1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך ... קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי אחדות מוחלטת בין הבורא לבריאה. רבי נחמן מסביר שהמלך אף פעם לא מת, וכך גם האחדות והשלמות שלפני הבריאה ממשיכות להתקיים גם בתוך הבריאה. איך מתמודד האדם ... את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם עצוב, אלוהים דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות ... מלך לפי תורת ברסלב? האם אפשר להיות בשמחה בזמן קושי? מהו החלל הפנוי בתורת רבי נחמן? אמשיך להרחיב את ההסברים ולפרט כל רעיון בצורה מעמיקה יותר, תוך פירוק כל מושג ותת - מושג לגורמים, כך שהטקסט ישמור על אורכו ... החלום של אלוהים, המדמה של אלוהים, הבן של אלוהים. זאת אומרת שרבי נחמן אומר היה לו בן יחיד תכף נסביר גם מה זה רצה. לבנו בחייו. רבי נחמן בעצם מדבר על בחינת בן של אלוהים. למרות שאנשים נדמה להם ... - ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. רבי נחמן לא אמר למה הוא רצה למסור המלוכה לבן בחייו. לא הסביר. כביכול הוא הסביר שהמלך מאד שמח מזה, כן, וכביכול בגלל שהוא מאד שמח לכן הוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו. למה ... משתה גדול, ובכל פעם שהמלך עושה משתה הוא שמחה גדולה מאד בפרט עתה שמסר המלוכה לבנו בחייו. רבי נחמן מסביר את גודל השמחה, אבל צריך לזכור שלמה גודל השמחה, כי אם אלוהים אחד זה טוב, כי זה שלמות, אז ... אבל רבי נחמן אומר משהו אומר משהו אחר, תכלל אתה אתה וכל העולם יכלל איתך במחויב המציאות. להכלל, ואני אסביר, להכלל במחויב המציאות פירושו להבין שכל מה שקיים זה מחויב המציאות. להבין שאין עוד מלבדו. להבין שהכל נכלל במחויב ... כי הרע נקרא טוב מאד. הרע, מלאך המוות, סיטרא דה נקרא טוב מאד, למה מאד כי שני סיבות. תכף נסביר למה. אבל צריך לזכור, לפעמים אם זה יותר טוב מטוב אז זה כבר רע. אם אתה מנסה לקחת דבר ... כביכול אומרים שלפני הבריאה זה פחות טוב. אבל לא, לפני הבריאה זה שלמות. זאת אומרת לפני הבריאה זה נקרא, נסביר את העניין. וכשנעשו שמחים מאד - שימו לב על המאד כי יש פה יותר מידי שמחה. כי רבי נחמן ... לא שאולי תרד אולי לא תרד מהמלוכה. בטוח שתרד מן המלוכה בשלב כזה או אחר. ולמה. למה אז כך, נסביר. היות שאני חוזה בכוכבים אז לכאורה מה הכוונה. הכוונה היא תבין, בגלל שאלוהים הוא ברא את הזמן אז הוא ... אחד אתה תשכח שאתה אלוהים. ויש פה עוד עניין. כי רבי נחמן אומר, לכן בלי דעת. מה רבי נחמן מסביר - הכוונה היא שעם ישראל נמצא בגלות. מי זה עם ישראל כל מי שקיים בעולם, כל התודעות, כל הנשמות, ... הבקשה היחידה שאני מבקש ממך זה תמשיך להיות בשמחה. מה זאת אומרת רק תהיה בשמחה, תבין שאתה מלך. אני אסביר איך זה מתחבר. אי שמחה פירושו מה שאמרנו בהתחלה. שמחה אמיתית פירושו דבקות לבורא. והמלך מסר את המלוכה לבנו ... וישות מצומצמת היא אלוהים, אף עם פי כן היא בן יחיד ואף על פי כן אין עוד מלבדו. מה שהסברנו בהתחלה. אבל אם אתה אומר, אל אבל ירדתי מהמלוכה אני לא מלך. לפני הבריאה הייתי מלך ועכשיו אני לא ... הלכו להיות חכמים גדלים וככל שהיו יותר חכמים הם קיבלו יותר ממון וכבוד. אבל מצד שני רבי נחמן אומר מסביר במקומות אחרים שאם אתה רוצה ממון וכבוד אז אתה טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה ... האחדות. זה מה שגרם להם להתרחק מההבנה של האחדות. מה הכוונה מה הכוונה בעניין בא נמשיך פה את זה ונסביר. ומשכו גם את הבן מלך הנל להתרחק גם כן ושם מחמת שהעמקות באותה חכמה של החכמים הנל אבל החכמים ... של החכמים הנל. חכמות של דקות מאד גדולה אבל זה אל כולל שבכלל השאלה היא בכלל תשובה. ואני אחדד ואסביר עוד פעם את העניין. הנושא די פשוט. הסיבה שהאדם והשכל שלו רחוקים מהאחדות היא רק בגלל השכל, בגלל הדקות ... ומה הוא עושה והיה גונח ומגנח על זה שנפל בכוחות כאלו ו כל כך. היה מתאנח מאד. רבי נחמן הסביר לנו מי זה הבן מלך זה כל אחד ואחד, כל ישות וישות נקראת בן מלך. מחמת שהיה בו טוב ... ואתה לא משתמש בו עד הסוף אז בעצם אתה מתחזק אצלך האפיקורסיות, אבל אם אתה תמשיך להשתמש כפי שכבר הסברנו, אם תמסור את, כי מה קרה הוא היה משתמש עם השכל ומנסה להבין ואז היה מפסיק. אומר עזוב, אני ...