... שום דבר,
הסבר פשוט,
הסבר מורכב, להאמין בדבר אמיתי, לדעת שום דבר, לא יודע כלום, הנמשל האמיתי, אמת או אמונה, אין שכל מה המשמעות של להבין שום דבר? הרבה אנשים חושבים שהמטרה שלהם היא להגיע להבנה מסוימת של דברים מורכבים בחיים. אבל אליעד
מסביר בהרצאה שהמטרה האמיתית של כל ההבנות
וההסברים שהוא נותן, היא שהדברים יגיעו אל האדם באופן טבעי לחלוטין, ללא שום מאמץ או חשיבה מודעת. מה הכוונה בללא מאמץ? אליעד מדגיש שכאשר האדם מבין ... הוא במצב של תודעה נקייה לחלוטין, בלי דעות קדומות ובלי תפיסות מוקדמות על טוב ורע, אמת ושקר. מדוע האמונה פחות טובה מאשר האמת? בהרצאה אליעד
מסביר בצורה מפורטת את ההבדל בין אמת ואמונה. הוא
מסביר שיש שתי אפשרויות בלבד: או שאתה חי מתוך האמת עצמה, או שאתה חי מתוך אמונה. האמת היא המצב שבו אינך זקוק לשום אמונה או פרשנות, בעוד אמונה ... הגיוניות לשנאה, הוא כבר לא יצליח לשנוא באמת, כי השנאה תהיה מותנית בסיבות. לכן, אליעד מדגיש שבמצב הסופי, האמיתי, האדם כלל לא יחפש סיבות או
הסברים לשום רגש, לטוב או לרע. איך אפשר להגיע למצב של הבנה מוחלטת? אליעד
מסביר שכדי להגיע להבנה מוחלטת, האדם צריך לפרק לחלוטין את כל ההבנות שיש לו לגבי המציאות.
ההסבר הזה הוא מורכב ועמוק: כדי להבין את המציאות באופן מלא, צריך לפרק כל ידע מוקדם, עד כדי כך שכל התפיסות והאמונות ייעלמו לחלוטין. הדבר דומה ... ארוך הוא משאיר את האדם תקוע במקום, מבלי להתקדם להבנה המוחלטת. מה המשמעות של הדוגמה עם השולחן? אליעד נותן דוגמה יומיומית פשוטה של שולחן,
ומסביר שבעוד שלרוב האנשים ברור לגמרי מה זה שולחן ואין להם שום צורך להבין את זה, אדם ששואף להבין באמת את המציאות, צריך לבדוק אפילו את המושגים ... ביותר כמו שולחן. זה מראה שהחיפוש אחר האמת המוחלטת מצריך בדיקה עמוקה ויסודית של כל מושג, פשוט או מורכב. למה קשה כל כך להבין את מה שאליעד
מסביר? אליעד מדגיש שהדבר שהוא מנסה
להסביר הוא הדבר הכי קשה להבנה בעולם, דווקא משום שלא ניתן להבין אותו כלל. הוא אומר שהבנה אמיתית היא דווקא ההבנה שאינך מבין דבר. כל ניסיון ... להבין את מה שהוא אומר. האדם חייב להגיע למצב שבו הוא אינו מבין דבר כלל, אפילו לא את השאלות עצמן. האם עדיף להבין 2% מאשר להבין 80%? אליעד
מסביר באופן חד וברור שעדיף לאדם להבין רק 2% מאשר להבין 80%, כי הבנה חלקית גדולה מדי עלולה לתקוע אותו במקום, ללא התקדמות נוספת. דווקא מי שמבין ...