... והתרנגולת, מה קדם למה הביצה או התרנגולת? מה היה לפני
הסיבה הראשונה ולפני הזמן? מה באמת קדם למה, הביצה או התרנגולת? השאלה מה קדם למה, הביצה או התרנגולת? היא אחת השאלות המפורסמות והמוכרות ביותר בעולם, ואליעד כהן מסביר בהרצאתו לעומק את מהות השאלה ואת התשובה האמיתית אליה. המהות של השאלה הזו היא להבין מהו הרצף הראשוני של
סיבה ותוצאה שמוביל את כל האירועים במציאות. ישנה תחושה שכל דבר שקורה כרגע הוא תוצאה של אירוע קודם, וכך נוצר רצף אינסופי של
סיבות ותוצאות. אך אליעד מסביר שהשאלה האמיתית כאן היא בעצם מה התחיל את הזמן עצמו, מה הייתה הנקודה הראשונה, ואם הייתה נקודה ... קדימות אמיתית בין הביצה לתרנגולת, אלא שיש משהו אחר לחלוטין, האין, שממנו מתהווים גם הביצה וגם התרנגולת, ולכן השאלה עצמה מניחה הנחה שגויה של מערכת יחסים של
סיבה ותוצאה בין הביצה לתרנגולת. כאשר יש רק ביצה אחת ואין תרנגולת, או להיפך, השאלה לא מתקיימת, מכיוון שאין צורך
בסיבה לקיום אחד מהשניים, ולכן שאלת
הסיבה והתוצאה אינה קיימת במצב כזה. איך יכול להיות שהזמן
והסיבה נמצאים מחוץ לזמן עצמו? אליעד כהן מדגיש
שהסיבה האמיתית לקיום העולם איננה נמצאת בתוך הזמן, אלא מחוץ לו. אנחנו תופסים את המציאות כסדרת אירועים שמתקיימים אחד אחרי השני, אבל למעשה, לטענתו,
הסיבה למציאות היא משהו אחר שמחוץ לזמן, משהו אינסופי, כלום, או אין. האין הזה הוא שמייצר בכל רגע את הביצה, התרנגולת, הזמן, ... מבהיר בהרצאתו כי ההסבר הזה בעצם לא פותר את השאלה במלואה, משום שהוא רק מזיז אותה למקום אחר. הוא מסביר שהעברת הדיון אל האין שמחוץ לזמן יוצרת פשוט מערכת חדשה של
סיבה ותוצאה, בין האין - זמן לזמן עצמו. השאלה נשארת פתוחה - מה יצר את אותו אין ראשוני ומה היה לפניו? מדוע ההסבר של אליעד עדיין משאיר מקום לשאלות? אליעד מסביר שבכל מקרה בו אנחנו מציבים מערכת יחסים של
סיבה ותוצאה, גם אם היא בין אין זמן לזמן, תמיד תישאר השאלה על מה שקדם לאין זמן עצמו. יתרה מזאת, הוא טוען שאי אפשר לומר ... עליה אפשר לשאול כיצד היא קדמה לעצמה - אך זהו כבר דיון נוסף ועמוק אף יותר. מה קדם למה הביצה או התרנגולת? מה היה לפני הזמן? מה יצר את המציאות? איך התחיל רצף
הסיבה והתוצאה? האם הזמן הוא אינסופי? האם קיימת
סיבה ראשונית לעולם? האם היש והאין הם אחד? ...