... לגיהנום. ולברר למה רע לך, פירושו, למצוא את
הסיבה האמיתית שבגללה רע לך. עד שבסוף מגלה האדם, כי
הסיבה האמיתית לכך שרע לו, ולכך שהנפרדות קיימת, כמו גם
הסיבה לכל דבר אחר, היא שהכל אחד, ואין שום שאלה כלל. ובפועל, על האדם לשאול את עצמו באופן ישיר ונוקב, למה באמת רע לי? למה באמת אני לא רוצה את המציאות שלי? מה האמת? ועל האדם לא להסתפק בשום
סיבה של שקר, אלא לחקור ולגלות את
הסיבה האמיתית. כי יש המון
סיבות של שקר, שהן כולן מסתירות מהאדם למה באמת הוא סובל, כדי שהוא ימשיך לסבול. וכיצד לזהות
סיבה של שקר? תשובה: על ידי הבנה, של מהי
סיבה של אמת.
וסיבה של אמת, היא רק כאשר
הסיבה, מחייבת את התוצאה. כי אם
הסיבה לא מחייבת את התוצאה להיות כפי מה שהיא, הרי שזאת לא
הסיבה האמיתית. כגון לדוגמה שרע לאדם, ונדמה לו שזה בגלל כאב פיזי שיש לו בגוף. והאדם הטועה אומר לעצמו, שרע לו, כי כואב לו הגוף שלו. וזאת כמובן
סיבה של שקר. כי על האדם לשאול את עצמו, האם זה שיש לי כאב בגוף, האם זה מחייב באופן מוחלט, את זה שאני ארגיש רע? האם ולמה אני חייב לא לרצות כאב? האם הכרחי שאם ... לי מזה רע? כי אם לא, אז זה אומר, שזאת לא
הסיבה האמיתית, אלא זה רק אולי לבוש של
הסיבה האמיתית. ומאחר שבפועל שום דבר בעולם, דהיינו, שום צורת מציאות, לא מחייבת את זה שהאדם ירגיש רע, ממילא זה אומר שכל ההסברים שהאדם נותן לעצמו, למה הוא מרגיש ... את עצמו, ומסביר לעצמו שהוא סובל בגלל כל מיני
סיבות של שקר, שהן לא
הסיבה האמיתית, שבגללה האדם סובל. ועל האדם לשאול את עצמו תמיד, האם
הסיבה הזאת, האם היא מחייבת את התוצאה להיות כפי מה שהיא. כגון לדוגמה האש ששורפת את הנייר, שהאש לא מחייבת את הנייר להישרף. והטועים חושבים, שאם בכל פעם שהם ... אחרת מהפעם הקודמת. ולכן שום דבר, הוא לא באמת
הסיבה של שום דבר. כי שום דבר, לא באמת מסוגל להכריח שום דבר אחר, להיות בצורה כלשהי. כי לצורה של המציאות, אין שום כוח מעצמה. ומה שמחייב את הצורות להיות כפי מה ... לא מחייבת, את זה שהאדם ירגיש רע. ולכן כל
הסיבות שהאדם מתרץ לעצמו, למה הוא מרגיש רע, הן כולן
סיבות של שקר.
והסיבה שהאדם מרגיש רע, היא לא בגלל צורה מסוימת, שהיא זו שגורמת לאדם להרגיש רע, אלא בגלל הקיום של הצורות עצמן. כי בלי שום צורה, דהיינו, אם הייתה קיימת רק ישות ... לא היה שייך להרגיש רע או טוב שקרי, כלל.
והסיבה שרע לאדם, היא רק בגלל שהוא חי בעולם הנפרדות של היש והאין, שיוצר את הצורות של המציאות, שגורמות לכך, שתמיד האדם ירגיש, שחסרה לו צורה כלשהי. ואחרי שהאדם ...