8:50איך לשנות התניה? איך לטפל בהתמכרות? איך לשנות עוגן? טיפול בתת מודע, איך להיגמל מהתמכרות? איך להשתחרר מהתמכרות? איך להשתחרר מאובססיה? טיפול באו סי די, טיפול ב ocd, איך לשנות הרגל? nlp... האולטימטיבי. איך משנים עוגן או התניה בראש? כדי לשנות את ההתניה, ישנם כמה שלבים: בשלב הראשון יש להבין את הסיבות האמיתיות להתמכרות: אילו תחושות חיוביות מתקבלות מהפעולה, ואילו תחושות שליליות היא מעלימה. לדוגמה, אדם שאוכל שוקולד כי משעמם לו, ... לעצמו: אני אוכל שוקולד כי משעמם לי, ואני מאמין שזה יעזור לי לא להשתעמם. המטרה כאן היא להעלות את הסיבה האמיתית (השעמום) מהתת - מודע אל המודע, ובכך לפתוח אפשרות למצוא פתרונות אלטרנטיביים, כמו למשל אני יכול לקרוא ספר במקום לאכול שוקולד. למה קריטי להזכיר לעצמך את הסיבה לפעולה? כאשר האדם לא מזכיר לעצמו את הסיבה האמיתית (לדוגמה שעמום), הוא ממשיך לחזק את ההתניה בראש, כאילו השוקולד הוא הדבר המחויב והחיוני. לעומת זאת, כאשר הוא מודע לסיבה, המוח נשאר פתוח לחפש פתרונות נוספים ולהשתחרר מהתלות בפעולה ספציפית זו. אם יופיע פתרון אחר בעתיד, האדם יהיה מסוגל להבחין בו ולבחור בו. כיצד להתמודד עם סיבות אחרות כמו עצב או געגוע? כשמדובר בעצב, מומלץ לרשום על השוקולד את המשפט תרופה לעצב, ולפני כל אכילה לומר: ... אליה שוב ושוב, הוא צריך לומר לעצמו: אני מחפש להרגיש את התחושה הטובה שהרגשתי איתה בעבר. כשהמוח מבין את הסיבה, הוא יתחיל לבדוק האם זו באמת הדרך הטובה ביותר להשיג את התחושה, או שאולי קיימת אפשרות אחרת. מהי הגישה ... שגישות רגילות מציעות הפסקה הדרגתית או בבת אחת, הגישה שאליעד כהן מציג היא להמשיך בפעילות ההתמכרותית, אבל במודעות מלאה לסיבה האמיתית לפעולה. לדוגמה, אדם שמעשן סמים כי הוא מרגיש בודד, צריך לומר לעצמו לפני, תוך כדי ואחרי העישון: אני ... יעיל יותר. כאשר ההתמכרות כוללת סיכון פיזי מיידי, כמובן שצריך להפסיק מידית. אבל כשאין סכנה פיזית, ההבנה והמודעות העמוקה לסיבה שמאחורי ההתמכרות מובילה באופן טבעי למציאת פתרון חלופי. מה העיקרון המרכזי לשינוי ההתניה? העיקרון הוא לחזור תמיד אל המהות ואל הסיבה שיצרה את ההתמכרות. כאשר אדם מחובר למקור הבעיה (אני משועמם, אני עצוב, אני רוצה להרגיש תחושה מסוימת), במקום להתמקד ... את הפתרון הקבוע והמחויב לבעיה. איך אפשר לשנות את העוגן בראש? כדי לשנות את העוגן, חשוב לאתר תחילה את הסיבות שבגללן אדם מכור. אם לדוגמה אדם מכור לשוקולד, שואלים אותו: מהן התחושות הטובות שהשוקולד נותן לי? אילו תחושות רעות נעלמות כשאני אוכל שוקולד? נניח שמגלים שהסיבה היא שעמום. בכל פעם שהוא ניגש לשוקולד, הוא צריך להזכיר לעצמו: אני רוצה לאכול את השוקולד כדי שלא ישעמם ... את המוח למהות האמיתית: הוא מחפש הפגת שעמום, ולא בהכרח צריך שוקולד לשם כך. מדוע חשוב להזכיר לעצמך את הסיבה לפני כל פעולה? אם האדם לא מזכיר לעצמו לפני, תוך כדי ואחרי שהוא אוכל, למה הוא אוכל, הוא בעצם ... לפני העישון: אני מעשן כי אני מרגיש בודד, ואני מצפה שזה יעלים לי את הבדידות. אם הוא מבין את הסיבה ורואה שהסמים לא באמת פותרים לו את הבדידות לטווח ארוך, הוא יוכל לחפש פתרון אחר. אם הפעולה ממילא מסכנת פיזית באופן מיידי, צריך להפסיק אותה מהר. אבל כל עוד אין סכנה פיזית, עצם המודעות לסיבה בכל צעד עוזרת לשנות את ההתניה ולהוביל להפסקה או למציאת תחליף אחר כשהדבר מתאפשר. איך לסכם את העיקרון? העיקרון הוא פשוט: צריך לחזור למקור הבעיה שההתמכרות מנסה לפתור. בכל התמכרות יש סיבה שגרמה לאדם לבחור דווקא באותה פעולה. אם הוא נשאר מחובר לסיבה עצמה (אני משועמם, אני עצוב, אני רוצה להרגיש תחושה מסוימת) בכל פעולה שהוא עושה, יהיה לו קל יותר לבחון ... שבן אדם מכור לשוקולד ואנחנו רוצים לעזור לו להיגמל משוקולד מה שאנחנו צריכים לעשות שלב ראשון זה לאתר מה הסיבות שבגללן הוא צורך את השוקולד איזה תחושות טובות זה נותן לו ואיזה תחושות רעות זה מעלים ממנו, אוקי מה ... כי משעמם לו ולכן זה חשוב וקריטי ביותר שבן אדם שעושה פעולה והוא מגלה שהוא עושה את הפעולה הזאת מסיבה כלשהי קריטי ביותר בהנחה שהוא רוצה להיפטר מהפעולה קריטי ביותר שהוא יהיה מודע תוך כדי שהוא עושה את הפעולה לפני שהוא עושה את הפעולה ואחרי שהוא עושה את הפעולה לסיבה שהוא עשה את הפעולה כי אם לא הוא יוצר לעצמו התניה במוח שהצורה עצמה היא המחויבת הוא מתחיל להאמין ... אז אתה לא תפחד ממנה אתה מפחד ממשהו אחר אתה מפחד ממשהו אחר אתה יכול לטפל בו. יש לנו סיבה שמובילה לתוצאה ואם זה חוזר כמה פעמים הבן אדם מתחיל להאמין שהתוצאה היא המחויב היא העיקר היא המהות הוא ... זה מלכתחילה. המהות של מה שאמרתי היא תיקח את הדבר שאליו אתה מכור תבדוק למה אתה מכור ותהיה מודע לסיבה שמחברת אותך לאותו דבר תהיה מודע לזה לפני תוך כדי ואחרי. בתשעים ותשע אחוז מהמקרים כשמישהו בא אלי ואומר ...