... להיות יעיל ופתוח יותר. איך לנהל שיחה עם הילד כשהוא אומר לא בא לי? לאחר ששידרתם אהבה ללא תנאים, השלב הבא הוא לנהל שיחה פתוחה ומכילה עם הילד. בשיחה זו, אליעד מציע
לשאול שתי
שאלות חשובות:
לשאול את הילד בצורה נעימה ולא מאשימה: למה לא בא לך לעשות את זה? המטרה היא להבין את נקודת המבט של הילד ולהעניק לו תחושה שיש מקום להביע את עצמו ללא חשש מביקורת או ענישה.
השאלה השנייה, אם הילד מתקשה להסביר או אומר לא יודע, תהיה: אז מה אם לא בא לך? האם אתה תמיד עושה רק מה שבא לך? כאן ניתן לעזור לו להבין כי לפעמים ... תירוצים דומים? במידה והילד עונה לא בא לי כי אני עייף, אליעד כהן ממליץ לבדוק עם הילד בצורה הגיונית האם הוא באמת עייף או שהוא פשוט בוחר להשתמש בעייפות כתירוץ. ניתן
לשאול: אם אתה עייף, איך יש לך כוח לשחק בטלוויזיה או לעשות דברים אחרים? אולי אפשר לסדר לפני שתהיה עייף?. כך מלמדים את הילד להפריד בין תחושת ... לבין הרצון או חוסר הרצון לבצע פעולה ספציפית. מה עושים אם הילד לא יודע להסביר למה הוא לא רוצה? אם הילד לא מצליח להסביר למה הוא לא רוצה לעשות משהו, ניתן להציג לו
שאלות שמבהירות את ההיגיון מאחורי הדרישה. למשל, אליעד מציע
לשאול את הילד: מאיפה הגיעו הצעצועים שלך? מישהו עבד בשביל להביא לך אותם. גם אני עושה לפעמים דברים שלא בא לי כדי שיהיה לך טוב. אולי גם אתה יכול לעשות משהו שלא בא לך כדי לעזור?.
שאלות אלו מאפשרות לילד להבין את הקשר בין המאמץ והתוצאה, ומעודדות אותו להתבונן בצורה הגיונית יותר על המשימות שהוא מתבקש לבצע. האם הגישה הזו ... אנושית, כמו למשל בשיווק ללקוחות או בזוגיות. כאשר אדם מבוגר אומר לא רוצה לקנות או לא רוצה להיות איתך, חשוב לא להלחיץ אותו, אלא להבהיר לו שאנו מכבדים את רצונו,
ולשאול בנינוחות: אפשר להבין למה לא? מה הסיבה שאתה לא מעוניין?. הגישה הזו יוצרת אווירה של דיאלוג ולא של כפייה או לחץ, מה שמגדיל את הסיכוי שהאדם ... ביקורתית והגיונית? אליעד כהן מציין שאחת הבעיות המרכזיות אצל ילדים היא שהם אינם רגילים לחשוב על הסיבות שמאחורי הרצונות או ההתנגדויות שלהם. הוא ממליץ לעודד את הילד
לשאול את עצמו: למה אני רוצה את זה? למה זה כיף לי, ולמה משהו אחר לא כיף לי?. בעזרת
שאלות אלו, הילד לומד להפעיל את ההיגיון שלו ולפתח מיומנות של חשיבה ביקורתית, שתסייע לו לא רק עכשיו אלא לאורך כל חייו. מה הדבר החשוב ביותר לזכור ... אותך גם אם לא תסדר את החדר, מה שגורם לו להרגיש בטוח ואוהב, מבלי להרגיש שהוא חייב לעשות משהו כדי לקבל אהבה. אם הילד מרגיש אהוב ונתמך, הוא יהיה פתוח יותר לדיאלוג. 2.
שאלות פתוחות - השלב הבא הוא לפתוח שיחה כדי להבין את הסיבה האמיתית לכך שהילד לא רוצה לבצע את המשימה. שאלו אותו בצורה פתוחה, למשל: למה לא בא לך ... נפרדת מיכולת לעשות דברים אחרים. אם הוא מבין זאת, ניתן להציע פתרונות, כמו לבצע משימות לפני שהוא עייף. 4. היגיון בשיחה - אם הילד לא יודע להסביר למה לא בא לו, אפשר
לשאול אותו
שאלות כמו: איך יש לך צעצועים אם לא עבדנו כדי לקנות אותם? אני עבדתי בעבודות שלא בא לי כדי לקנות לך את הצעצועים, אז אולי גם אתה יכול לעשות משהו ... - אותם עקרונות תקפים גם במקרים של מבוגרים, כמו כשלקוח אומר לא רוצה לקנות או אדם בזוגיות אומר לא רוצה להיות איתך. במקרים כאלה, חשוב לשדר הבנה ולא להלחיץ. ניתן
לשאול את האדם מה הסיבה, מה שהופך את השיחה לדיאלוג ולא לדרישה. בכל מקרה, הסוד הוא לגשת למצב בצורה של דיאלוג ופתיחות, ולשדר אהבה ותמיכה גם אם ... אחד את השני אבל קודם כל תשדר לו אהבה בלי תנאים אני אוהב אותך גם אם לא תסדר את החדר הכל בסדר, לא בא לך אל תסדר קודם כל נרגענו. עכשיו תגיד לו אין בעיה אבל יש לי
שאלה אליך שתי
שאלות אחד למה לא בא לך לסדר את החדר זאת
שאלה ראשונה אבל בצורה של
שאלה לא בצורה של שלולה למה לא בא לך לסדר את החדר לא בצורה הזאת, בצורה של אוקי לא בא לך בסדר הכל בסדר אתה יכול להגיד לי למה לא בא לך זאת
שאלה ראשונה,
בשאלה שנייה אוקי אני מבין שלא בא לך אז מה אם לא בא לך כאילו אז, אז מה אם לא בא לך אתה לא יכול לעשות משהו שלא בא לך הבנתם זה שתי
השאלות. עכשיו
השאלה השנייה היא יותר רלוונטית אם על
השאלה הראשונה הוא אומר לך לא יודע אתה
שואל אותו למה לא בא לי אם הוא אומר לך לא בא לי כי... הוא מביא לך סיבה הגיונית תדבר איתו על הסיבה הוא אומר לך לא בא לי כי אני עייף אוקי אז בא ... קנה לך אותם, מי קנה לך אותם אני מאיפה קניתי כי עבדתי מאיפה עבדתי עבדתי במשהו שלא בא לי כדי לקנות לך את הצעצועים נכון אתה עושה לו את הסיווג הזה. עכשיו לא אומר לו
שואל אותו את זה בדמיון מודרך כזה של אוקי ולסדר בא לך? לא, ולשחק עם הצעצועים בא לך? כן, מה כייף לך בצעצועים? ככה וככה, וכייף לך שיש לך צעצועים? ... לשחק בצעצועים אז אולי גם אתה תעשה משהו שלא בא לך ותעזור לסדר אותם לפחות את זה אבל זאת כבר התוספת על הלא בא לי. אבל שימו לב יש תמיד האם באמת זה ככה ואם כן אז מה אז
שואלים את הילד מה הסיבה שלך וגם אם אתה לא רוצה אז מה אם אתה לא רוצה. עכשיו אותו דבר נגיד כשאתה נגיד רוצה למכור ללקוח והלקוח אומר לא רוצה לקנות לא מעוניין, אוקי אתה לא מעוניין אל תקנה בסדר גמור הכל בסדר עכשיו אני יכול
לשאול שאלה? כן, אפשר
לשאול למה אתה לא מעוניין לקנות אל תקנה לא צריך אל תקנה הכל בסדר, למה אתה לא מעוניין מה הסיבה כאילו מה ההיגיון עכשיו פה בבן אדם מבוגר אתה לא ... נסדר, אם אין שום סיבה למה אני לא רוצה אותו אני יכולה להיות איתו אבל אם יש סיבה אז בא נבדוק מה הסיבה אם הסיבה נכונה היא נכונה ואם היא לא נכונה היא לא נכונה וגם כן
לשאול אותו למה זה בא לך וזה לא בא לך, למה זה כייף לך וזה לא כייף לך. אחד החסרונות הכי גדולים אצל הילדים זה שהם לא חושבים למה מה הסיבה שאני רוצה ...