... ומי שמאמין, הוא הכי מפחד. כי הוא מפחד לאבד את האמונה שלו. כי כאשר האדם לא מפחד, בגלל שיש לו אמונה, או בגלל
סיבה כלשהי, אז האדם ממש מת מפחד, לאבד את האמונה שלו, או את
הסיבה, שעוזרת לו לא לפחד. (כיוב אדם שלא מפחד בגלל שיש לו כסף, שהוא מאוד מפחד, שמא הוא יאבד את כספו). ונמצא ... אצל האדם, פחד אחד בפחד אחר. כי כל השיטות כולן, מנסות לעזור לאדם לא לפחד, על ידי זה שהן גורמות לאדם, להיאחז
בסיבות כלשהן ובאמצעים כלשהם, שיעזרו לו לא לפחד. וממילא, כל זמן שהאדם לא מפחד בגלל
סיבה כלשהי, הרי שממילא יש לאדם פחד, לאבד את הדבר שמנטרל את הפחדים שלו. ובסך הכל מעבירים את הפחד של האדם, ... - ולא אבכה? וכיוב בעוד מקומות). ויש עוד טועים, שנדמה להם שיש שיטות שהן, אדרבה מלמדות את האדם, שלא להיאחז
בסיבות חיצוניות כלשהן. והן מלמדות את האדם, לשחרר את האחיזה שלו מהתופעות המשתנות של העולם. והן אולי דווקא, כן עוזרות לאדם שלא יפחד, כי הן אינן תלויות
בסיבה כלשהי. ואדרבה, הן מעודדות את האדם, לא לאחוז
בסיבות כלשהן. והטועים האלו לא מבינים, שגם לא לאחוז בשום דבר, זהו גם אמצעי וגם
סיבה. כי יש אחד שלא מפחד, כי הוא אוחז באמונת השקר שלו באלוהים (בשונה מידיעת האלוהים, בידיעה שלמה בלב שלם, ... ומי שמפחד, בלי להבין ממה בדיוק הוא מפחד, כנראה שלא רע לו מספיק. ולכן הוא מטעה את עצמו, כאילו הפחד שלו הוא בלי
סיבה וכיוב. ומי שיש לו יותר שכל, הוא חושב שהוא כן מבין, למה הוא מפחד. כגון לדוגמה, שהאדם מפחד שהוא ימות, ... לא באמת מפחד, מכך שהוא ירגיש כאב. כי מה אכפת לאדם שהגוף שלו ירגיש כאב? והאדם הוא לא סתם משוגע שהוא מפחד בלי
סיבה, אלא יש
סיבה, מדוע האדם מפחד להרגיש כאב. והיא, משום שהאדם לא רוצה להרגיש כאב. והאדם לא מפחד מהכאב עצמו, אלא האדם ... אכפת לה מהם כלל. אבל כן אכפת לה מעצמה ומהרצון שלה, שהוא לא רוצה שיקרה משהו רע לילדים שלה (והרצון עצמו קיים
מסיבות שונות, כגון שהאם חווה את הפגיעה בילדיה, כפגיעה בה וכיוב). והכל סובב, סביב הרצון של האדם עצמו. שהאדם, ... זה שהוא לא רוצה להרגיש את הכאב הזה וכיוב כל פחד אחר. ואם יתבונן האדם אל תוכו, הוא יראה שהוא דווקא כן מפחד בלי
סיבה (אאכ יש לאדם את השכל של האחדות, שאז, כאשר הוא בתוך הנפרדות, אז ורק אז הוא מפחד עם
סיבה אמיתית, שהיא גם טובה מאוד באמת). כי על האדם להסתכל אל תוך הפחד ואל תוך הדבר שמפחיד אותו, ועל האדם ...