... בלי
סיבה, נגד רצון בלי
סיבה, שנובע מאמת בלי
סיבה - מצח הנחש מצח הרצון ובו יתבארו מספר עניינים על דרך תת המודע של האדם, לשקר את עצמו שקר שאינו מודע, ועל הדרך של האדם, להתמודד עם דרכו לשקר את עצמו. והעניין ... הוא נקרא מצח הרצון. ומצח הנחש פירושו, שהאדם משקר את עצמו, בלי שום
סיבה. כי יש שני סוגי שקרים. והסוג הראשון, הוא מצבים שבהם האדם משקר את עצמו, עם
סיבה כלשהי, לכך שהוא משקר את עצמו. והסוג השני, הוא מצבים, שבהם האדם פשוט משקר לעצמו, סתם ככה בלי שום
סיבה כלל. כי כל הסבל וכל צורות הסבל של האדם, הן כולן רק משום שהאדם משקר את עצמו. ואם האדם לא ישקר את עצמו כלל, הוא יגיע להשתוות עם האחדות של המציאות, ויהיה לו ... אל האמת באופן מוחלט, ואפילו הוא סובל מכך לפעמים. וכל זה קורה, בלי שום
סיבה ברורה לעין. והנחש הרגיל, הוא מפתה את האדם לשקר לתועלת עצמו. אבל מצח הנחש, הוא מפתה את האדם לשקר, כדי לעשות דווקא וכדי להכעיס את האמת של המציאות. כי אם האדם ... על מצח הנחש הזה, שגורם לאדם לשקר לעצמו ולאמלל את עצמו, סתם כך בלי
סיבה, נאמר, כי יש כאן סוד גדול. והוא, כי כל קיומו של העולם כולו, תלוי אך ורק בקיומו של מצח הנחש הזה (וכל זה, רק מתפישת הנפרדות של היש והאין). כי אם לא מצח הנחש ... המבט של האחדות, אין שום חיסרון כלל. ושם בנקודת המבט של האחדות, אין שום
סיבה כלל. כי
סיבה אפשרית, רק כאשר יש נפרדות של טוב ורע. ולכן לא יכולה להיות
סיבה, לכך שיש נפרדות של טוב ורע. כי לפני קיומם של הטוב והרע, אין שום
סיבה כלל.
והסיבה שבגללה יש את הנפרדות שלנו, היא רק בגלל קיומו של מצח הנחש אצל אלוהים עצמו, שגורם לאלוהים לצמצם את עצמו, ולשקר לעצמו, ולסבול, והכל ללא שום
סיבה כלל. ובלי מצח הנחש של אלוהים, לא היה קיום לעולם כלל. ומכך משתלשל אצל האדם, מצח הנחש שלו. כי גם אחרי שהאדם מגיע אל האחדות, גם אז האדם צריך שיהיה לו מצח נחש, ... אחר וטוב מאוד לגמרי. וכיצד יתגבר האדם על הנטייה שלו, לשקר את עצמו בלי
סיבה? תשובה: על ידי מצח הרצון. כי יש רצון, שהאדם רוצה איזה דבר לתועלת של עצמו. ויש את מצח הרצון, שבו האדם רוצה איזה דבר ברצון החזק ביותר שיש, שהוא רצון ללא
סיבה. כי כל זמן שיש
סיבה למה האדם רוצה את הדבר, הרי שהרצון הזה חלש. אבל כאשר ורק כאשר, האדם רוצה איזה רצון בלי שום
סיבה כלל, רק אז זהו רצון של אמת, שלא קודם לו שום רצון אחר. כי כל זמן שקודמת לרצון של האדם
סיבה כלשהי, הרי שזה רצון של שקר. שהאדם רוצה בכלל משהו אחר שהוא
הסיבה, והאדם משקר את עצמו, שהוא רוצה את הרצון הסופי שלו, למרות שזהו שקר. ורצון שבאמת אין לו שום
סיבה, הוא רצון של אמת. וכדי להתגבר על מצח הנחש הזה, לשם כך על האדם להתחבר למצח הרצון שלו. דהיינו, שהאדם יפעיל את הנשק של העדר
הסיבה, אל מול מצח הנחש, שהוא שואב את כוחו, מהעדר התכליתיות
והסיבה. ועל האדם לחפש את האמת גם בלי
סיבה, אלא אך ורק למען ידיעת האמת. כי הרע גורם לאדם לשקר, רק כדי שיהיה לאדם שקר ורע, בלי שום
סיבה אחרת. ועל האדם להתגבר עליו, על ידי זה שהוא רוצה לדעת את האמת בכל מחיר, בלי שום
סיבה, ובלי שום תועלת לעצמו כלל. דהיינו, לנסות להבין את האמת, גם אם היא נראית כרעה. ולמה שהאדם ירצה להבין את האמת, גם אם היא נראית כרעה? תשובה: בגלל מצח הרצון, שהוא ללא כל
סיבה, דהיינו, רק למען ידיעת האמת בלבד. ומצד האמת, אין
סיבה למה לחפש את האמת. כי מצד האמת, הכל אחד, ואין צורך לחפש את האמת. ולכן מוכרח, רצון בלי
סיבה לחפש את האמת. כי מצד האמת האמיתית, גם השקר הוא טוב מאוד. ואיך יחזק האדם אצל עצמו את מצח הרצון? תשובה: על ידי אמת. כי האמת המוחלטת, היא הדבר היחיד בעולם, שקיומו לא תלוי בשום
סיבה שהיא. ועל האדם לנסות להתחבר אל האמת המוחלטת של המציאות, דהיינו, להטיל ספק בכל דבר ולחפש את המוחלטות. ועל ידי זה האדם מחזק אצל עצמו, את הרצון המוחלט להבין את ...