... לא רק לשנות דעות של אחרים אלא גם את דעתנו האישית על נושאים שונים. מהם הרמות השונות של קושי בשכנוע? בזמן שאנחנו מבצעים את תרגול ההיפוכים, ישנם שלבים שונים של קושי.
השאלה הראשונה שאליעד
שואל היא - מה יותר קל לשכנע? האם קל יותר לשכנע אדם שמה שהוא ראה אינו קיים, או שמה שהוא זכר הוא לא נכון? לדוגמה, אם אדם ראה ... לשנות את דעתנו באופן מוחלט? מהלך השיחה עם אליעד מבהיר שבסופו של דבר, המשימה לא תמיד היא לשנות את הדעה של מישהו במאה אחוז, אלא לפתח חשיבה פתוחה יותר. אליעד מסביר, אם אתה
שואל את עצמך למה אני חושב ככה?, עליך להפעיל את השכל ולבדוק אם מה שאתה חושב הוא באמת מחויב או אם יש מקום לראות את הדברים ... כאל דבר מוחלט, אלא בדוק את ההגדרות שמאחוריה, ואת השפעתן על המצב. האם זה בהכרח נכון? אם לא, אז יש מקום לשינוי. במהלך השיחה, אליעד מציע לנו לבדוק כל טענה שמובאת לנו,
ולשאול האם זה באמת מחויב או שזו סתם דעה. כל טענה שאנחנו שומעים צריכה להיבדק בעין ביקורתית, ואם היא לא מחויבת, אפשר להציג את ההפך שלה, מה שעוזר להרחיב את אופק החשיבה. מהו הקשר בין שכנוע עצמי לשכנוע אחרים? אחת
השאלות המהותיות
שואל אליעד היא: איך אני יכול לשכנע אחרים אם אני לא מצליח לשכנע את עצמי?. זוהי
שאלה שמאתגרת את כל תהליך השכנוע, ומראה שמה שנראה לנו קל יותר - לשכנע אחרים - יכול להיות קשה הרבה יותר כשהם חושבים בדיוק הפוך ... לשכנע את עצמכם שמה שאתם חושבים הוא נכון, ואז אפשר להתמודד עם אחרים. מהי ההטעיה בתהליך השכנוע? לאורך השיחה, אליעד מבהיר כי כל תהליך של שינוי דעה דורש להימנע מהטעיה.
השאלה היא האם כשאתה משכנע מישהו לחשוב על משהו בהפוך, אתה עושה זאת בתום לב או שמא מדובר בהטעיה. לדוגמה, אם אתה משכנע מישהו ... תהליך עמוק שמפתח את היכולת שלך להתמודד עם מצבים שונים ולקבל יותר נקודות מבט. השפעת השכנוע על עצמנו היא גם הרבה יותר קשה מאשר לשכנע אחרים. למה חשוב לשנות את דעותינו?
השאלה העיקרית שאליעד
שואל היא, למה בכלל לשנות דעות? האם יש באמת צורך לשנות את מה שאנחנו חושבים? הוא טוען ששינוי דעה הוא לא רק עניין של שכנוע אלא ... הנושא הוא איך לפתח את השכל. אם יהיה לך יותר שכל מה תקבל בתמורה? מה שתרצה. ש: למה? אליעד: למה אתה לא יודע את התשובה? כי אין לך מספיק שכל. יפה, הנה כבר ראינו תשובה. אתה
שואל אותי למה, אם היה לך יותר שכל תקבל תשובה למה שאתה רוצה ואז יהיה לך פחות
שאלה, נכון? ש: כן. אליעד: הנה הוא חכם מיידי. עכשיו אוקי, עכשיו
השאלה היא זה איך בן אדם יכול לעשות שיהיה לו יותר שכל, איך בן אדם יכול לעשות שיהיה לו יותר שכל אז אני רוצה לתת לכם טיפ איך בן ... בא ניקח, ננסה להפוך לו אמונה, ננסה להפוך לו מחשבה, ננסה להפוך לו דעה. כאילו כמה זה מחויב אצלו ולפי זה נעלה את רמת הקושי כי אתה יכול לשכנע אנשים להחליף את הדעות שלהם,
השאלה באיזה רמת קושי, כמה הוא בטוח שזה ככה. עכשיו מה תקבל בתמורה את זה שאתה, עכשיו, מה השכל שעומד מאחורי התרגיל הזה, השכל ... תהיה יותר מפותחת. אליעד: תראה, תקשיב זה לא באמת משנה, בא נדבר על משהו אחר. תקשיב לעיקרון, מה הרעיון שעומד מאחורה? הרעיון שעומד מאחורה שכל פעם שאתה שומע רעיון אתה צריך
לשאול את עצמך האם זה מחויב או לא, האם מה שהוא אמר זה מחויב או לא?. נגיד שעכשיו אני מביא פה טענה שאומרת אם תעשה ככה וככה זה ... יחסי זה יותר קל כי זה כאילו חיצוני לך. ש: כן, אבל אם אני הייתי רוצה לחשוב על משהו באמת משכנע אז הייתי חייבת לחשוב מה היה משכנע אותי. אליעד: אוקי הלאה, מה אתה רצית
לשאול? ש: רציתי
לשאול שבתרגילים האלו לפעמים יש תופעה, זאת גם תופעה שאני ראיתי שיש הטעיה, אני עושה היפוך אבל זה אני מותה לצד אחד הצדדים. אליעד: נכון. ש:
השאלה אם מהצד האופטימלי זה שלא תהיה הטעיה. או שאיך אני יכול, מתי, מה גורם לכך שיש הטעיה. אליעד: המצב האופטימלי זה שלא תבדיל ... לא כי אם משהו שיש ההפך צריך להיות בלי הטעיה. אליעד: אין אופטימלי, עזוב אותי מאופטימלי, מה שאלת, מה האופטימלי? אופטימלי שלא תשאל מה אופטימלי. שאלת מה אופטימלי, מה אתה
שואל בסוף, מה בסוף של ה... ולכן
השאלה שלי היא מה יותר טוב, נכון? ש: לא, אני מדבר עכשיו על העניין הזה. אליעד: אוקי, ומה
השאלה? אז מה
השאלה שלך? ש:
השאלה מה פשר התופעה או איך לנטרל את התופעה הזאת, בכל אופן ההנחה שלי שצריך הפך בלי הטעיה, אני אומר אם זה הפך אז הוא צריך להיות ... נכון שזה לא פופולרי לחשוב את ההפך ומהצד הזה אתה תחשב משוגע אבל זה לא באמת, אבל אתה לא באמת משוגע כי זה עדיין הגיוני, אתה לא צריך להשתגע באמת כדי לחשוב ההפך. מה אתה רצית
לשאול? רצית
לשאול משהו, לא? מה ההפך? שרצית
לשאול על משהו. טוב, מה אתה הבנת תגיד לי, מה אתה הבנת? ש: רק מה שאמרת. אליעד: מה הסיפור שלך, מה הסיפור. ...