואל. ומהות הטיפ הוא: שאם שאלת שאלה סגורה וממוקדת, שאתה חושש ... את השאלה, כך שיהיה יותר סיכוי שתקבל עליה תשובה חיובית לצורך יצירת
תחושה נעימה מול השומע. אל תיתן לאדם השני
להרגיש לא בנוח בשיחה, גם אם לא באשמתך. נניח שתוך כדי השיחה, עולה נושא כלשהו שגורם לאדם השני
להרגיש שלא בנוח, תנסה לקצר כמה שיותר את רגעי חוסר הנוחות של האדם השני. וזה, גם אם חוסר הנוחות שלו, לא קשור אליך באופן ישיר. בתת המודע של השומע, מבחינתו נצרבת לו
חוויה לא נעימה, שקשורה באופן אסוציאטיבי, לשיחה איתך. וזה, גם אם הוא
הרגיש לא בנוח, לא בגללך, אלא בגלל סיבה אחרת. לכן תנסה לקצר כמה שיותר, את רגעי חוסר הנוחות שיש לאדם השני בשיחה איתך. ... שהוא אומר, ותעביר לו מסר של אתה יכול לסמוך על עצמך. זה יגרום לכך שהוא
ירגיש יותר בנוח לסמוך על עצמו, גם לגבי הדבר שיש לו ספק לגביו. כדי ליצור אווירה נוחה אצל השומע, תשתמש בעולם מושגים מהמושגים של השומע. כך זה יצור אצלו
תחושת קרבה שלך אליו. אתר את המושגים של השומע, ותשמש בהם בשיחה, כדי ליצור
תחושה של קרבה. יש לשים לב לא לעשות זאת בכלל, במקרה שבו דווקא השומע לא אוהב את הסביבה שלו, ושהוא היה רוצה
להרגיש שאתה לא חלק מהסביבה שלו. מה שאומר גם, שעליך לפעמים להשתמש במושגים שהשומע לא מכיר אותם, או מכיר אותם בצורה חלקית, כדי ליצור מולו
תחושה של נפרדות ובידול, במקרים שבהם השומע רוצה
להרגיש שאתה נבדל ממנו שייך לאוכלוסיה אחרת שהוא רוצה להשתייך אליה יכול לסמוך עליה. מה שאומר גם, ששימוש במושגים שהשומע לא מכיר, יוצר מולו
תחושת ריחוק, ויש להימנע מכך, אם אין בכך צורך. האם לצורך יצירת בידול, עדיף להשתמש במושגים שהשומע לא מכיר, או ... את המושג בכלל, זה יוצר אצלו חוסר נוחות גדול מידי. מצד שני הוא עדיין
מרגיש קרבה מסוימת ולא
מרגיש מספיק בידול, בהנחה שרוצים ליצור
תחושה כזאת. אם אתה אומר בשיחה מסר תת הכרתי כלשהו, ואתה חושש שהשומע שם אליו לב יותר מידי, או אם אתה אומר מסר ... זרוק לו גלגל הצלה ותעזור לו להסביר את עצמו יותר טוב מולך. זה יצור אצלו
תחושה טובה מולך. מצד שני, יש לשים לב שזה לא יהיה על חשבון זה שהאדם השני גם
ירגיש שהוא ביטא את עצמו בשיחה, כשיש בכך צורך. וגם לשים לב, שהוא לא יחשוב שאתה מסדר לו את המחשבות שלו, בצורה שאינה תואמת למה שהוא באמת חושב. כדי ליצור
תחושה נעימה לשיחה, דבר בצורה לא מוגדרת, תשאל שאלות פתוחות שהשומע י