... נהנים כל כך מסקס? ההנאה ממעשה הסקס תלויה במידה רבה באופן שבו אנשים מפרשים את המשמעות של הפעולה. המיניות נתפסת לא רק כפעולה פיזית, אלא
כחוויה רגשית שקשורה הרבה פעמים למעין הישג או הוכחה לערך עצמי. אליעד כהן מציין שכאשר אדם מקיים יחסי מין עם מישהו שהוא אוהב, הוא לא רק מספק את התשוקה הפיזית, אלא גם חווה
תחושה של קבלה והערכה עצמית. כשאדם
מרגיש שבן או בת הזוג מוכנים לשתף אותו במעשה אינטימי, הוא מסיק מכך שהוא אדם מיוחד או טוב, דבר שמגביר את הביטחון העצמי ואת
תחושת הערך העצמי. מה הקשר בין האסור, המותר
וההרגשה שהשיגו משהו מיוחד? כאשר משהו נתפס כאסור, הוא מקבל ערך סמלי גבוה בעיני האדם, וההשתוקקות אליו גוברת. אליעד מסביר את התופעה הזו באמצעות דוגמאות בהן קיימת
תחושת משיכה דווקא למה שנחשב לאסור או מוגבל. לדוגמה, אם אשה הייתה אומרת שמגע עם האוזן הוא אסור ושהיא תעדיף שיאנסו אותה מאה אנשים מאשר שיגעו לה באוזן, אז ... כך הוא הופך למשמעותי יותר עבור האדם. עקרון זה מתבטא גם בתנאים חברתיים - בחברות שבהן עירום נחשב לנורמה, המעשה של התפשטות יפסיק להיות
ריגושי, כי לא יהיה בו משהו ייחודי או
חווייתי. כאשר דבר מה נתפס כנגיש לכולם, הוא מאבד את ערכו ואת העניין בו. מנגד, כשהדבר נתפס כמוגבל וקשור לתנאים מסוימים, הוא הופך
למרגש ומעניין יותר. הנאה מינית והפירושים החברתיים החברה קובעת נורמות לגבי מתי וכיצד מותר לקיים יחסי מין, ובכך נבנית
תחושת ערך
רגשית סביב הפעולה הזו. לדוגמה, כאשר אנשים מצהירים שהם יקיימו יחסי מין רק עם מישהו שהם אוהבים, הם בעצם מייחסים לפעולה מינית ערך גבוה, מתוך
תחושת בלעדיות או מחויבות
רגשית. ככל שיותר גבולות חברתיים קיימים לגבי המעשה המיני, כך הוא נתפס כבעל ערך גבוה יותר ומעורר יותר תשוקה. לפי אליעד, הסיבה העיקרית להנאה ממין היא האסור והמותר,
ותחושת ההישג כשחוצים גבול שנקבע מראש. זה יכול להיות קשור לקיום יחסי מין רק אחרי החתונה או במסגרת קשר עמוק של אהבה, ומבנה זה מגביר את
החוויות הרגשיות. ההנאה המינית וההיבטים הפנימיים של האדם כחלק מהסבריו, אליעד מציין כי חלק מההנאה המינית נובעת מהסיפור הפנימי שמספרים אנשים לעצמם. לדוגמה, אדם עשוי
להרגיש שהנאה ממין לא יכולה להתממש אם הוא לא חש שהסיטואציה מיוחדת או יוצאת דופן. אם כל אחד היה מקיים יחסי מין עם כל אחד, לא היה בזה שום קסם או הישג. תהליך זה קשור לאי היכולת של אדם
להרגיש הנאה מדבר שהוא כבר יש לו, ועל כן הוא מתמקד בשאיפה לדברים שלא נגישים לו. איך הנאה מינית קשורה לא - מיניות? אליעד גם מדבר על אנשים שהם א מיניים, אשר לא ... תלויה רק באקט עצמו, אלא במשמעות החברתית שניתנת לו, האסור והמותר, והסיפור הפנימי שכל אדם מספר לעצמו על הפעולה. כל אלו יחד יוצרים את
החוויה המינית כפי שהיא נתפסת ברוב המקרים. למה אני רוצה אותה? למה אני נמשך אליה? ההנאה ממין האסור והמותר פירושים חברתיים למיניות הנאה ממה שאין לך למה ... מייחס לסקס ערך מיוחד, בין השאר משום שהוא לא מוכן לקיים יחסי מין עם כל אחד, אלא רק עם מישהו שהוא אוהב או נמשך אליו מאוד. ברגע שהאדם
מרגיש שהצד השני מסכים לפעולה אינטימית איתו דווקא, הוא מסיק מכך מסקנות על עצמו: אם היא (או הוא) מוכנה לעשות איתי סקס, כנראה אני אדם מיוחד או טוב.
ההרגשה הזו מגבירה את הביטחון העצמי ואת
תחושת הקבלה העצמית, ויוצרת הנאה
רגשית גדולה. בתוך כך, יש דוגמאות שמדגישות עד כמה ההנאה תלויה בפירוש שהאדם נותן למצב. לדוגמה, אם היו שואלים מישהי מה היא מעדיפה: שידרכו לה על הרגל בטעות או ... אוהבת מאוד יוכל להגיע לרמת קרבה כזו. כך נוצר קשר ישיר בתודעה בין יחסי מין לבין אהבה, קבלה או הערכה עצמית. מה הקשר בין האסור, המותר
וההרגשה שהשיגו משהו מיוחד? האסור מייצר
ריגוש משום שברגע שאומרים לבן אדם אל תעשה, בדיוק את זה הוא משתוקק להשיג. הדבר דומה לילד שרוצה בדיוק את הצעצוע שאומרים לו שאסור לו לגעת בו. באופן כללי, ככל שמשהו ... אחר. בהקשר דומה, אם בחברה מסוימת אין כלל בגדים וכולם מסתובבים בעירום קבוע (כמו חוף נודיסטים או כמו בעלי חיים), אז לא נותר ממד של
ריגוש סביב התפשטות, משום שאין
תחושה של הישג בדבר. כשהכל מותר וזמין, אין את אלמנט האסור והנדיר שמגדיל את ההנאה. לעומת זאת, בחברה שבה מקובל להתלבש ומדגישים שההתפשטות שייכת רק לסיטואציה אינטימית, הופכת ההתפשטות לדבר בעל חשיבות
רגשית גדולה יותר. זה עובד גם בכיוון נוסף: אם אישה מסוימת היתה שוכבת עם כל אחד, כל הזמן, לא היה בכך עוד קסם מיוחד עבור רוב האנשים, כי זה לא מעיד על שום הישג ייחודי או על קשר
רגשי ייחודי בין הצדדים. יחד עם זאת, גם במצב כזה, אדם יכול לדמיין דברים אחרים בזמן האקט, ולייצר לעצמו בראש את הסיפור שלפיו הוא השיג משהו נדיר יותר. הרעיון ...