... אם אדם אוכל כי הוא רעב, יש כאן
סיבה לפעולה, אבל האם הפעולה הזאת כפויה עליו או לא? התשובה תלויה בפרשנות של האדם
לסיבה זו. אם האדם ירגיש שהרעב מחייב אותו לאכול והוא מתנגד לכך, תיווצר תחושת כפייה. אבל אם הוא מקבל את
הסיבה ורוצה לאכול, אין תחושת כפייה. האם פעולה הנעשית מתוך
סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל
סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם
לסיבה: אם האדם מקבל את
הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד
לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי
סיבה. לכל פעולה יש
סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש ... במידת ההתנגדות הפנימית של האדם
לסיבות הקיימות. האם אפשר לרצות משהו בלי
סיבה בכלל? אליעד מסביר שלא ניתן לרצות משהו ללא
סיבה. עצם קיומו של רצון מעיד על
סיבה כלשהי שמאחוריו. לכן גם מה שנתפס כרצון חופשי הוא בעצם תוצאה של
סיבות נסתרות או גלויות. אין רצון שמכונן את עצמו ללא
סיבה או ללא קשר
לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה ... כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם
סיבה מסוימת, נרגיש שבחרנו בה, אבל כאשר אנחנו חשים
שסיבה מסוימת נכפית עלינו ואנחנו מתנגדים אליה, נחווה זאת ככפייה. הוא מביא דוגמה של תסמונת טורט ... את ידו באופן בלתי רצוני וללא
סיבה ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה
סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין מבצע אותה, הוא יוכל לחוות את הפעולה כבעלת
סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה ... האישית שלנו לגבי המושגים רצון,
סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. ... מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא
סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים למצוא נקודת מבט שבה נרגיש ... האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי
סיבה אפשרי? ההבדל בין כפייה לבחירה חופשית ...