... לפתח שיחה? איך מפתחים שיחה? איך לדעת מה
לשאול? פיתוח שיחה, מיומנות שיחה, איך ליצור שיחה? ... בה. אליעד כהן מסביר באופן ברור ופשוט כיצד לפתח שיחה זורמת ומעניינת גם עם משפטים קצרים ופשוטים שאנשים אומרים לנו. הוא מתחיל
מהשאלה כיצד ניתן ללמד אדם אחר לפתח שיחה, ועובר ... מסביר שהדרך המעשית לפתח שיחה היא לזהות בראש את התמונה או הסיפור שהמוח שלנו מוסיף למשפט הפשוט, ולהפוך את אותם פרטים לא ידועים
לשאלות. לדוגמה, אם מישהו מספר שהלך לים, אנחנו מיד חושבים: הוא בטח ישב על החוף, לקח שמשייה, אולי שחה או שתה משהו. את המחשבות האלו הופכים
לשאלות: ישבת על החוף או שחית?, עם מי הלכת?, מה ... היא כנראה יושבת על הספה או עושה משהו בבית. הפירושים האלה, שהם למעשה רק הנחות ולא עובדות, הם המקום שממנו אנו יכולים לשאוב
שאלות להמשך השיחה. במקום להניח,
שואלים: ממתי את בבית?, מה את עושה עכשיו?, ובכך ... ואולי גם זיכרון מסוים. לכל מילה יש משמעות עמוקה יותר מעבר לצליל שלה. המוח יוצר תמונות ואסוציאציות אוטומטיות, וזה מה שמאפשר לנו
לשאול שאלות שמקדמות את השיחה: סחטת ... השולחן שלך?, באיזה חדר הוא נמצא?, למה דווקא את השולחן הזה בחרת?, וכדומה. הרעיון הוא שכל מילה פשוטה שאומרים לנו היא פתח לעולם של
שאלות אפשריות. כיצד ניתן להשתמש באמת כדי לפתח ... היא לבדוק האם הפירוש שלנו למשפט ששמענו אכן נכון. אם מישהו אומר הייתי היום בים, ואנחנו מניחים שהוא שחה, חשוב לוודא את ההנחה הזו
בשאלה ישירה: האם שחית בים?. אם הוא עונה שלא, זה מוביל
לשאלות חדשות (אז מה עשית שם?, למה לא נכנסת למים?). בעצם, ההרגל לבדוק את אמיתות הפירושים שלנו הוא בדיוק הפעולה שמייצרת עוד ועוד
שאלות ומפתחת את השיחה. מהם השלבים המעשיים לפיתוח ... לב לעובדות הברורות שבו. זהה את הסיפורים והאסוציאציות שהמוח שלך מוסיף אוטומטית סביב העובדות. הפוך את הפירושים והאסוציאציות האלו
לשאלות ברורות ופשוטות. בכל תשובה שקיבלת, חזור על ... אומר הייתי בים, מיד אפשר לכתוב סיפור שלם על זה: היה חם היום, בטח לקחת שמשייה, אולי הזמנת משקה או שיחקת מטקות. מתוך זה נולדות
השאלות: מה לקחת לים?, עם מי הלכת?, שחית או סתם ... על חשש מיצירת שיחה? היצמדות לאמת ואופן השימוש בה בחיי היומיום איך לפתח שיחה מוצלחת? כיצד ניתן ללמד אדם לפתח שיחה? השיחה מתחילה
בשאלה כיצד מלמדים מישהו לפתח שיחה. אליעד מציג את הרעיון שצריך לספק לאדם מעין נוסחה או דרך מובנית שתעזור לו לזהות על מה לדבר ולהמשיך את הדיון באופן זורם. בתחילה
נשאלת השאלה מה בדיוק עושים כשמישהו מספר לנו משפט פשוט כמו הלכתי אתמול לטייל. אחד המשתתפים מציע להשתמש במילות
שאלה כמו מי, מה, למה, כמה, מדוע, מתי, אך אליעד ... לים, אנחנו יכולים לדמיין שהוא ישב על החוף, התלבט מה לקחת, אולי שמשייה או כיסא, ואולי שחה או שיחק מטקות. מתוך הדמיון הזה נולדות
שאלות להמשך השיחה: עם מי היית בים?, שחית?, למה לא ... שהיא יושבת או עומדת, אבל בפועל היא רק אמרה אני בבית. מתוך הפער בין מה שנאמר לבין מה שאתה מוסיף באופן טבעי בראש, אפשר לייצר
שאלות. אליעד מתאר שכדי לפתח שיחה עם אדם, אפשר ... על זה חיבור שלם או סיפור: הלכת בים בשתיים בצהריים?, היה חם?, לקחת שמשייה?, שחית או רק ישבת?, וכן הלאה. כל תוספת כזו היא בעצם
שאלה שנולדת מההבדל בין מה שאנחנו כבר מדמיינים ... בנוסף, הוא מציין שכדאי לקחת בחשבון את כל האסוציאציות שנולדות כשמישהו מדבר. אם לדוגמה הוא אמר הלכתי היום לים, אנחנו יכולים להעלות
שאלות כמו לאיזה ים הלכת?, היית עם חברים או לבד?, מה עשית שם?. הדרך המובנית יותר היא לעבור מילה מילה (כמו ים, הייתי, היום)
ולשאול את כל מה שעולה, אך הדרך האינטואיטיבית היא ... משפט, אנו בודקים מה מידת הוודאות של הפירוש שקפץ לראשנו. לדוגמה, אם הוא אומר הייתי היום בים, ואנחנו מניחים בטח שחית בים, אפשר
לשאול: שחית בים? ולברר האם הפירוש שלנו נכון. אם יתברר שלא שחו, זה ממשיך להוליד
שאלות חדשות (אז מה עשית בים?, למה בחרת לא להיכנס ... בית, יש מי שידמיין בית פרטי עם גינה, יש מי שידמיין דירה קטנה, ויש מי שיחשוב על בית כמשפחה. לכל אחד יש פרשנות אחרת, ומתוך כך צצות
שאלות חדשות. אליעד מסכם שהנוסחה הפשוטה היא: קבל את מה שאמרו לך (העובדה), בדוק מה אתה מפרש מזה (הסיפור הנלווה שיצר לך בראש), והפוך את אותו פירוש
לשאלות. כך אפשר ללמד אדם לפתח שיחה, גם אם אינו ... שרוצים ללמד מישהו לפתח שיחה, אתה יודע לפתח שיחה? ש: בדרך כלל. אליעד: אני מפתח איתך עכשיו שיחה, אוקי מה הנוסחה לפתח שיחה זאת
השאלה? ש: אתה שומע משהו מניע מטרה. אליעד: כן. ש: ... את מה שהוא אמר הוא אמר לך הלכתי אתמול לטייל איך אתה מפתח על זה שיחה? ש: מתוך אני מסתכל על המילים שהוא אמר הלכתי לטייל אז אפשר
לשאול אותו כל מיני
שאלות כמו למה הלכת מתי הלכת לפי המטרה שלך. אליעד: יפה עכשיו
השאלה היא מה הנוסחה כדי לעלות על
השאלות האלה זאת ה