... מספיק לצעוק אש והוא יתחיל לרוץ. במקרה כזה ההתנהגות שלו אינה נובעת מבחירה עצמאית אלא
מסיבות מוגדרות וברורות מראש. בדיוק כמו רובוט, אם נזהה מהן
הסיבות שמניעות אותו לפעולה מסוימת, נוכל לגרום לו לבצע פעולה זו באמצעות מניפולציה של אותן
הסיבות. מהי המשמעות של בחירה חופשית לפי אליעד כהן? כאן אליעד מפריד בין שני סוגים של בחירה: בחירה ללא
סיבה מקדימה: במקרה כזה, הפעולה נעשית ללא שום
סיבה, פשוט באופן אקראי לחלוטין. אם בחירה כזו קיימת, הרי שאין דרך להשפיע עליה, כי שום
סיבה לא גורמת להתרחשותה. פעולה כזו תהיה אקראית לחלוטין ולפיכך לא ניתן להשפיע עליה. בחירה המושפעת
מסיבה מסוימת: אם הפעולה נובעת
מסיבה כלשהי, ניתן בהחלט לשלוט בהתנהגות של האדם על ידי שליטה
בסיבה שקדמה לפעולה. למשל, אם אדם מעשן כי הוא לחוץ וחושב שסיגריה תרגיע אותו, ניתן להשפיע עליו אם נצליח לשכנע אותו שסיגריה אינה הפתרון הכי טוב ללחץ, או שיש אלטרנטיבה טובה יותר. ... על ההתנהגות של בן אדם? כדי להשפיע על התנהגות של בן אדם, חייבים קודם כל להבין מה הן
הסיבות שהובילו אותו לפעולה מסוימת. אליעד מדגיש שאין חשיבות לשאלה אם קיימת בחירה או לא. החשיבות היחידה היא בשאלה: מה גרם לאדם לבצע פעולה מסוימת? אם נבין את
הסיבות, נוכל להשפיע עליהן. לדוגמה, אם אדם מרים את היד, יש לברר מדוע הוא הרים אותה. אם אין שום
סיבה והוא עשה זאת במקרה, לא תהיה דרך לשנות זאת, כי זה היה אירוע אקראי. אבל אם יש
סיבה כלשהי שהובילה אותו להרים את היד (למשל, כי הוא חושב שזו הדרך למשוך תשומת לב), אז ניתן להשפיע על ההתנהגות שלו באמצעות שינוי בתפיסות שלו לגבי אותה
סיבה . מדוע אין הבדל מהותי בין בן אדם ללא בחירה חופשית לבין רובוט? אליעד מסביר כי אם מניחים שאין לאדם בחירה חופשית, הוא פועל בדיוק כמו רובוט שתוכנת מראש. כמו שלרובוט אין בחירה עצמאית, והוא תמיד יפעל בהתאם
לסיבות שקדמו לפעולתו, כך גם אדם ללא בחירה. במקרה כזה, כל פעולה של אדם היא תוצאה של סדרת גורמים ותהליכים שניתן לזהות, למדוד ולהשפיע עליהם. כלומר, מבחינה עקרונית אין הבדל בין ... מתייחס לשאלה לגבי ההבדל שבין אדם לרובוט, כאשר יש מי שטוען שהרובוט הוא יותר פשוט, או
שהסיבות שמפעילות אותו שונות מאדם. אליעד מבהיר שאין בכך הבדל מהותי אלא רק כמותי. גם ברובוטים יש דרגות מורכבות שונות, בדיוק כמו באנשים. ישנם רובוטים פשוטים שקל להבין כיצד הם ... מורכבות וקשה להבינן. עצם הקושי להבין את הגורמים לפעולה לא אומר שאין גורמים כאלו. אם יש
סיבות לפעולה, ניתן להבין אותן, ואם מבינים אותן - ניתן לשנותן. האם הפעולות הן אקראיות או תלויות
סיבה? אליעד מדגיש שלמעשה השאלה החשובה היחידה היא האם לפעולה מסוימת של אדם קיימת
סיבה או לא. אם הפעולה אקראית לחלוטין, אי אפשר להשפיע עליה. אם הפעולה נובעת
מסיבות, אז על ידי שינוי
הסיבות ניתן להשפיע על הפעולה. אין זה משנה בכלל האם אנחנו מגדירים זאת כבחירה חופשית או לא. אליעד חוזר ומדגיש שהמונחים בחירה חופשית, אקראיות או רצון חופשי אינם משנים את המציאות. מה שמשנה הוא רק האם הפעולה מושפעת
מסיבה כלשהי. ברגע שיש
סיבה לפעולה, אפשר לזהות אותה ולהשפיע על האדם לעשות פעולה שונה. אליעד מסכם את הנושא בכך שבסופו של דבר השאלה המהותית היא תמיד: האם ניתן לזהות ולהשפיע על
הסיבות שגורמות לאדם לפעול בצורה מסוימת? אם התשובה היא כן, אז בהחלט אפשר לשנות את ההתנהגות שלו, ללא קשר להגדרות פילוסופיות של רצון חופשי או אקראיות. האם קיימת בחירה חופשית? איך ...